Beste Bart,
Na veel vergelijk hebben wij een bavaria 46 holiday gekozen. We hebben, ondanks de div. opmerkingen juist bavaria gekozen. vanwege een aantal kwalitiets zaken die de holiday serie nog had. Op het forum veel commentaar dat mijn inziens wat meer slaat op alle productie schepen van na 2000. je ziet het materiaal dunner worden. Wat niet wil zeggen dat het voor haar taak niet geschikt zou zijn. Sterker nog als je een vliegtuig vleugel zou ontnemen van zijn bewegingsmogelijkheid is de kans van neerstorten aanzienlijk groter. Beweging hebben en te slap zijn, zijn namelijk twee verschillende zaken. Onze holiday is uit 97 (te water 1998) en heeft zeker enkele mankementen. In de loop der tijd is het gebruik van schepen namelijk ook anders geweest en mijn serie werd specifiek gebouwd voor charter en heeft middels een Duitse vereniging de halve wereld bezeild.
Die holiday's hebben een paar zaken om op te letten: er zijn versies met hechthout onder het teak, reparatie is zelf erg lastig te doen. Uiteindelijk zal je zo'n teakdek moeten vervangen of weghalen. Je staat uiteindelijk gewoon op polyester als je het weghaalt en met wat antislip en twee componenten valt misschien een voordelig alternatief te maken.
Daarnaast hebben we de via de scepterpotten lekkages gehad, alsmede via de mast. Allemaal oplosbaar maar lastig.
Mijn buurman heeft een Halberg Rassy vrij nieuw en fraai schip. maar net uit de garantie ook de nodige lekkages. Bij bavaria is alles ingekocht en is een luik dus gewoon een bij te kopen ding van standaard maten. Ik geef dit voorbeeld omdat dit is wat je bij alles ziet. Bavaria heeft steeds ingekocht van derden en merkartikelen toegepast. Het polyester van de holiday, is bij de holiday serie dikker dan bij de latere bav's, Bij die ik heb is het polyester deels massief en deels versterkt met kevlar. Waarshijnlijk omdat bij verhuur denk ik wat ruwer met zo'n ding wordt omgegaan.
Is er geen kritiek, zeker wel.onderhoud van polyester schepen wordt vaak uitgesteld omdat de eigenaar denkt niets te hoeven doen of onwetend is. Zelf ben ik van mening dat je ook zo'n schip vanaf nieuw moet onderhouden, ik heb vele motoren gezien die schreeuwden om een doek met wat olie. roest aan boord is in principe niet nodig. Bij mijn 46 is achterstalligheid zeker aan de orde, we zijn dan ook hard bezig zaken aan te pakken, in verband met de plannen gaan we de boel ook verbouwen. De basis is behoorlijk robuust en omdat alles met computers is uitgezaagd blijkt het eenvoudig onderdelen na te bestellen. Ook als is ie al weer wat ouder.
Mijn buurman moest nieuwe luiken laten maken en omdat niets standaard was is hij opnieuw een vermogen kwijt geweest.
De bouwwijze van de BAv is leuk, geeft veel ruimte, de langskeuken niet geheel optimaal, maar ach, het blijven concessies. Morgan bouwt ook prachtige schepen, heel solide allemaal, alleen de indeling beklemde mij nogal. Persoonlijke voorkeuren, blijft lastig. Wij hebben dus veel vergeleken, het is ons derde schip en de keus heel bewust voor deze serie.
De 38 is een leuk schip, lang getwijfeld ook om er een te kopen. Uiteindelijk is ons doel verandert, we willen de woning verkopen, op het schip wonen en vertrekken. en 38 voet is dan niet zo groot, zeker niet als je zelf 2 meter bent, zoals ik.
We en hadden een 40 voeter als minimum maat. Als je dat zoekt is de 410 caribean ook een heel leuke optie, vrijwel zelfde bouwwijze en goed geschikt voor ruim water. In verband met mijn lengte toch gevallen voor de 46. Enfin zo zie je dat persoonlijke invulling van je hobby de keus bepaald.
Als je gaat kijken laat dan in elk geval je schip keuren en bekijk op enkele havens van heel vele schepen de onderkant, je krijgt dan een goed vergelijk. Om helemaal zeker te zijn haal je er een expert bij. Zo'n keuring verdiend zich dubbel en dwars terug. Bij mij was dat in elk geval zo.
Veel succes met zoeken.
ON Y VA