Ken je ook dat gevoel: ga je tegen beter weten toch maar weer richting de Hiswa, onder het motto je weet maar nooit? Hoewel wij de voorkeur geven aan Boot (in Duitsland), is de Hiswa te water wel iets om toch maar naar toe te gaan. Dit jaar lag daar tussen een hoop niet al te interessante zaken op eens een heel fraai gelijnd bootje. Dat 'je' komt deels ook vanwege wat er naast lag. Maar ze viel wel op, en, niet onbelangrijk, meteen in de smaak.
In de haven van Medemblik (bij de proefvaart):
Tarac 33 stond er op het informatiebord. Leuk, verfrissend, en ook: nog niet echt van gehoord, dus: de boot op, en in. Nieuwsgierigheid is een prima eigenschap
Deze boot is anders dan andere nu gangbare mode voor sport/kajuitjachten, een beetje een dwarsligger zeg maar (dat spreekt ondergetekende altijd wel aan ). Naast een aparte boot, is het vooral een hele praktische boot, met veel oog voor detail, die optimaal is uitgerust voor shorthanded zeilen en daar wordt ik zo wie zo al blij van. Daarnaast heeft de Tarac 33 een zeer een grote kuip (ook handig als je niet-zeilende opvarenden hebt, of voor ‘s-avonds in de haven) echt makkelijk bewegen, heel praktisch ingedeeld (zowel de kuip als de kajuit) en alles van zeer hoge standaard van afwerking. Het interieur is ook van hoge kwaliteit: geen goedkoop caravan interieur zoals we dat allemaal kennen van de Bavaria's, de Beneteau's etc., maar zeer strak afgewerkt van hoogwaardig materiaal. Naast de hoge kwaliteit zitten er leuke/innovatieve/doordachte snufjes in verwerkt zoals in het keukenblok bijvoorbeeld, met een prachtige slede systeem.
Op de vraag: is dit nu een uit de kluiten gewassen ‘day-sailor’, of een kajuitjacht, moet een ieder voor zichzelf het antwoord geven: dat hangt er vanaf wat je van een boot van deze afmetingen verwacht. Stahoogte heb je alleen als je vrij klein bent, mijn vrouw kan wel rechtop door de boot lopen (1,5M), maar voor mij (1,92M) is het bukken geblazen. Storen doet het op de een of andere manier niet. Zitten kan uitstekend, ook als je lang bent, alleen staan dus niet. De banken zitten uitstekend en er is veel plaats om ook lekker languit na een dag actief zeilen te luieren. Een gezin met kleine kinderen past prima, net als een volwassen echtpaar met af en toe wat visite. 3 weken met 4 volwassenen op vakantie, betekent dat je echt veel van elkaar moet houden, dat wel
Bovenstaande wisten we al na ons bezoek aan de Hiswa, waarna we een uitnodiging ontvingen om de boot in het echt te komen proberen vanuit Medemblik, en dat hebben we vandaag gedaan. Samen met een ander echtpaar (zelfde ‘opbouw’ als bij ons: vrouw zeilt niet (maar gaat wel mee aan boord), man wil graag lekker gas geven ) Dus: hoe zeilt ze nu eigenlijk? Kort samen gevat: ze zeilt (bijna) als een open bootje (met alle lol van dien!), maar dan (bijna) met het comfort van een kajuitjacht. Is dit dan een 'bijna' boot? Nee: als je met het klassieke dilemma te maken hebt: vrouw wil comfort, man wil sportiviteit, (of andersom natuurlijk ) dan is deze boot een absolute aanrader.
Ruime kuip:
Enkele wetenswaardigheden: ze zeilt super hoog aan de wind (tot 27 graden volgens de werf; dat hebben we vandaag tijdens het proefvaren niet vast kunnen stellen (te weinig wind voor) maar het was ook met de 9 a 12 knopen (in de vlaagjes af en toe wat meer) wind wel te merken dat het niet ondenkbaar is). Ze zeilt heel stabiel. Daarnaast (ondanks geen dubbel uitgevoerd roer) volgt ze het roer zeer strak, loopt er niet uit, ook niet als je haar op 1 oor legt. Misschien wel het meest opvallende echter is de rust in de boot. Of je haar nu vrijwel op de kant legt, of andere leuke dingen probeert, ze geeft geen krimp. Natuurlijk is deze demo boot voorzien een setje hele fraaie zeilen, en ja dat zal zeker helpen, maar als je de helmstok in je handen hebt (of de verlenger) voel je alles, en wat je voelt, dat voelt erg goed. (altijd 1 van de voordelen van een helmstok boven een stuurwiel, je voelt alles zonder verhulling)
Volgens de werf moet deze boot ook kunnen planeren, dat hebben we echter niet vast kunnen stellen helaas ivm niet genoeg wind. Aan de wind, bij het minste zuchtje wind, springt ze meteen aan, en voelt dan ook heel fijn aan. (9,5 knopen (ware) wind op het Garmin 720 touchscreen scherm resulteerde in bijna 7 knopen gps snelheid) Met licht weer dus al prima te zeilen. Rest nog het zeilen bij meer wind, om te kunnen melden wat ze dan doet.
