Noorderzon,
Achteruitvaren, gaat altijd met beperkte snelheid, je roer is daar niet echt geschikt voor, of je zou het moeten omkeren, zoals bij Waarschip meen ik, mogelijk is.
Mijn mening, voor wat je die waard vindt, een smalle, diepe kiel en roer en de prop niet helemaal aan het uiteinde van ´t schip doen al heel veel.
Die smalle kiel geeft een prima draaipunt, het roer is dan is staat om snel reactie te geven. Het schroef effect is minder sterk dan bij een schroef helemaal aan ´t eind.
Een snelle reactie is fijn, je hoeft dan niet zo ver vooruit te denken wat er gaat gebeuren. En je hebt maar een klein stukje water nodig waar je op manouvreert. Draaicirkel één scheepslengte of zoiets.
Een langkieler met de prop vlak onder water helemaal aan ´t eind, heeft een wat bekwamere schipper nodig die wat verder vooruit kan kijken en niets over ´t hoofd ziet zoals een net even andere stroomrichting of een windvlaag.
Heel vaak is al van verre te zien of er hulp nodig is of niet.
Een moeizaam manouvrerende langkieler, met bekame (zeer oude) schipper, parkeerde z´n schip van 12 meter in een ruimte van 13 meter aan een langs steiger tussen 2 fin kielers. Zonder hulp, klauterd stram van boord en belegde de lijnen voor z´n schip 20 cm verplaats was. De man wist precies wat z´n schip ging doen, ik was jaloers!
De beide (Spaanse)finkilers hadden de grootste moeite met wegkomen de volgende ochtend ((om de havenmeester te ontsnappen lukte er maar één)