Oei, lastige keuze. Beide boten zijn ontzettend mooi, en beide varen ze als een mes. Volgens de mensen van Frauscher in Gmunden is de H26 zelfs een fractie sneller dan de originele H boot, ondanks dat de H26 een tikje korter is. Daarnaast is de H26 iets comfortabeler als het om ergonomie gaat. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken als de Efsix t.o.v. de Sailhorse, gewoon het knappere zusje, beslag weg gewerkt, minder opstaande randen etc. Realiseer je wel dat de H26 in Nederland minder bekend is, en onbekend maakt ongeliefd, dus als je boot ooit weer wil verkopen is dat minder makkelijk. En met de H-boot kun je wat makkelijker mee doen in wedstrijden, omdat er meer vergelijkingsmateriaal is voor de s.w. handicap. De importeur van de H26 voor Nederland is trouwens Niek Goes, bij jachtwerf Peulen in Neer kun je terecht voor H-boten van Eagle Marine uit Finland. Tot voor kort importeerden zij vanuit Oostenrijk, maar ze zijn overgestapt naar Finland. Af en toe heeft Peulen ook een H26 occassion.
Als het om de kiel gaat zou ik niet af willen wijken van de 1.30 kiel, uit angst concessies te moeten doen aan de zeileigenschappen. In Friesland zul je her en der wat problemen tegenkomen, maar daar staat tegenover dat je met een H of H26 ook rustig groot water op kan (er is zelfs een atlantische oversteek mee gemaakt.) Doordat de H-boot een rand om de kuip heeft zal deze op groot water een iets betere bescherming geven tegen water in de kuip.
Een ander punt om je te realiseren is dat je voor onderdelen van de H-boot terecht kunt bij meerdere werven en bij de H26 alleen bij Frauscher, al denk ik dat veel onderdelen uitwisselbaar zijn. Succes met de afwegingen.
Bedenk dat welke "H" je ook kiest, je zal er van genieten!