Alles is zo opgezet dat je ook solo perfect kunt zeilen: sturen en alle lijntjes bij de hand (de rode zijn van de traveller):
Voor het echt sportieve zou ik er een diepere kiel onder willen hebben (standaard 1,75M), DE Yachting gaf aan dat dat op verzoek mogelijk is, dus dat is mooi. Daarmee kun je nog langer/meer zeil voeren wat de prestatie’s verder ten goede zal komen. Nu heeft deze boot in Zweden al enkele races gewonnen, dus langzaam is ze zo wie zo niet!
Heb zelf wat gefilmd, maar met een nieuwe camera moet je niet je eerste filmpjes proberen te maken van een proefvaart (dom dus, sorry)... ik ga kijken (met wat snijwerk) of ik er nog wat van kan maken deze week. Hieronder vast een filmpje over deze Tarac 33 uit Zweden:
Graag willen wij DE Yachting (Douwe en Ellen; www.deyachting.com/) bedanken voor de uitnodiging (proefvaart).
Grappig, ik lag afgelopen nacht twee boten verder en heb gisteravond nog even bij deze boot staan kijken. Wat ik opvallend vind is dat het op mj overkwam als een veel kleinere boot, maar de foto's binnen laten zien dat er toch behoorlijk wat rukte in zit.
Groet Erik
Team Zeilersforum.nl
“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard
Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Grappig, ik lag afgelopen nacht twee boten verder en heb gisteravond nog even bij deze boot staan kijken. Wat ik opvallend vind is dat het op mj overkwam als een veel kleinere boot, maar de foto's binnen laten zien dat er toch behoorlijk wat rukte in zit.
Groet Erik
Dat klopt, wij hadden hetzelfde gevoel bij de eerste blik. Het was pas toen wij in de boot waren dat we hoorden dat het een 33 voeter was. Aan de buitenkant zie je dat niet direct. Als iemand er een briefje op had gehangen met 28 voet oid, was dat bij de meesten niet opgevallen denk ik in eerste aanleg.
Grappige was, in Medemblik haven (haring haven), dat er zo wie zo heel veel mensen voor stopten om er even naar te kijken. De boot valt op (in positieve zin).
Zeilt heel fijn. Inderdaad een verrijking Christiaan!
Is dat zo? Op mij komt het helemaal niet ruim over, in foto en film. Voor een 33-voets daysailer misschien wel, maar een 30-voets cruiser-racer is veelal fors ruimer.
Het ziet er wel uit alsof het als een echte daysailer zeilt... zo zou ik 'm dan ook classificeren.
Kan ik me goed voorstellen: op de foto's komt de boot kleiner over dan als je in het echt in de kajuit bent of in de kuip plaats neemt. Maar inderdaad: een 'normale' (anno 2011; first 30 bijvoorbeeld) 30 voets cruiser/racer is zeker groter van binnen (stahoogte met name, en achterin), echter niet in de kuip.
33 voet, 2,70 m breed, op de waterlijn ruim een meter korter dan de totale lengte:
Ik denk dan direct: oude wijn in nieuwe zakken. Diamant, Aphrodite 101, Cayenne
42, Juwel 34....illustere voorgangers: zelfde concept.
Ik zie eigenlijk niets vernieuwends en zeker niet iets wat deze boot geschikter
maakt voor shorthanded zeilen dan het algemene aanbod op de afgelopen Hiswa.
Mooie boot, dat zeker. maar eigenlijk precies wat je van een ontwerper als Sodergren
verwacht.
Volgens mij lagen er wel spannender bootjes op de Hiswa. Om er twee te noemen:
Elan 35 en de Keus 22. Ik ga hier met plezier een keer dieper op in. Maar de TS
nam ons mee in z´n enthousiasme voor deze Tarac 33. (Overigens heb ik zelf
jaren in een Sodergren gevaren (Cayenne 42) dus ik ken het concept vrij goed).
Incl preekstoel etc, is het verschil inderdaad ruim een meter, niet op romp lengte/waterlijnlengte.
Het verschil zit 'm voor mij met name in de opzet voor solo/duo zeilen. De hele boot is er voor opgezet, vanuit de kern van het ontwerp, en dat zie/merk je aan alles. De uitgekiendheid nog de opbouw daarvoor is er bij een Elan 350, als ook de kwaliteit van afwerking die van een wezenlijk ander niveau is (zowel materialen als verwerking daarvan). Ook de balans tussen gewicht/balast is wezenlijk wat een anders: 44% voor de Tarac versus 26% voor de zware kiel, de lichtere zelfs maar 24%).
(de Elan 350 stond ook op ons lijstje, dus goed bekeken )
De keus 22 is inderdaad een gaaf bootje, maar dan gaat mijn vrouw nooit meer mee, want dat heeft 0,0 comfort... en geen overnachtingsmogelijkheden. Vandaar dat deze boot ons aanspreekt (goed compromis tussen beide werelden), wat niet wil zeggen dat er geen verbeter punten zijn (zoals gezegd zou ik er bijvoorbeeld een diepere kiel onder willen, en bij voorkeur het bed voorin iets lager zodat er meer hoofdruimte is).
Diamant 3000 is naar mijn mening ook een hele leuke boot; ik denk dat als je de Tarac als de overtreffende trap (incl. fine-tuning) daarvan ziet, je dan aardig dichtbij komt. (ook qua gewichtsbalans meer in de lijn van)
87K euro (zonder zeilen). En er is een optielijstje (kachel etc.)
De prijs zonder zeilen is bewust gedaan vanwege het grote verschil van toepassing (waar de kopers de boot voor kopen) (zie het vraag: is het day-sailor of een kajuitzeiljacht) kreeg ik als uitleg.
Is dat zo? Op mij komt het helemaal niet ruim over, in foto en film. Voor een 33-voets daysailer misschien wel, maar een 30-voets cruiser-racer is veelal fors ruimer.
Het ziet er wel uit alsof het als een echte daysailer zeilt... zo zou ik 'm dan ook classificeren.
Daysailer is een modewoord. Hele volksstammen gaan ,met gezin, op veel kleinere boten weken op vakantie!!!!!!
Hij is trouwens prachtig!!!
Op de een of andere manier doet deze Tarac mij erg aan een J (92) denken.
De Tarac ziet er best aardig uit, behalve die vreemde rugleuningen dan. Ik vraag me alleen wat nieuw is, wat voegt het toe aan wat er al te koop was?
J92 is zeker niet al te ver verwijderd van de Tarac 33, dus die vergelijking is niet vreemd. Verschillen o.a. in de opbouw (plaatsing) voor optimaal solo (duo) zeilen, en nog meer: de kajuit: dit is echt een zeer fraai afgewerkt/luxe zeilboot, de J92 meer een racer, met eenvoudiger afwerking etc. (wel iets meer hoogte binnenin).
Die kussens kunnen er ook makkelijk af Maar comfortabel zijn ze zeker wel, en dat ismet het oog op makkelijk de dames mee, niet verkeerd (in elk geval bij ons, en ik vermoed bij nog wel wat meer mensen)
Gezien de gebruikte materialen is de boot op zich zeker niet duur. Je moet deze boot wel zien in het licht van een Zweedse top kwaliteit boot, dit is geen Varianta oid.
Een 10M Malö/Najad/... etc. (lees: elke boot met een hoge kwalieit afwerking + dito gebruikte materialen) kost nu eenmaal meer dan een 10M Beneteau/Hanse/Bavaria. En dat verschil is ook goed merkbaar zodra je de boot op stapt.
Of je het er aan uit wilt geven hangt dan ook van de persoon af; de een rijdt een Dacia lekker goedkoop van A naar B, de volgende koopt een Mercedes/Volvo/... . Je komt allebei op de plaast van bestemming, maar toch zit er wel wat verschil tussen. Gelukkig is die keuze er, anders reden/varen we allemaal met dezelfde.
Om een indruk te krijgen hoe eenvoudig deze boot te varen is: