Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ?

Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 07 mrt 2008 10:21 #28852

Hallo, Na vele jaren zeilen met mijn Drifter 25 (vinkiel) ben ik op zoek naar een andere boot. Niet om meer van het zeilen te genieten, want dat gaat zeer goed met onze Drifter, maar voor iets meer ruimte voor ons gezin.
Ik dacht aan iets van ongeveer 29 voet. Er is zeer veel keus maar ik heb een goed idee wat het moet worden. Er is een ding waar ik niet uitkom, ook na het zoeken op fora als deze niet. Namelijk: wat voor kiel wil ik ?

Ik zeil graag scherp en snel maar keutel ook graag op ondiep water of langs de oever. Ook ruim water of zee komt ooit in aanmerking. Een vaste kiel van ca. 1.45 komt dan in aanmerking. Maar is dit eigelijk niet wat weinig voor de lengte ?
Een Vleugelkiel zie ik ook veel, ideaal ca. 1.05 diep, voordelen bekend. Nadelen: als je vast loopt kom je niet meer los, zeilt niet hoog, onaangenaam gedrag in zeegang, bevesteging aan de romp zwaar belast. Klopt dat ?
Kiel-midzwaard, ca. 1 tot 1.90 diep volgens mijn gevonden informatie heel geschikt. Nadelen: zeilt iets minder hoog, rammelen, kan slijten (onderhoud)
Ik heb nu een Beneteau First 285 met midzwaard en dubbel roer op het oog. Kan ik ook nog droogvallen, lijkt me erg leuk, en eens een boei missen.
Zou dat geschikt zijn voor ons ?
Heeft iemand ervaringen met dit type boot, ik begreep al dat langzaam op de motor varen niet meevalt maar het dubbel roer wel zeer strak stuurt op zeil.

Vele vragen in mijn eerste bericht, kortom lijkt het me wel eens goed om de voor en nadelen van de genoemde kiel/roer soorten eens op een rijtje te hebben. Ik zie reactie's graag tegemoet, dan kan ik eens de knoop doorhakken.
Groet, Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 07 mrt 2008 20:47 #28879

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Je vergeet nog een type: De Kimkieler.

Nu gaan hier een hoop reacties opkomen... Vooral van mensen die nog nooit met kimkieler onder alle omstandigheden hebben gevaren.

O ja, snelheidsverlies en minder hoogte lopen compenseer je door over ondieptes en platen te varen in plaats van in colonne achter elkaar aan :wink:

Groet, Shackle
#Een schipper zonder haast heeft altijd goede wind#
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 07 mrt 2008 21:00 #28881

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Hallo,

Ik denk dat je niet moet zoeken naar verschillende kieltypen. Kijk eens wat je wilt dat je vaargebied gaat worden. Zoek daar een geschikt type schip bij.

Zelf heb ik een Kelt 850. dat is ongeveer de maat die jij zoekt. Ik heb een ophaalbare kiel en onder het schip zitten twee kimmetjes dus ik blijf bij droogvallen heel netjes overeind staan. Dit type kun je wel kopen maar zelden in Nederland. Er zijn er ooit een stuk of 10 verkocht hier. Ik heb de mijne nu een jaar dus vergeet het maar. 8)

Het Kieltype is mij goed bevallen: Rammelt niet, is makkelijk te bedienen via een liertje aan dek. Bovendien lach ik iedereen uit als het om een ligplaatsje gaat (min diepgang 0,70m)
De zeileigenschappen vallen mij ook niet tegen. Ik ben niet de snelste van de Grevelingen maar ik voel me niet opgelaten. Daarbij ben ik meestal langer op het water dan de meeste collega's. Wat wil je nog meer.

Nogmaals, Kijk eerts eens hoe en waar je wilt varen.

Succes,

Zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 08 mrt 2008 17:58 #28910

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Zoals je zelf aan geeft zul je een compromis moeten maken. Helaas bestaat de iedeale kiel niet. Bedenk inderdaad maar eens eerst goed wat je vaargebied zal zijn en pas daar het schip op aan. Zelf heb ik bewust voor de ondiepe kielversie van mijn boot gekozen om ook op de Wadden en in Friesland nog steeds aardig uit de voeten te kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 08 mrt 2008 21:45 #28927

Wij gaan vooral in Zeeland varen. Gewoon toeren. We vinden een Clubwedstrijd ook leuk.
Het is niet gemakkelijk om het vaargedrag van vele verschillende type's boten te ervaren.
Misschien is dit een goede vraag : Voel je tijdens het zeilen wat voor kiel je hebt ? Zou je jezelf bijvoorbeeld gaan irriteren aan je vleugelkiel als je eigenlijk een diepe vinkieltype bent ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 08 mrt 2008 22:58 #28930

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Mijn Sneekermeer heeft een ultralange kiel, 1.20 diep ongeveer. Daarmee ging de boot vrij snel goed schuin hangen. Mijn huidige boot heeft een vinkiel, 1.40 diep (de diepe versie van de Defender-27). Die gaat veel kalmer hellen maar kan veel verder zonder dat ik me onveilig ga voelen.
Ander puntje: de langkieler heeft tijd (= wind en snelheid) nodig om overstag te gaan, voorwaar een heel project als er minder dan 3Bft staat. Vaak moest dan de motor bij. De vinkieler gaat overstag door bij wijze van spreken naar het roer te kijken.
Ik heb ook nog met een kimkieler gezeild, daarmee was het opkruisen weer niet zo'n succes vanwege de enorme drift. De vinkieler heeft wel wat drift maar veel minder.

Dus ja, het soort kiel laat zich redelijk voelen tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 09 mrt 2008 01:01 #28937

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Mijn huidige boot heeft een vinkiel, 1.40 diep (de diepe versie van de Defender-27). Die gaat veel kalmer hellen maar kan veel verder zonder dat ik me onveilig ga voelen.
Een Defender is relatief vrij breed en heeft door zijn rompvorm ook een grote vormstabiliteit.
Een smallere boot ligt meestal wat sneller onder helling, maar het kentergedrag is meestal wel wat beter bij een wat smaller schip (mits goed ontworpen).
Ander puntje: de langkieler heeft tijd (= wind en snelheid) nodig om overstag te gaan, voorwaar een heel project als er minder dan 3Bft staat. Vaak moest dan de motor bij.
Mwah, ze is misschien niet zo snel overstag als bij een vinkieler, maar met mijn langkieler hoef ik de motor echt niet aan te slaan om overstag te gaan.

Een voordeel van een lange kiel is dat zij stabieler is en minder snel afdwaalt als het roer even wordt losgelaten. En wat hoogte en snelheid betreft met een langkieler; hiermee heb ik ook niet veel te klagen.

Ik denk dus dat de zeileigenschappen niet alleen afhankelijk zijn van het type kiel maar veel meer afhankelijk zijn van het totale ontwerp van het schip.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 09 mrt 2008 07:58 #28940

Als je Zeeland als vaargebied hebt, zal een iets diepere vaste kiel geen problemen geven. Westerschelde, Oosterschelde, Haringvliet etc zijn diep genoeg. Voor de zandbanken moet je sowieso opletten, of je nu een kiel van 1,60m of 1 meter hebt. De meeste boten rond de 29 voet hebben een kiel van rond de 1,50m : perfekt voor Zeeland en de Noordzee.
Marc
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 09 mrt 2008 20:05 #28981

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Op zich zal je niet iets specifiek voelen aan een bepaald kieltype, dit wordt bepaald door het gehele concept en bouwwijze van de boot. Als je een boot gaat zoerken ga dan proefvaren en kijk of het zeilgedrag het gedrag is wat je zoekt. Anders gewoon verder kijken :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 14 mrt 2008 11:41 #29288

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Ik merk niets van het feit dat ik een ophaalbare kiel heb. Behalve als ik aan de grond loop. Op dat moment komt mijn kiel vanzelf omhoog.

Tegen de tijd dat ik ergens wil liggen waar het ondiep is dan kan ik hem ophalen en steek ik nog maar 70 cm.

succes,

zeehond
Kelt 850 di (zeldzaam)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 15 mrt 2008 10:32 #29353

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Kijk eens hier! Veel info over allerlij soorten boten.

http://www.yachtdatabase.com/

En advertenties meest uit NW europa.

Jutter
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 15 mrt 2008 20:33 #29384

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Een andere site met veel informatie over diverse jachten.

http://www.yachtsnet.co.uk/archives.htm

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 22 mrt 2008 19:42 #29877

Allemaal vriendelijk bedankt voor de raad en daad,
ik verzamel zoveel mogelijk info en kies (puur op gevoel :wink: ) een boot .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 25 dec 2008 11:07 #52649

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Al gekozen? :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 25 dec 2008 18:29 #52660

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik mis er nog een in je lijstje:
Hefkiel. Nadelen, al genoemde onderhoud, zwaardkast in de boot, hogere kwetsbaarheid bij harde aanraking met de bodem, en een iets hoger zwaartepunt dan een zelfde boot met gewone kiel in de zelfde maat. Verder denk ik de voordelen van de vaste kiel, met die van kielmidzwaard.

Ik heb na een diepgang van 1 meter nu 1.80 m. Dat vind ik zo ontzettend lekker varen! En ik heb de mogelijkheid van ondiepe wateren nog niet echt gemist, je gaat gerwoon andere keuzes maken.

Maar met een gezin is de mogelijkheid tot scharrelen misschien wat zwaarwegender dan het voor mij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 26 dec 2008 08:51 #52675

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Kies je kiel zo diep, slank en zwaar mogelijk.
snelheid
hoogte aan de wind
stabilitiet.

Kies daarna je vaarwater: diep genoeg en ruim!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 26 dec 2008 09:29 #52680

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Daarom heet jouw boot ook ..."fast" :wink:
Mijn sport hart zegt het zelfde. mijn vaar en familie hart spreekt ook zo af en toe... En daarom ben ik met onze 1.12 ook zeer tevreden. Ach en ook zonder lange kiel kan je het vanaf windkracht 3 zo spektaculair maken als je zelf wilt. En natuurlijk verlies je wat hoogte en snelheid. Maar ik heb geen haast. Het valt me dan ook altijd nog mee op welke boten we inlopen. Laatst waren we met drie boten op het heegmeer. Kijk als een J je dan voorbij loopt dan groet ik met plezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 27 dec 2008 11:12 #52725

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Heb op 1 van mijn vorige boten een vleugelkeil gehad. Het was een boottype wat bekend staat als zeer snel. Maar met deze kiel was dat niet het geval. Reden: ontwerp van die kiel. Een vleugelkiel dient dus zeer nauwkeurig ontworpen te worden, wat blijkbaar geen gemakkelijke taak is. De volgende eigenaar van die boot heeft de kiel zelfs vervangen door een semi-diepe vinkiel. Laat je dus goed informeren over dat specifieke model en zoek naar praktijk ervaringen.

Op dit moment heb ik weer een sportief schip, maar wel de ondiep-kiel-versie (kortere vinkiel). Die is in mijn geval 60 kg zwaarder dan de diepe versie (1 bemanningslid). Dus: iets meer waterverplaatsing, iets minder hoogte, wel op meer plekken kunnen komen. Werkt voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 27 dec 2008 14:35 #52741

De Contest waarmee wij zeilen kon destijds worden geleverd
met een zware (1500 kg) ondiepe kiel (diepgang +/- 1,40 m)
of de lichtere diepere (1320 kg) kiel (diepgang =/- 1,63 m).

Door het lager liggende gewicht van de diepere kielversie
kan deze 180 kg 'lichter' van gewicht zijn terwijl desondanks
een vergelijkbaar oprichtend vermogen wordt bereikt.

Onze Contest 28 is er één in diepe kieluitvoering (type B),
met een slankere vinkiel dan type A die een dikke bulb heeft.

Deze lichtere versie ligt in vergelijk met de zwaardere type A
wat hoger op het water, en is bij licht weer wat vlotter
dan de ondiepe zware uitvoering.

Bij meer wind is de zwaardere versie in het voordeel,
vanwege meer gewicht en kleiner lateraal oppervlak:
deze zeilt dan meer rechtop.

In golvend water is de lichtere Contest wat beweeglijker,
de zwaardere Contest is dan wat gemoedelijker.

Dat wij een type B varen is geen bewuste afweging geweest bij aankoop,
eigenlijk een gegeven dat we op latere termijn bewust werden.

Maar ondanks dat de 23 cm extra zo zijn beperkingen heeft
zijn we achteraf gezien heel tevreden met de
'sportievere' zeileigenschappen.

I.O.R. rating destijds 20 (type B) tegenover 19.7 (Type A)

Ten slotte in vergelijk:

180 kg KG zijn toch twee forse opvarenden extra
op een bootje van 8 en een halve meter ...

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 27 dec 2008 14:51 #52744

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Wij hebben heel bewust eerst het vaargebied uitgezocht. Bij ons in NWOV op de meren (max diepgang 1,20m) Friesland (max diepgang 1,45m), IJsselmeer (geen echte beperkingen) en waddenzee (hoe ondieper hoe beter (en het lijkt ons leuk om droog te kunnen vallen.

We hebben daarom een kielmidzwaard gekozen en gevonden. Kost inderdaad iets hoogte (maar dan kunnen we langer zeilen... :wink: ). En verder; het bevalt perfect. Het vaargebied klopt en komend jaar willen we ook maar eens gaan testen of droogvallen ook bevalt.

De Noordzee... alleen met stabiel mooi weer met weinig wind. Maar die stond dan ook niet op ons lijstje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna een keus ! 27 jan 2009 22:11 #56549

Hoi allemaal, wij hebben heel wat meegemaakt en misgelopen. Nu wordt het toch weer eens tijd van wal te steken.
Nu hebben we de pijlen gericht op een Gib Sea 312. Wij keken ook nog naar een prachtige Gib Sea 302, maar deze steekt 1,60 (volgens opgave, maar ik heb 1,50 met de rolmaat gemeten) kan dat ? Heeft een rolgrootzeil en kan onmogelijk de fiscale afdracht tonen.

De 312 steekt 1,40 (precies wat ik zoek) ziet er wel stoer uit en ziet er nog strak uit. Schijnt ook heel goed te zeilen. Nu vraag ik mij wel af waarom de deuren vreselijk klemmen en of ze niet teveel ''achterover'' ligt in het water, gezien de waterlijn. Dat de romp nu blauw is maakt me niet uit.
Ik wil haar laten keuren voordat ik een contract teken maar dat ''staat niet in de regels'' van de bemiddelaar. Dus dat kan weer een probleem worden !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vleugelkiel, kielmidzwaard of vinkiel ? 28 jan 2009 05:37 #56564

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ik wil haar laten keuren voordat ik een contract teken maar dat ''staat niet in de regels'' van de bemiddelaar. Dus dat kan weer een probleem worden !

De koper bepaalt. Zeker in deze tijd. Dus daar zou ik me niet druk over maken. Jij hebt de tijd en de keuze uit enorm veel schepen. Buit je positie uit.
Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bijna een keus ! 28 jan 2009 11:52 #56609

  • RobertS
  • RobertS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 949
maar deze steekt 1,60 (volgens opgave, maar ik heb 1,50 met de rolmaat gemeten) kan dat ?

Als de boot op de kant lag: de waterlijn die op het schip is getekend kan natuurlijk er een cm of 10 naastzitten. En als de boot in het water lag: misschien ligt ie dieper met watertanks en dieseltanks vol plus meer spullen aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl