Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler 34 of Spirit 32?

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 13:59 #847501

Bij een nieuwe boot is het mogelijk over de gelcoat wat lagen epoxy te zetten om de dampdichtheid te verbeteren (voor osmosepreventie).
Bij veel werven kon/kan je dat aanschaffen als een extra.
Zo zit de Capolavoro in 9 lagen epoxy (6 Gelshield van de werf, 3 VCTar2 door mij)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 14:25 #847513

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Een beter moment kan je natuurlijk haast niet kiezen. Brandschoon en nog geen water gezien. Kwestie van effe door rollen. Maar nodig? Dat vraag ik me ook af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 14:55 #847526

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Bij sommige merken is dat aan te bevelen blijkbaar... :evil: :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 15:22 #847537

Maar er is toch ook niks tegen een preventieve behandeling? en wanneer het preventief is voor de volgende keer is het maar vast gedaan...
Geen reden om een koop op af te ketsen lijkt me, in tegen deel.
De vraag is overigens wel wat onder een dergelijke behandeling wordt verstaan... schillen, drogen epoxy is wat anders dan schoonmaken en epoxy of gewoon een laag coppercoat er op...

(Schijnt niet meer verkocht te mogen worden meldde epifanes mij) alleen nog slijpende moppercoat mag er op... blijkbaar moet er wel voldoende koper oplossen om het toe te laten in NL...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 28 juni 2017 15:24 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 15:32 #847538

Jawel, voor mij / ons is een preventieve osmose behandeling zeker wel een reden om een koop af te laten ketsen. We hebben helaas geen goede ervaring met dergelijke behandelingen. We hebben boten gezien die preventief behandeld zijn en meer osmose bevatten dan we ooit voor mogelijk hielden. We praten dan zeker niet meer over het "osmose spook" maar boten die onder de blazen zaten.

Er zullen vast enkele behandelingen goed uitgevoerd zijn, maar het is heel moeilijk om erachter te komen hoe een behandeling uitgevoerd is en dan is het pittig om te beoordelen of dit dan onder de juiste procedure te scharen valt.

Gr. Petra
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 18:31 #847604

Maar wanneer er geen blazen op zitten en de boot is droog.. je kan alles wel afschieten.. osmose is voor mij geen belemmering Imtech kopen en preventieve behandeling zond osmose zeker ook niet... ik heb geen geld voor nieuw..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 20:01 #847617

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Onder preventieve osmosebehandeling versta ik het op een kale gelcoat aanbrengen van een epoxy-coating, om indringen van vocht en mogelijke osmose te voorkomen. Ik heb dat zelf op twee dehlers gedaan, mijn vorige stond er ook in en de huidige is vanaf nieuw voorzien van een aantal lagen gelshield. Niets mis mee en sowieso een goede basis. Een geschilde boot, preventief of niet, zie ik meer als geruineerd en zou ik nooit aanschaffen. Tenzij misschien volledig gedocumenteerd, voorzien van nieuw laminaat, door een gerenommeerde werf, enzovoort. Maar dan nog...
Laatst bewerkt: 28 juni 2017 21:02 door Amazone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 28 juni 2017 20:05 #847620

Wat een geneuzel over osmose.. Je ken je er maar druk om maken! Als t zover is en maar klein % krijgt t ooit, dan oak je t aan. Tot dan, gewoon lekker varen!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 29 juni 2017 05:16 #847659

bwernsen schreef :
Wat een geneuzel over osmose.. Je ken je er maar druk om maken! Als t zover is en maar klein % krijgt t ooit, dan oak je t aan. Tot dan, gewoon lekker varen!

Ja dat dachten wij ook, totdat we boten tegen kwamen die, al dan niet preventief, tegen osmose behandeld waren en daarna van voor naar achter alsmede van onder tot boven onder de osmose zaten. Op dat moment beseften we dat het niet zomaar "geneuzel" is. Er is een groot verschil tussen een of enkele blaasjes of een boot vol. Het blijkt dus dat er verkeerde behandelingen zijn uitgevoerd waardoor boten verpest zijn.

Door deze ervaring hebben wij besloten heel stevig door te vragen over de behandeling. Hier blijkt vaak dat verkopers absoluut niet weten hoe de behandeling uitgevoerd is.

@bwernsen: het is dus geen geneuzel over boten maar een ervaring over osmose behandelingen.

Amazone heeft de behandeling blijkbaar zelf uitgevoerd en zal dus bij een verkoop uitleg kunnen verstrekken over de procedure. Helaas weet een opvolgende verkoper dat vaak al niet meer waardoor het wederom glad ijs voor een koper wordt.

@ISO799Hans: er liggen zat boten te koop dus waarom zou ik een boot kopen die behandeld is tegen osmose terwijl er zat tweedehands boten liggen waarbij hier geen sprake van is?

Gr. Petra
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dehler 34 of Spirit 32? 29 juni 2017 06:20 #847664

Omdat je misschien een boot koopt die geschild is en een mooi epoxy onderwater schip heeft, het lijkt nou net of je een zo origineel mogelijke boot wil hebben die geen enkele behandeling heeft gehad...........


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 29 juni 2017 06:32 #847667

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
bwernsen schreef :
Wat een geneuzel over osmose.. Je ken je er maar druk om maken! Als t zover is en maar klein % krijgt t ooit, dan oak je t aan. Tot dan, gewoon lekker varen!

+1

Of koop een boot die in Vinylester is gebouwd ipv polyester, dan is die kans op osmose nog veel kleiner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 29 juni 2017 07:31 #847681

We draaien hier nu rondjes en volgens mij gebeurt dit omdat er een heleboel berichten niet of niet goed gelezen worden. :pinch:

Mijn conclusie uit alle ervaring, berichten en tips is dat er een boot die een goede osmose behandeling best interessant kan zijn, maar dat er dus wel degelijk een gedegen onderzoek naar gedaan moet worden. Hetgeen voor alles natuurlijk wel geldt.

Verder is het zo dat iedereen zijn/haar eigen eisen en wensen stelt. Gelukkig zitten hier verschillen in zodat er voor ieder wat wils is en ieder aan zijn/haar trekken komt. :woohoo:

Gr. Petra
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 29 juni 2017 07:31 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 29 juni 2017 10:37 #847716

GeorgeIIPetraI schreef :
@ISO799Hans: er liggen zat boten te koop dus waarom zou ik een boot kopen die behandeld is tegen osmose terwijl er zat tweedehands boten liggen waarbij hier geen sprake van is?

Gr. Petra

Dat valt op basis van je eigen marktonderzoek afgelopen jaren dus wel tegen... Geen koe zo bont of er was wel een vlekje aan...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 34 of Spirit 32? 29 juni 2017 10:55 #847721

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ik had een Dehler Optima en die had van de werf af een soort van coppercoat behandeling gehad. Was toen nieuw en een dure extra bij de boot. In de gelcoat zat koper verwerkt. Het werkte dus niet goed, de boot zat onder de pokken. Wat ik er daarna ook op smeerde, (met professionele adviezen, o.a. tig lagen primocon om het "af te sluiten" enz. ) Na enkele jaren kwam het er toch steeds weer van af omdat de koper ging oxideren. Uiteindelijk hebben we de gelcoat verwijderd, en wat doe je dan? een preventieve laag epoxy aanbrengen. Ik heb de boot zo ook verkocht met alle documentatie er bij.
De boot had inderdaad nul komma nul osmose, maar een preventieve osmosebehandeling kan dus soms ook een andere oorzaak hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 34 of Spirit 32? 20 aug 2021 17:19 #1316959

  • Sunny
  • Sunny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Jedi schreef :
waverider82 schreef :
Pfff.. die Alpa, ik zou niet verder zoeken, al je wensen vervuld inclusief die over zeegang.. een S&S design..

Kwijl...
is een copie van de Contessa 32..iedereen wou toen een graantje meepikken van het succes van de Contessa 32.
Neen, dan zou ik voor de real thing gaan,maw Contessa 32. Nog altijd een actieve klasse in de UK en vereniging in NL.

De Alpa 9.50 is 2 jaar eerder ontwikkeld dan de Contessa 32.
classicsailor.com/2018/02/no-2/

Op een andere forum suggereerde iemand dat David Sandler wel eens de Contessa 32 op de Alpa 9.50 heeft gebaseerd. Verdacht ook die Italiaanse naam.. Contessa :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl