Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van der Stadt 28

Van der Stadt 28 16 juni 2011 17:43 #201850

  • Matthys
  • Matthys's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo,

Op marktplaats kwam ik de volgende boot tegen: link.marktplaats.nl/445797301

Weet iemand meer over dit soort boten, op google kwam ik niet echt verder met Van der Stadt 28. Misschien is de boot nog bekend onder een andere naam?

Ik ben opzoek naar een zeewaardige boot voor hoofdzakelijk 2 personen en soms 4. Lijkt jullie dit een goed schip? De romp is van woodcore of hout epoxy, heeft dit invloed op de zeewaardigheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 16 juni 2011 17:54 #201855

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als van de Stadt 28 staat hij niet in het grote boek over de ontwerper.
misschien eens zoeken op Zeehond of Sea Dog.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 16 juni 2011 18:07 #201862

  • Matthys
  • Matthys's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Met zeehond vind ik alleen een zeehond 34 deze is dus een beetje te groot. Ik zal eens even zoeken naar dat grote boek. Bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 16 juni 2011 18:47 #201873

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Mijn eerste gedachten:

- Veel boot voor de gevraagde bieding
- Een houten boot hoort blank te zijn van binnen, nu blijven verdachte plekken in de romp verborgen
- intimmerwerk is lelijk gedaan
- motor is erg oud en ziet er wat rommelig uit

Bowmateriaal hoeft niets uit te maken voor zeewaardigheid, bouwkwaliteit wel
Laatst bewerkt: 16 juni 2011 18:49 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 04:34 #201909

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Hmmm, bieden vanaf EUR 4500.
Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn voor een 28 voeter, en meestal is het dat dan ook...

En zoals Heesterman al aangeeft, het ziet er allemaal wat rommelig uit, dus hoe handig ben je, en hoeveel wil je doen?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 04:50 #201913

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8120
Het kan inderdaad een goede koop zijn als je zelf kan leven met of verbeteren van het toch wel karige interieur.

De romp zelf doet me een beetje denken aan een Kolibri 900, ook gebaseerd op een houten Van de Stadt ontwerp uit die periode. Ik weet alleen niet welk ontwerp. Die heeft wel een veel mooiere opbouw en ik kan niet goed zien of die romp inderdaad gelijk is. Als dat wel zo is, heb je wel een mooie basis want dat is een prima zeilend schip. Vraag sowieso maar even hoe de verkoper bij de benaming van de stad 28 is gekomen, zou niet de eerste waarbij dat gewoon aangenomen is.

De motor lijkt me niet zo'n probleem. Volgens mij is een Solé ook al in deze periode in de basis in Mitsubishi in dat is prima, met warmtewisselaar en al. De motor zelf doet me ook niet echt oud aan. Wel een vage installatie er om heen. WTF doet die voetpomp in de motorruimte?

Verder kan hout-epoxy zeker een goed bouwmateriaal zijn maar daar ga ik wel even verder over in dat topic ;)

Weinig geld voor zo'n boot en dat zal deels komen door de karige uitrusting, vooral binnen. Bedank dus wel dat je met de aanschaf nog niet klaar bent. Ook is er weinig interesse voor boten waarvan hout een van de bestandsdelen is. Dat drukt nu lekker de prijs terwijl het niet persé negatief hoeft te zijn. Al zal dat jou ooit ook moeite kosten, bij de verkoop...
Laatst bewerkt: 17 juni 2011 04:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 05:45 #201923

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nog even verder gekeken naar de foto's.

Dit lijkt me een boot van de soort "Ik wil zo snel mogelijk varen" zonder dat er interesse was in hout op zich. De zeerailing is lelijk en het latje bij de toiletrolhouder is bijv niet even langs een freesje gehaald om de scherpte er af te halen. Nergens afgeronde hoeken, alles grote stappen, snel thuis eh, op pad.

Liefhebbers van hout als materiaal voor een boot zullen hier waarschijnlijk aan voorbij (blijven) gaan.

Blijven alleen de koopjesjagers over. Dat betekend dat het waarschijnlijk economisch zinloos is om hier veel tijd en geld in te investeren.

Maar als je denkt dat varen met houten schepen wel eens iets voor het leven kan zijn dan lijkt me dit, als er technisch geen grote problemen zijn, een hele goede koop. Van het opkappen kan je zonder veel risico heel erg veel leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 07:38 #201934

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ff de van de Stadt CD doorgespit, dit zijn alle bootjes tussen 8 en 9 meter, met lengte, ontwerpjaar, materiaal, opdrachtgever:
Zwaardvis 8.20 Staal 1968
Holiday Victor 8.53 Hout 1956 Holiday Yachts
Polaris 8.20 Staal 1959
Sea Horse 8.72 Multiplex 1959 Yachting World
Bergeend 8.43 Staal 1960
Trintel I 8.48 Staal 1960 Anne Wever
Swedish Delta 8.35 Multiplex 1962 Stock Plan
# TRINTELLA I 8.50 Polyester 1962 Anne Wever
Poolster 8.60 Staal 1962 Stock Plan
Trintella IA 8.80 Polyester 1962 Anne Wever
White Maa 8.43 Staal 1963 Stock Plan
Motorjacht 8.90 Staal 1963 J.N. van de Stadt
Clipper 69 8.30 Polyester 1964 Esslinger & Abt
Trintel IA 8.90 Staal 1964 Anne Wever
Attila 8.32 Multiplex 1965 Stock Plan
Storm 8.30 Polyester 1966 Jeanneau
Alumaat 8.40 Aluminium 1966 Huisman
Shrimp/Polka 8.75 Staal 1966 Kesteloo
Optima 8.27 Polyester 1968 Dehler
Legend 8.74 Polyester 1968 Tyler
Splinter 8.87 Polyester 1968 Peulen
# SPIRIT 28 8.50 Polyester 1970 Van Heygen
# WIBO 930 8.85 Staal 1972 Van Wijk
# SEA STAR 9.00 Multiplex 1972 Stock Plan
Prospect 8.30 Polyester 1974 Rydgeway Marine
Wibo 835 8.35 Staal 1974 Van Wijk
Etap 28 8.30 Polyester 1977 Etap
Pionier 830 8.30 Polyester 1979 Polymarine
# DUETTA 86 8.60 Polyester 1979 Dehler
Pionier 870 8.70 Polyester 1980 Dainippon
Kolibri 900 9.00 Plakhout 1984 Van den Brink
Pionier 9 8.99 Polyester 1985 Okazaki
Dehler 28 8.50 Polyester 1987 Dehler

er bestaat dus geen van de stadt 28.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 08:06 #201937

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ding ligt al drie jaar te koop...(zie datum foto's).. Mogelijk een reden van de ""lage"" prijs. En waarom en waar tegen wil hij ruilen.?
Laatst bewerkt: 17 juni 2011 08:09 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 09:09 #201952

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Drie jaar te koop, en drie jaar dus ook geen echt onderhoud. Als je de uitdrukking "moet voor het mooie een laagje verf hebben" als understatement beschouwt dan moet je met die boot nog hard aan de slag, in de hoop dat de basis goed is.

Al met al genoeg redenen voor ernstige twijfels. Voor ongeveer 10 mille is er keus genoeg, toch? Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een Jaguar 27, staan er zat van te koop, of een Etap 26.
Laatst bewerkt: 17 juni 2011 09:25 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 09:19 #201955

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Of een Loper ;-)

Staan er ook zat van te koop!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 10:39 #201974

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Doet me sterk denken aan de vd Stadt 29 Marathon zoals door Bood in woodcore is gebouwd. Er zijn door vd Stadt talloze oneoff ontwerpen geleverd, vaak gebaseerd op een bestaand ontwerp, die niet op de cd staan. Dit zou best eens zo een door een doehetzelver in woodcore gebouwde oneoff kunnen zijn. Het is iig een vd Stadt zo te zien en dus per definitie een goede zeiler. Goede motor, knap stel zeilen, alleen knullig afgewerkt. Lijkt me een leuke gunstig geprijsde "projectboot" want er is vast en zeker iets moois van te maken met niet al teveel inspanning en kosten. Hout is met epoxy vrij gemakkelijk en goedkoop te repareren dus daar zitten de kosten niet in. Mijn ervaring is dat bij het opknappen van een boot het meeste geld gaat zitten in motor, tuigage, zeilen en alles wat je erop en aanschroeft.. Kortom, zou deze boot zeker gaan bekijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 11:06 #201978

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De bouwer was loodgieter: Kijk maar naar de XXL achterpreekstoel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 11:29 #201988

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Herman schreef :
De bouwer was loodgieter: Kijk maar naar de XXL achterpreekstoel...

je bedoelt die achterpreekstoel die tot vóór de boeg doorloopt?
hij kon iig goedkoop aan rvs komen!

De romp (met name de spiegel) ziet eruit als iets uit mid-1970, de kleine spiegel, de tijd van de Spirit 28 etc.
De Marathon (die overigens ook niet op de CD staat, niet in het boek, enb ook niet op de vdStadt site) lijkt moderner. Is wel even lang (8.80) maar smaller en dieper. Die is het dus ook niet. Er staat 1 Marathon 1993 te koop, voor meer dan 30k eur. Da's toch wel ff iets anders....
In ieder geval is het géén courante boot, en dus nauwelijks te verkopen. Nu niet, en door een volgende eigenaar ook niet.
groet
t
Laatst bewerkt: 17 juni 2011 11:35 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 12:19 #201998

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Capolavoro schreef :
In ieder geval is het géén courante boot, en dus nauwelijks te verkopen. Nu niet, en door een volgende eigenaar ook niet.
En nu wij onze ongezouten mening hebben gegeven, al helemaal niet.

Maar print dit draadje nu maar gweoon uit als onderhandelingsmateriaal... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 15:46 #202021

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3463
.[/quote]En nu wij onze ongezouten mening hebben gegeven, al helemaal niet.

Maar print dit draadje nu maar gweoon uit als onderhandelingsmateriaal... :P[/quote]

.....en dan kopen op voorwaarde dat waar is wat de verkoper claimt, t.w. tuig goed, motor prima en romp in prima staat. Over het klungelige interieur moet je je niet druk maken. Sterker nog, het is een goede reden de boot opnieuw in te timmeren. Helemaal naar je eigen smaak. Dat voegt wel een voorwaarde toe. Je moet er lol in hebben zo'n klus te beginnen en het ook nog kunnen. En die vraag kun je alleen zelf beantwoorden.
En dan de verkoopwaarde. Wil je er geld aan verdienen na 1 jaar er in gevaren te hebben? Niet aan beginnen! Wil je 10,15 jaar genieten van iets wat je met je eigen handen tot stand hebt gebracht?
Zoals Heesterman al schreef, voor 4500 loop je geen risico. En als je de boot na 10 jaar verkoopt en er maar de helft voor krijgt? Het restant delen door 10 en je ontdekt dat je al die jaren vrijwel voor niets gevaren hebt. En lukt verkopen dan niet? Koop je toch gewoon een houtkachel. Ik weet zeker dat het ding dan al lang zijn plezier heeft opgebracht.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 17 juni 2011 15:47 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 15:47 #202022

  • Matthys
  • Matthys's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Dat de boot van binnen niet goed afgewerkt is is me nu wel duidelijk, maar dit kan ik zelf wel afmaken/vervangen. Ik ga zeker even een kijkje nemen, de boot lag op het dorge omdat er bij de spiegel schade zou zijn, weet niet precies hoe erg. Op de site van vd stadt kon ik niet een boot vinden die op deze leek. Misschien weet de eigenaar hier meer over zal hem zeker even vragen.
Dat hij niet snel verkoopt is wel een nadeel voor mij, zal zeker eerst ook nog even verder kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 17 juni 2011 20:06 #202062

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Deze aanbieder lijkt boten te verhuren. Als dit een ex-huurboot is is dat een extra reden om voorzichtig te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 23 juni 2011 10:22 #203257

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Er bestaat een v.d.Stadt 28 "Dolphin".
In Austalie wordt de Spirit 28 als v.d Stadt 28 Spirit gebouwd en aangeduid.
v.d.Stadt heeft een internationaal bekende naam en Spirit op zich zegt de zeilers daar niets.
Deze wijsheden vind ik d.m.v. Googelen. "van der Stadt 28" and there we go!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 juni 2011 10:25 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van der Stadt 28 23 juni 2011 10:29 #203259

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik ken de 26 voet Dolphin, en ben aan boord van de tot 28 voet verlengde versie geweest. Deze lijkt daar totaal niet op. Het gebrek aan zeeg doet mij ook twijfelen of het wel een origineel v.d. Stadt ontwerp is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl