Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Elan impression 434

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 12:23 #258388

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Frankpottel schreef :
Wij willen een elan impression 434 kopen, we zijn benieuwd of er mensen zijn die weten hoe het schip vaart op zee. We willen tochten maken op de middenlandse zee en wie weet nog wat verder. Wat zijn de slechte eigenschappen van dit schip en waar moet je voor uitkijken bij een eventuele koop.
Google ff naar Impression 434 Revieuw en je weet alles.De ontwerper is klasse!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 12:32 #258390

even de google er op:

/citaat:
Verder niets dan lof over deze boot. Het interieur was mooi licht, uitstekend ingedeeld en de stahoogte was ruim voldoende voor iemand van 1.80 meter. Het is zondermeer een boot waar we langer op zouden kunnen verblijven. Jammer van de zeileigenschappen!
/einde citaat

bron: www.oleguapa.nl/index.php?id=22&news_id_single=1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 12:39 #258392

  • teunis
  • teunis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
keeszeiler schreef :
even de google er op:

/citaat:
Verder niets dan lof over deze boot. Het interieur was mooi licht, uitstekend ingedeeld en de stahoogte was ruim voldoende voor iemand van 1.80 meter. Het is zondermeer een boot waar we langer op zouden kunnen verblijven. Jammer van de zeileigenschappen!
/einde citaat

bron: www.oleguapa.nl/index.php?id=22&news_id_single=1

Je kan ook een HANSE boot nemen heeft wel goede zeileigenschappen en sommige zijn single te bevaren :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 14:59 #258437

IK heb deze test gelezen, ik begrijp echter niet waarom ze bij het maandblad zeilen dan zo lovend waren. Het enige verschil dat het een diepere kiel onder zat bij de test van Zeilen. Maar nog meer meningen zijn van harte welkom.
Welke Hanse zou ik dan moeten nemen???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 15:13 #258450

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Voordat we van alles gaan aandragen is t mss slim om even wat dingen te vermelden

Budget, aantal personen, lengte van die mensen, eisenpakket en nogmaals budget B)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 15:19 #258454

  • teunis
  • teunis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Frankpottel schreef :
IK heb deze test gelezen, ik begrijp echter niet waarom ze bij het maandblad zeilen dan zo lovend waren. Het enige verschil dat het een diepere kiel onder zat bij de test van Zeilen. Maar nog meer meningen zijn van harte welkom.
Welke Hanse zou ik dan moeten nemen???

Hoi Frank je kan verschillende nemen maar bij westyachting hebben ze nu een demo tekoop 495 van 2011 15,40 meter lang en 4,75 breed met een redelijk compleet navigatie apperatuur aan boord van Simrad.
Voor 319000 euro incl BTW. Is vraagprijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 19:00 #258557

Frank,

Ik zou zelf niet snel voor de Hanse gaan. Vaar regelmatig met een 461, soms met een 350 en heb ook gevaren met een 400. Allemaal jonge boten met allemaal(!) diverse scheuren in de gelcoat. Alle eigenaren praten ook over tegenvallende kwaliteit.
Daarnaast zijn ze met wat meer wind moeilijk in de hand te houden, zeker op wat ruimere koersen waardoor ze soms uit het roer lopen.

Groeten,

Christiaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 23 jan 2012 19:49 #258581

Sturgeon22 schreef :
Daarnaast zijn ze met wat meer wind moeilijk in de hand te houden, zeker op wat ruimere koersen waardoor ze soms uit het roer lopen.
Ik heb er bij de woensdagavond wedstrijden van hoorn eens eentje uit het roer zien lopen met veel wind op een spinnaker rak. De mast lag plat op het water en de boot kwam niet meer uit zichzelf rechtop :blink: was een 38 of 39 voeter. Ook van die mensen hoorde ik dat de kwaliteit erg tegenviel. Elan is beide opzichten een stuk beter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 08:40 #258659

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Volgens mij ligt er één te koop in Stad a/h Haringvliet.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 08:43 #258660

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 09:42 #258677

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Erikdejong schreef :
De mast lag plat op het water en de boot kwam niet meer uit zichzelf rechtop :blink: was een 38 of 39 voeter.
Ik hoop dat dat kwam omdat de spi nog wind ving, ander zou ik m`n 3 ton terugvragen.(met rente)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 11:29 #258700

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nardus schreef :
Ik hoop dat dat kwam omdat de spi nog wind ving, ander zou ik m`n 3 ton terugvragen.(met rente)

ik heb de LPS (limit of positive stability) van de diverse Hanse modelletjes eens opgezocht in de meetbrieven (noordzeeclub).
LPS is de kenterhoek waar de positieve stabiliteit ophoudt te bestaan, de boot zal dan doorkenteren naar ondersteboven.

Ter vergelijking: voor een Comfortina 42 is dat 118,4 graad, voor een SP36 114,4 graad.
De Hanse 370 houdt het op 105,4, de 400 slechts op 102,0.

Zo'n Hanse 400 blijft dus vanzelf op zijn kant liggen....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 12:01 #258702

Als ik me niet vergis is dat niet eens toegestaan onder categorie CE A waarvoor ze gewaardeerd zijn. Je moet minimaal 110 hebben en daarbij ook nog aan een aantal randvoorwaarden voldoen mbt tot volloophoek en dergelijke. Zelf ben ik van mening dat en goed zeeschip een AVS (=LPS) van minimaal 125-128 graden moet hebben en daarbij nog aan heel veel meer voorwaarden moet voldoen.

Hang een berg antennes voor radar, marifoon etc in de mast, leg een teakdek op je boot en 7 man aan dek met een wedstrijdje en van die 102 graden blijft minder dan 95 over. Je spinaker hoeft dan niet eens meer wind te vangen om de boot op zijn kant te laten liggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 12:37 #258708

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Als ik me niet vergis is dat niet eens toegestaan onder categorie CE A waarvoor ze gewaardeerd zijn.

er staat wel "OSR cat NVT" op de meetbrieven van de 400's....
Kan je dus niet veilig mee de zee op ;-)
Fijne boten, die Hanses!

groet
t
Laatst bewerkt: 24 jan 2012 12:58 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 13:21 #258716

  • EricV
  • EricV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Dat gaat snel...de mening vormen over zo'n Hanse...als ik even zoek is staat er op de eerste meetbrief van een Hanse 400 een LPS van 111 graden en een OSR categorie 2

www.ffvoile.fr/ffv/public/habi...rtifs/pdf/10058b.pdf

Maar als je geen liefhebber bent op voorhand vind je natuurlijk al snel andere voorbeelden :whistle:

En wat ook kan is dat ik er niet genoeg verstand van heb om deze meetbrief goed te begrijpen...ben nog een beetje aan het leren :blush:

Groetjes, Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 13:27 #258717

OSR cat 2 is nog steeds geen CE cat. A

volgens de OSR:
2.01.3 Category 2
Races of extended duration along or not far removed from shorelines or in large unprotected bays or lakes,
where a high degree of self-sufficiency is required of the yachts.
(Zie www.sailing.org > special regulations)

En CE cat A = ongelimiteerd vaargebied, wind meer dan 8bft en een significante golfhoogte meer dan 4m
Dat zou OSR cat0 moeten zijn en daar zit zelfs nog cat 1 tussen. maw de Hanse is er nog lang niet om als zeeschip door te gaan (en met de Hanse trouwens vele andere schepen)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 13:29 #258718

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
al met al een leuke discussie alleen TS schiet hier helemaal geen Fu*k mee op,uiteinelijk wil TS een elan434 kopen.

groet gos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 13:35 #258722

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
EricV schreef :
Dat gaat snel...de mening vormen over zo'n Hanse...als ik even zoek is staat er op de eerste meetbrief van een Hanse 400 een LPS van 111 graden en een OSR categorie 2

www.ffvoile.fr/ffv/public/habi...rtifs/pdf/10058b.pdf

www.noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC8204.PDF
een nederlandse Hanse400, de NED 8204.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 13:37 #258723

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Gos schreef :
al met al een leuke discussie alleen TS schiet hier helemaal geen Fu*k mee op,uiteinelijk wil TS een elan434 kopen.

nou dan helpt deze discussie toch? Hij zal nu geen Hanse meer willen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 13:49 #258732

  • EricV
  • EricV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Dat hangt ervan af...als ie veel in Frankrijk vaart moet het kunnen :P

In Nederland lig je blijkbaar meer met je mast plat op het water dan dat je overeind staat... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 24 jan 2012 19:41 #258835

Allemaal bedankt voor de antwoorden, maar Hanse gaat em echt niet worden. Wij gaan voor de Elan 434. Wij zijn met 4 personen in het gezin, schip gaat naar spanje, kroatie, griekenland. We gaan bekijken waar we de elan het beste kunnen leggen, zijn nu aan het rondkijken voor havens. Iemand ervaring hiermee?? Wij zijn naar de Elan geweest die te koop ligt in Port Zeelande, was een mooi schip maar je zou niet zeggen dat deze pas 2 jaar oud is, niet echt goed onderhouden vonden wij. Prijs was ook wel te hoog vonden wij. Zijn ook aan het kijken in spanje en engeland voor een Elan 434. Zijn er veel te koop en de prijzen zakken goed de laatste tijd, weet dat je niet tot het uiterste moet gaan. We moeten geen schip kopen, voorlopig gaan we deze zomer nog huren in kroatie. Als we een schip tegenkomen kunnen we altijd zaken doen, we gaan er toch 1 aanschaffen. Kan ook een ander merk zijn b.v jeanneau 42 DS, deze vinden we ook wel mooi. Je vind ze alleen niet zoveel met 3 kajuiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 25 jan 2012 09:01 #258898

  • teunis
  • teunis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
mooie discussie en leerzaam :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 25 jan 2012 09:15 #258900

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
OSR cat 2 is nog steeds geen CE cat. A

volgens de OSR:
2.01.3 Category 2
Races of extended duration along or not far removed from shorelines or in large unprotected bays or lakes,
where a high degree of self-sufficiency is required of the yachts.
(Zie www.sailing.org > special regulations)

En CE cat A = ongelimiteerd vaargebied, wind meer dan 8bft en een significante golfhoogte meer dan 4m
Dat zou OSR cat0 moeten zijn en daar zit zelfs nog cat 1 tussen.

voor de volledigheid even OSR Cat 1:

2.01.2 Category 1
Races of long distance and well offshore, where yachts must be completely self-sufficient for extended periods of time, capable of withstanding heavy storms and prepared to meet serious emergencies without the expectation of outside assistance.

Het is idd wel gek dat schepen die wel CE-A hebben dan geen OSR Cat 1 of 0 hebben....
Op de meetbrieven kun je zien dat heel wat moderne 36voeters (bijv) als OSR Cat zelfs NVT of 2 hebben..... (de SP36 is 1 of 2, afhankelijk van de LPS kennelijk, die net op de grens van OSR 1 en 2 zit, rond de 111 graden.)

groet
t
Laatst bewerkt: 25 jan 2012 09:16 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 25 jan 2012 10:29 #258913

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Capolavoro schreef :
nardus schreef :
Ik hoop dat dat kwam omdat de spi nog wind ving, ander zou ik m`n 3 ton terugvragen.(met rente)
<knip>
LPS is de kenterhoek waar de positieve stabiliteit ophoudt te bestaan, de boot zal dan doorkenteren naar ondersteboven.
Zo'n Hanse 400 blijft dus vanzelf op zijn kant liggen....
Volgens mij (en jou) gaat hij dan doorkenteren naar ondersteboven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elan impression 434 25 jan 2012 10:34 #258914

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nardus schreef :
Volgens mij (en jou) gaat hij dan doorkenteren naar ondersteboven.

doorkenteren gebeurt vanaf de LPS-hoek.
als hij 90 graden plat ligt is het nog niet zo ver.....
met natte zeilen en zeker een spi erop zal het misschien zo zijn dat hij plat blijft liggen, er is immers niet veel dat het doorkenteren bevordert, natte zeilen wegen onder water niet veel en de wind is er dan ook wel uit.....

En dan gaat íe misschien vollopen door de kajuitingang, dan is het zeker afgelopen.
Wel erg (heel erg) verbazend dat een moderne Hanse zo'n geringe LPS heeft!
Duidelijk ontworpen om mee in de haven te liggen.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl