Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bavaria 38 Holiday

Bavaria 38 Holiday 18 nov 2011 07:54 #241284

Beste,

We zijn op zoek naar een 2e hands boot. We hebben al heel wat boten gezien en ons bevalt de Bavaria Holiday 38 (bj. rond '97) het meest qua lay-out .

Ik weet dat dit de opvolger is van de Bavaria 370, die heel degelijk gebouwd is. Deze werden gebouwd onder German Lloyd, is dit voor deze reeks ook nog zo?

Kan iemand mij wat meer vertellen over deze Holiday reeks?
Interessante links / ervaringen (van eigenaars)?
Eventuele zaken waar ik moet op letten.

Bedankt
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 18 nov 2011 09:41 #241316

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik weet zelf niet of er specifieke aandachtspunten zijn voor deze Bavaria.

Het enige dat ik je wel mee kan geven is dat je uiteraard goed op de staat van de zeilen, evt teakdek, en technische installatie moet letten.
Al deze zaken vertegenwoordigen een groot deel van de waarde van de boot, en bij vervanging gaat dit snel in de papieren lopen.

En een boot van plm. 15 jaar oud, tjah, dan kan je wel versleten zeilen verwachten, en ook het teakdek kan dan waarschijnlijk wel een opknapbeurt gebruiken!

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 18 nov 2011 12:26 #241347

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Is nog onder Germanische Lloyd gebouwd, geen verkeerde zeiler ook. Wel de diepe kiel nemen en dan liefst het roer een stukje verlengen. Geen rolmast is ook een pre, maar als die er toevallig wel op zit ook niet problematisch, mooi excuus om een heel goed setje zeilen aan te schaffen dan. Drieblads-klapschroef eronder doet 'm ook erg goed, bouwt sneller door naar rompsnelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 18 nov 2011 20:39 #241496

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Als ik mij goed herinner, heeft z'on schip een aantal jaar geleden een rondje Atlantic gedaan.
Na terugkomst lag het schip enige tijd in M'dam. Ze zag er (nog steeds) goed uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 20 nov 2011 16:43 #241789

Bestaat er soms een blogje over deze reis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 22 nov 2011 21:36 #242426

Aantal malen met mijn goede vriend meegevaren. Zeilt niet hoog, ondanks diepe kiel. Loopt redelijk snell uit het roer. Ook de motor was krap bemeten met wat stroom tegen. Qua ruimte wel ok, maar slechte ventilatie. Boot erg nat, zeker als je met meer dan 1 pers in een hut ligt. Let ook op teak, dat is meestal erg dun en aan vervanging toe. Voor zover ik bavarias heb gezien, vind ik de holiday serie de minste. Vooral een caravan op het water. German lloyds is trouwens iets anders dan lloyds, verkijk je er niet op.voor een cruiser zou ik toch eerder nnar een 36 kijken, of een franse boot.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 22 nov 2011 21:46 #242427

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Steef schreef :
German lloyds is trouwens iets anders dan lloyds, verkijk je er niet op.

Germanischer Lloyd in een prima klasse bureau. Doet niet onder voor Lloyds
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 22 nov 2011 21:50 #242429

Germanischer Lloyd is inderdaad iets anders dan Lloyd's Register, maar beide bedrijven doen exact hetzelfde en zijn zeer zeker van gelijke kwaliteit. Waarbij opgemerkt moet worden dat GL meer gespecialiseerd is in jachten dan LR.
Overigens betwijfel ik of de boot onder GL gebouwd is, waarschijnlijk is er een plan approval afgegeven wat betekend dat het ontwerp is goed gekeurd. Daadwerkelijke inspecties tijdens de bouw kosten vele 10.000 euro's en zal, ook vroeger bij Bavaria, gewoon veel te duur zijn om uit te voeren.
Overigens is een plan approval een heel stuk meer waard dan bijvoorbeeld CE keur, maar goed dat is weer een heel ander verhaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 22 nov 2011 22:02 #242433

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wij houden niet van zo'n langskeukenblok. Tijdens het zeilen flikker je alle kanten op. En dat bankje in het midden breek je je nek over. Die inrichting heeft Dufour in sommige modellen ook. Als je een boot zoekt in die categorie met veel ruimte zijn er merken als Jeanneau, Benetau eeen betere optie, ook qua zeilgedrag.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 22 nov 2011 22:18 #242434

faran, helemaal met je eens, een keuken voor onderweg is voor een persoon, U-vormig en eventueel met een bandje als ruggesteun.
had ik zelf ook, maar ik heb nu een paarschepen over gevaren waar je alleen maar fatsoenlijk kunt koken in de haven. wel dure schepen, dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 22 nov 2011 22:28 #242435

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zou, als de zeileigenschappen daadwerkelijk zwaarwegend zijn, ook eens naar bijvoorbeeld een Jeanneau Sun Fast 37 kijken. Op dit forum zijn geloof ik minstens 3 zeer tevreden SF37 zeilers, waarvan één zelfs op zijn boot woont, dus ook alles over de praktische zaken kan vertellen. Hier nog een test. Die langskeuken in die Bav' is inderdaad minder handig dan het lijkt, een langsbank is daar stukken handiger.

Er is op het forum een enorm (en vrij negatief) draadje over de bouwkwaliteit van de Bavaria's, waarin geconcludeerd werd dat de GL geen inspecties tijdens de bouw uitvoerde, maar alleen het ontwerp en de constructietekeningen onder ogen heeft gehad.
Laatst bewerkt: 22 nov 2011 22:33 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 08:00 #242487

Bedankt voor al de reacties!

Ik weet dat ik van deze Bav geen race prestaties moet verwachten, maar hij moet wel mee kunnen met andere 'cruisers'.

Misschien even meegeven wat onze intenties zijn met de boot:
Vaargebied: vooral Zeeland.
Genoeg comfort om ook in het voorjaar en najaar (of bij slechter weer) aan boord te kunnen verblijven. (vooral in het weekend)
Vakanties: Eerste jaren vooral Nederland (Ijselmeer, Wadden,...) / Belgische kust.
Later waarschijnlijk wat verder: Oostzee, Kanaaleilanden,...
Daarom vind ik de kwaliteit van de constructie wel belangrijk.

Wat betreft prijsklasse, zit de vraagprijs tussen de 60 en de 80 000 euro.



De Sun Fast 37 zou inderdaad een mooi alternatief kunnen zijn, maar ik zie toch vraagprijzen van 100k en meer...
Ook de diepgang van 2m10 is mij toch iets te diep voor ons vaargebied...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 08:25 #242494

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dan zou de Sun Odyssey 37, met de normale kiel, ook een alternatief kunnen zijn.

Kijk trouwens ook uit dat je geen ex-charterbak treft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 10:30 #242515

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
V.w.b.het bedrag dat je wilt uitgeven,zou ik ook zeker naar een Spirit 36 kijken.

Groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 12:26 #242544

Qua eigenschappen die jij belangrijk vindt en het vaargebied voldoet zo ongeveer wel ieder schip... Echter, de ventilatie en het vochtgehalte maken het geen prettig schip om in slechter weer te varen.
Qua motorvermogen zou het fijn zijn om meer vermogen te hebben, zeker richting kanaaleilanden. Een normaal gemiddelde is 5 pk per ton gewicht. De bav 38 holiday weegt ongeveer 8 ton ( met spullen aan boord, drinkwatertanks, brandstof etc) 8x5 = 40 pk. Dan is 29 toch echt erg weinig.
Ook voor wat langere tochten is de langskeuken onhandig. Maar ook even wat drinken pakken als je gewoon aan het zeilen bent is niet echt praktisch met zon keuken.
Natuurlijk wordt hier gelijk spirit geroepen. Ik denk echter dat er genoeg andere bavarias zijn die qua indeling ventilatie en motorvermogen beter aan je wensen voldoen. De bav 36 en 37 bijvoorbeeld, of de jeanneau sun odeyssee
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 12:30 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 12:41 #242546

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Steef, algemeen is 5 pk/t aangenomen voor stalen boten en niet voor polyester boten.Nog even 10 jaar wachten en dan gaan we naar de 7,5 pk/t want minder is niet genoeg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 12:43 #242549

Tafelpoot, zoals je in je post al aangeeft. De 370 of een andere bav uit die reeks. Er is namelijk geen enkele jeanneau of beneteau die aan die serie kan tippen. Dus 370, 390, 320, 350 of 410 dat zijn goedgebouwde en goed zeilende boten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 12:58 #242552

Bavaria40 schreef :
...Er is namelijk geen enkele jeanneau of beneteau die aan die serie kan tippen....
Niet op reageren mensen! On-topic blijven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 13:10 #242558

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik heb anderes helemaal geen problemen met de langskeuken in de dehler 36 van mijn ouders.

Je kunt prima steunen tegen de zijkant van de rondzit, of tegen de tafel.

Bovendien scheelt het erg veel ruimte!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 14:15 #242579

Proost schreef :
Steef, algemeen is 5 pk/t aangenomen voor stalen boten en niet voor polyester boten.Nog even 10 jaar wachten en dan gaan we naar de 7,5 pk/t want minder is niet genoeg.
Proost, er is geen verschil in bouw materiaal, dat is al ondervangen in het bootgewicht. Ik ben het wel met je eens dat 5 pk heel erg royaal is. op vlak water heb je, eea afhankelijk van rompvorm, maar 1,1-1,2 pk per ton nodig om op rompsnelheid te komen. Voor normaal opereren tot laten we zeggen 40 knopen wind met bijbehorende golven (stroom heeft hier geen invloed op) zeg ik uit ervaring dat 3,5 pk per ton ruim voldoende is en als je een klapschroef hebt zou dat op een kleine 4 pk per ton uitkomen. voor meer dan 40 knopen wind zou het wat extra denkwerk vergen om toch je manouvres uit te kunnen voeren. Alles meer lijkt me alleen maar zonde van het gewicht dat je toevoegd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 14:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 23 nov 2011 15:06 #242601

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Nou weet ik toevallig dat de Jeanneau SunFast 37 's die in Nederland te koop staan, dat al jaren staan..... In een kopersmarkt....( en voor 100 k is de mijne ook te koop....)

Dekadent
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 15:06 door Dekadent. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 24 nov 2011 17:09 #242920

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Proost schreef :
Steef, algemeen is 5 pk/t aangenomen voor stalen boten en niet voor polyester boten.Nog even 10 jaar wachten en dan gaan we naar de 7,5 pk/t want minder is niet genoeg.
Het verschil stalen boot enerzijds polyester boot anderzijds, begrijp ik in dit verband niet!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 24 nov 2011 18:50 #242945

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het gewichtsverschil tussen boten van staal en polyestermet dezelfde afmetingen maakt het verschil in pk's. Meer gewicht, groter vermogen.

Jaren geleden en jaren lang was het advies voor lichte polyesterboten 3,5 pk/t tot voor stalen boten 5 pk/t. Uiteraard geld het voor waterverplaatsers.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 24 nov 2011 18:55 #242948

Het verschil tussen stalen boten en polyester boten heb ik nooit van gehoord (en het is m'n werk....)

Wel heb je verschillen in romp vormen die verschillende eisen stellen, S-spant en platbodem hebben meer vermogen per ton nodig dan een "moderne" boot.
het bouw materiaal doet er echt niets toe, het is de rompvorm die bepaald hoeveel weerstand je hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 nov 2011 18:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 38 Holiday 24 nov 2011 19:42 #242961

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Erik, of je het geleerd hebt of niet, deze pk's werden als voldoende gezien door onder andere de ANWB, waterkampioen en anderen in het verleden. Maar dat zal voor jou tijd geweest zijn. ;)

Dat de rompvormen en planeer eigenschappen een rol spelen, uiteraard, maar die werden buiten beschouwing gelaten.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 24 nov 2011 19:43 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl