Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: schroefeffect

Re: schroefeffect 15 aug 2013 07:03 #426165

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
maar baasje, 15 in twee richtingen resulteert toch in 0, dan kom je nog nergens :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefeffect 15 aug 2013 07:07 #426166

Toxiq schreef :
dan kom je nog nergens :-)

klopt, hij is of in Den Helder of in Texel Veerhaven, verder komt 'ie nooit...
Ooit zal hij verkocht worden als veerboot naar Bangladesh, Indonesie of Sri Lanka, en dan vergaat hij na een paar jaar met 5000 mensen erop waarvan de helft zich weet te redden!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 07:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefeffect 15 aug 2013 07:13 #426169

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Brandstof: 1.350.000 liter

Dat zijn een hoop spaarpunten na het tanken!

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefeffect 15 aug 2013 07:21 #426172

monreve schreef :
Brandstof: 1.350.000 liter

Dat zijn een hoop spaarpunten na het tanken!

dat is eenmalig, hij heeft electromotoren :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefeffect 15 aug 2013 07:51 #426188

Erik,
Eigenlijk zeg je de interpretatie van de schipper het zwakke punt is,
ben het daarmee volkomen eens, maar durfde het niet zo direct te schrijven.
Het brandstof verbruik bij achteruit varen is niet echt een belangrijk punt.

Noorderzon,

Die ´variablen´ zijn nu juist de dingen die de schipper, bij voorkeur juist, moet interpreteren. En daar schort het meestal aan.


Goed zeilen en goed op motor varen sluit elkaar helemaal niet uit hoor, in tegendeel, goede eigenschappen in bestuurbaarheid gaan gelijk op zowel voor zeil als motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefeffect 15 aug 2013 08:08 #426196

Saeftinghe schreef :
Goed zeilen en goed op motor varen sluit elkaar helemaal niet uit hoor, in tegendeel, goede eigenschappen in bestuurbaarheid gaan gelijk op zowel voor zeil als motor.
Goed zeilen en goed op de motor varen, vooruit, sluiten elkaar inderdaad niet uit. Maar wil je een ontwerp hebben die ervoor zorgt dat je ook achteruit goed (geen idee hoe dat ontwerp er dan uitziet) kan varen, dan gaat dat wel ten koste van het vooruit zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schroefeffect 15 aug 2013 08:41 #426222

Noorderzon,

Achteruitvaren, gaat altijd met beperkte snelheid, je roer is daar niet echt geschikt voor, of je zou het moeten omkeren, zoals bij Waarschip meen ik, mogelijk is.

Mijn mening, voor wat je die waard vindt, een smalle, diepe kiel en roer en de prop niet helemaal aan het uiteinde van ´t schip doen al heel veel.
Die smalle kiel geeft een prima draaipunt, het roer is dan is staat om snel reactie te geven. Het schroef effect is minder sterk dan bij een schroef helemaal aan ´t eind.

Een snelle reactie is fijn, je hoeft dan niet zo ver vooruit te denken wat er gaat gebeuren. En je hebt maar een klein stukje water nodig waar je op manouvreert. Draaicirkel één scheepslengte of zoiets.

Een langkieler met de prop vlak onder water helemaal aan ´t eind, heeft een wat bekwamere schipper nodig die wat verder vooruit kan kijken en niets over ´t hoofd ziet zoals een net even andere stroomrichting of een windvlaag.

Heel vaak is al van verre te zien of er hulp nodig is of niet.

Een moeizaam manouvrerende langkieler, met bekame (zeer oude) schipper, parkeerde z´n schip van 12 meter in een ruimte van 13 meter aan een langs steiger tussen 2 fin kielers. Zonder hulp, klauterd stram van boord en belegde de lijnen voor z´n schip 20 cm verplaats was. De man wist precies wat z´n schip ging doen, ik was jaloers!
De beide (Spaanse)finkilers hadden de grootste moeite met wegkomen de volgende ochtend ((om de havenmeester te ontsnappen lukte er maar één)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl