Capolavoro schreef :
lodewijk stegman schreef :
hoe sneller de boot, des te oncomfortabeler het bewegen op zee.
dan zou ik een reddingsvlot nemen! duurt het lekker lang......
Nee, je moet even goed kijken wat ik schreef. Ik schreef niet: "hoe langzamer de boot, des te meer comfortabel". Ik wil best toegeven dat het een sweeping statement was, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is: het ideale compromis bestaat niet. Waar het comfortabele gebied wordt verlaten en het oncomfortabele gebied begint, moet ieder voor zichzelf uitmaken. Aan de hand van de eigen prioriteiten.
We hebben het er al vaker over gehad. Het was ook een beetje flauw van me, die knuppel. De discussie die gaat volgen is volledig voorspelbaar. Hoeft wat mij betreft ook niet te worden overgedaan. De TS begrijpt al wel enigszins waar de kneep zit en eigenlijk kunnen we hem niet helpen. Want iedere eigenaar van een X-102 zal zeggen dat die boot het ideale compromis is. Evenals de eigenaar van een Contrast 326. En ze hebben allebei gelijk, natuurlijk.
Veel mensen bedoelen met comfort dat een schip langzaam en gelijkmatig beweegt. Jammer is nou dat schepen die dat doen niet vooruit te branden zijn en ook niet lekker aan de wind willen lopen.
Je gaat iets te snel. Want wat is langzaam en gelijkmatig? En beweegt dat vlot waar je net over had dan echt zo langzaam en gelijkmatig?
Voor mij is comfort dat een schip onder alle omstandigheden goed bestuurbaar blijft en goede voortgang blijft maken, dat je schip je vertrouwen geeft. Als dat wat meer bewegen betekent dan heb ik dat er graag voor over.
Hoe zou ik het daar nou niet mee eens kunnen zijn? Het schip moet je vertrouwen geven. Dat is natuurlijk de crux. En daar begint ook de persoonlijke voorkeur. En dan maar hopen dat dit ook de voorkeur van je vrouw en je kinderen is. Maar ach; weten die veel. Ze kennen alleen jouw boot. En wat niet weet, wat niet deert. Tot ze afstappen, natuurlijk.
Misschien denkt de TS daar ook wel aan....
--
stegman