Ik doe (deed) net als FFzeiler aan een losse bilgepomp, geen automatische dus. Ik had nogal last van wateroverlast binnen door een luik dat niet goed sloot; na een paar maanden stond er minimaal een litertje of 200 in de bilge. De bilge van de Sneekermeer is enorm, dus je merkt er in eerste instantie weinig van. Wel werd het routine om het motorluik eens in de 2 maanden of na hevige regenval te openen om de waterstand binnen te controleren en indien nodig weg te pompen.
Dat ging op zich wel aardig, het duurde alleen verschrikkelijk lang. Opbrengst van de pomp zou 40 liter per minuut moeten zijn, maar omdat je heel diep in de boot zit en het water door een slang over de kuiprand naar buiten moest, liep de capaciteit enorm terug. Ik denk dat 15-20 liter per minuut een reëlere waarde was. Hou dus rekening met je opvoerhoogte.
Ander nadeel van een bilgepomp is dat ie vlak en breed is; bij mij waren er hoekjes waar water in kwam maar waar ik niet kon pompen. Je krijgt ook niet al het water weg op een vlakke ondergrond, er blijft ongeveer 0,5-1 cm water over want bij een lagere waterstand gaat de pomp lucht aanzuigen en dat vinden ze over het algemeen niet fijn.
Daarnaast vond ik het eigenlijk toch wel genant om het bilgewater zomaar overboord te kieperen, er zit toch vaak wel olie tussen. Daarom hebben we op vakantie maar even van een bilgepomp in een jachthaven gebruik gemaakt, en dat was een succes. Veel kleinere zuigmond, vrijwel alle hoeken en gaten waren te bereiken, pomp was veel krachtiger dus veel sneller klaar.
Ik heb nu een handlenspomp die werkt (getest), als ik de mogelijkheid heb ga ik wel een vaste bilgepomp zetten met vlotterschakelaar, puur voor die momenten dat ik niet aan boord ben of geen tijd heb om de bilge te checken (de check zit in de afvaart- en aanmeerchecklist) en eigenlijk, toegegeven, puur voor het idee. Als ie aanslaat terwijl ik niet bij de boot ben, bijvoorbeeld door een lekke slang of afsluiter, dan zal de pomp de accu leegtrekken en zinkt de boel alsnog. Je moet voor jezelf afwegen of je dit voldoende vindt om het risico van een lekke slang het hoofd te bieden, of dat je nog verder wilt gaan met bv SMS-alarm en dergelijke.