Spirit28 schreef :
Beste zeilers,
We hebben er al een aantal bekeken en sommige hebben een ingekorte mast.
De voordelen daarvan kan ik me indenken: je kunt onder veel bruggen doorvaren en je kunt wat later reven lijkt me.
Maar wat zijn de nadelen? En kost het je veel bootsnelheid?
Bij de Etap 30i is de mast dan ingekort van 13.50 mtr naar 12.80 mtr.
Ik vaar zelf ook met een ingekorte mast op een 28i. Iets dat ik, terugkijkend, zelf denk ik niet zou hebben gedaan. Maar ik kocht het schip zo, de vorige eigenaar had hem ook in Naarden liggen en wilde dus onder de Hollandse brug doorkunnen.
Je gooit met inkorten in ieder geval het zeilplan overhoop. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je dat wel enigzins compenseren. In lichtweer situaties ben je met je normale tuigage een beetje in het nadeel, je mist toch wat zeiloppervlak bovenin. Je zou bij nieuwe zeilen kunnen denken aan een uitgebouwd grootzeil, wellicht een wat grotere genua en misschien een leuk lichtweer zeil.
Als je het schip puur als toerschip gebruikt dan zul je er denk ik verder geen merkbare nadelen van ondervinden.
Roel.