Ahoy!
Eerst even wat vragen:
- Is de Medusa Motorsailor een langkieler, met aangehangen roer?
- Zit de schroef recht onder de boor (voor het roer)?
- Komt de motor snel op toeren?
Ik heb zelf ervaring met een motorvlet van ruim 10m met een grote schroef en een Kromhout Diesel. Genoeg vermogen (50 PK) maar langzaam in het op toeren komen. Dat ding wilde ook niet recht achteruit, en had forse schroefwerking. Soms ging het 5 meter goed, soms 25, soms meer, maar hij kon zomaar opeens op een willekeurig moment ronddraaien en out of control raken. Dat is in nauw vaarwater met 13 ton staal niet zo'n feestje. Wij deden dus zovel mogelijk vooruit en in moelijke omstandigheden met lijn en spring en een dikke stootwil.
Wat bij die vlet wel iets hielp was kort -veel- gas geven, zodat je wat snelheid opbouwt en dan uit laten drijven daarmee kon je soms (bij niet te veel wind) nog wel wat goed doen. De schroefwerking blijft dan beperkt tot een kort moment en is dus enigszins voorspelbaar. Ik heb destijds ook de vorm van de schroef (drieblad 75 cm) laten aanpassen (met het doel minder schroefwerking in achteruit) maar dat hielp eerlijk gezegd niets.
Mijn huidige boot is een langkieler, 9 m, klein motortje (9 pk) met vaanstandschroef (ook vrij groot 30-40 cm) en een klein aangehangen roer. Ze gaat achteruit linksom de bocht om, de andere kant op zijn hoogst rechtuit. In beide richtingen vooruit een lange draaicirkel, maar vliegt gelukkig niet uit controle, zoals die vlet.
Ook hier helpt het om met iets meer toeren (en snelheid) te manouvreren. Is minder charmant dan zacht tuffend in een keer alles goed te doen maar het kan niet anders. Als ik in een kleine ruimte wil draaien moet ik gedegen rekening houden met wind en schroefeffect. Ik zaag gerust een aantal keren heen en weer: 10 sec volgas vooruit, drijven, 10 sec vol achteruit, drijven, 10 vooruit, ...etc. soms wel 5/6 keer.
Dat vaart maken vraagt natuurlijk wel wat meer moed en kennis van de eigenschappen van je bootje. Dat is een beetje oefenen:
- Eerst hardop zeggen wat je gaat doen,
- dan uitvoeren
- en kijken of het zo uitkwam als je gedacht had.
Bij een boei met windstil weer natuurlijk beter dan in een volle jachthaven bij een onweersbui
Last resort, wat mij betreft: een boegschroef; voor dit soort kleine scheepjes zou dat niet nodig moeten zijn, maar als het je gerust stelt en je kunt lekker blijven varen ... vooral doen!
Gr.