De FF30S is inderdaad een FF950. Om te kunnen starten in de klasse tot 30 voet is de aanpassing
aan de boeg gedaan. Ik heb sinds een jaar een FF en ben behoorlijk enthousiast. Het zeilplezier
is echt ongeëvenaard en het interieur is voor mij ruimschoots voldoende. Ik heb een FF110 met
een sober en licht interieur zonder al te veel deuren en kastjes. Het ruimtegevoel is erg prettig
en je merkt in het gebruik pas hoe praktisch de indeling eigenlijk is.
Ik zit liever niet onderdeks in een teakhouten grot in het halfdonker. Een FF biedt licht, lucht
en heerlijk zeilen.
Zeileigenschappen zijn erg goed, ruimwinds planeert de boot makkelijk, "double digits" op de
klokken zijn geen uitzondering. Aan de wind op knobbelig water wil de boot nog wel eens een
paaltje pikken. Een paar graden vallen is dan het devies. Het VMG verlies wordt op de andere
koersen makkelijk goedgemaakt. Een FF is nog steeds een uiterst moderne boot die praktisch
alles in z´n lengteklasse achter zich laat. Als je zeilt volgens de "euro-rating" (meeste snelheid
voor je geld) wordt het helemaal lachen.
Bouwkwaliteit is over het algemeen goed. Het slaan op de golven met het vlakke onderwaterschip
heeft in het verleden wel eens geleid tot delaminatie problemen. Met name het deel direct voor de
mast is hier gevoelig voor. Met een extra schuimstringertje is een en ander eenvoudig sterker te
maken. Motor is vaak een Vetus. Helaas heb ik zelf slechte ervaringen met deze motoren als ze op leeftijd komen. Twintig jaar oude vetussen zijn voor mij in principe verdacht.
Nieuwe FF´s worden met indrukwekkende vakkennis gebouwd in Lelystad bij eerder genoemde
Modus Marine Shipcenter. De 950 is inmiddels vervangen door de 915. Een totaal nieuw ontwerp
met nog meer potentie dan de "oude" 950. Ook de 110 is aangepast. Een veel mooiere kiel en
een iets hogere mast resulteren in nog betere zeilprestaties. De boot heet nu FF1100.
Sorry voor het lange verhaal, wellicht heb je hier iets aan.
H