Hi,
Ik ben niet zo heel goed ingevoerd in de precieze eigenschappen van Aramide, maar het is een PE-achtig materiaal en dat hecht in het algemeen helemaal nergens aan. Probeer maar eens een Laser Pico of zo'n bots-opti te schilderen. Het is niet hetzelfde, maar wel familie van elkaar.
Laat ik wat weetjes bij elkaar harken:
In het algemeen is het zo dat de vezel in een vezelversterkte kunststof tot in de filamenten ingepakt moet zitten in de 'matrix', de hars dus. Of dat nu Epoxy, Polyester of Vinylester is, maakt niet uit. Het maakt wel uit welke hars het is, als je probeert de boel kapot te maken. De mechanische eigenschappen van de matrtix bepalen wanneer er delaminatie optreedt. Eigenlijk is dat gewoon het uit de matrix 'scheuren' van de filamentjes in de vezels.
Rondom dit onderwerp kan je hele bomen opzetten, want er spelen heel veel factoren een rol.
In het geval van Aramide geldt dat de vezel zo slecht in de matrix opgesloten zit, dat er voortdurend stukjes los willen. In vinyl of epoxy duurt dat langer dan polyester, maar het gebeurt altijd.
Vandaar de opmerking van Johannes, dat aramide geen gelukkige keus is voor een hele boot. dit is typisch een materiaal dat je heel gericht moet gebruiken op plekken waar het écht nodig is. De basis constructie daar omheen is beter af met een ander materiaal.
Er wordt over hout-epoxy gesproken; daar is aramide best geschikt als extra bescherming aan de binnenkant tegen 'doorprikken' van scherpe zaken bij aanvaringen. Aramide is goed in trekbelastingen en die treden dan extreem op. Vergelijk: kogelvrije vesten (ook aramide).
Tot zover
Off topic genoeg????
De historie van de Frienship werf en de 38-voeter moet nog verder onderzocht worden......
Gr, Arent