Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kim kieler

Kim kieler 06 juni 2012 09:07 #291671

  • sippe
  • sippe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51

Hallo ben nieuw op het forum.
Wie kan mij zeggen of je een kim kieler tijdens de winterstalling op de kimkielen kan laten staan
groet Sippe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 juni 2012 09:11 #291674

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Allereerst welkom!

Ja, de boot kun je daar gewoon op laten staan. Het is wel aan te raden om de mast plat te leggen.
Laatst bewerkt: 06 juni 2012 09:12 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 juni 2012 09:33 #291686

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Sippe, welkom!.
Is het gezichtsbedrog dat de kimkielen naar achter dichter bij elkaar komen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 juni 2012 09:36 #291687

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Is geen enkel probleem, een kimkieler is gemaakt om droog te vallen en in principe moet de constructie ook stevig genoeg zijn om de mast te laten staan. Overigens zijn daar heel veel discussies over, ook voor kieljachten, maar ik kijk naar hoe het gaat in andere landen waar in havens langs de kust bijna allen schepen overwinteren op de wal met staande mast. Als dit tot veel problemen geleid zou hebben dan zou die praktijk zeker aangepast zijn.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 juni 2012 09:46 #291692

Daar zijn kimkielers juist voor uitgevonden! Vooral in Engeland en ook wel Frankrijk waar je enorme tijverschillen hebt zijn er veel omdat daar veel boten aan een mooring liggen en 2 maal per dag droogvallen.drijvende steigers bij 6 tot soms wel 12 meter getij zijn nu eenmaal erg moeilijk te realiseren. Vandaar dat de meeste kimkielers uit Engeland en enkele uit Frankrijk komen.
Hier liggen er trouwens drie in de winterstalling naast elkaar. En zoals je ziet alledrie met staande mast.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 juni 2012 10:08 #291698

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Sippe,
Jouw boot wordt door het model van de romp wel getypeerd als een 'wadder' (meestal een knikspant met een platte baan over het midden). Dit type heeft deze naam vanwege de goede eigenschappen bij droogvallen en daarbij staat de boot op de kielen. Nooit een probleem dus. Die kielen zitten goed vast aan de stalen romp. Ook op een polyester romp zitten ze goed vast (YELLOW BOAT op dit forum
zal dit zeker bevestigen) en daar waar stalen kielen op een romp zijn 'vast gebout', zoals bij een €Xr, kan ik je verzekeren (en met mij Dracoplasm op dit forum) dat zij prima op de kielen kunnen staan. Ook op een 'autoambulance'!

Je hoeft voor het vervoer van de boot dus ook geen speciale trailer te bouwen of te huren, je kunt ook een 'autoambulance' huren (wel even denken om het totaalgewicht).
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 13:05 #307164

  • sippe
  • sippe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Hallo,
het is bedrog dat de kielen bijelkaar komen. foto te dichtbij gemaakt
gr sippe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 13:08 #307165

  • sippe
  • sippe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Hallo Jan,

Ik had al eerder gehoord dat je de mast plat moet leggen bij winterstalling.
maar zoals jij het uitlegt. kan ik ook begrijpen,

Groet sippe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 13:11 #307167

  • sippe
  • sippe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Hallo Peper,

De boot weegt 6,5 ton,

Denk niet dat ie op een autoambulance kan

gr Sippe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 13:37 #307175

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Hoi Sippe,
Nee, dat wordt dan een vrachtwagen! Wel goed vast zetten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 14:01 #307187

Wat ook wel aan te bevelen is op een autoambulance of vrachtwagen is het aanbrengen van planken waardoor de kielen worden opgesloten of rubber matten om verschuiven te voorkomen.
Overigens denk ik dat een 6,5 ton kimkieler op zich wel op een vrachtwagen kan ,maar dan uiteindelijk te hoog wordt.
Mijn Leisure 27 is al van onderkant kielen tot bovenkant kajuit ( dus zonder mast) al 3 meter hoog dus dat wordt met een vrachtwagen gauw meer dan 4 meter. Dat gaat niet meer onder bruggen door!
Dan heb je dus toch een dieplader nodig , net als bij een kielboot .
Ad
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 14:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 14:06 #307189

Peper schreef :
Ook op een polyester romp zitten ze goed vast (YELLOW BOAT op dit forum
zal dit zeker bevestigen) (wel even denken om het totaalgewicht).
Groet, Peper.

Bovendien is de romp ter plekke van de kielen ruim 3 cm dik en daarbuiten ruim 2 cm .
Wat dat denken aan het totaalgewicht betreft. Denk je ook aan de maximum hoogte? Die bedraagt 4 meter. Lijkt genoeg maar bijv. mijn boot is tot het gangboord al 2,2 meter hoog op de kant en daar komt dan nog zo'n 70 cm bij zonder mast.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 14:15 #307192

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Peper schreef :
Sippe,
Jouw boot wordt door het model van de romp wel getypeerd als een 'wadder' (meestal een knikspant met een platte baan over het midden). Dit type heeft deze naam vanwege de goede eigenschappen bij droogvallen en daarbij staat de boot op de kielen.
Niet om te zeuren, maar er is een boot die echt 'Wadder' heet en die heeft echt geen kimkielen. Een boot die op z'n kimkielen droogvalt, heeft ook geen dwingende behoefte aan een platte baan in het midden. Kortom, een kimkieler die toevallig een plat vlak heeft een 'wadder' noemen leidt to verwarring, juist vanwege het feit dat er boten zijn die ook Wadder worden genoemd en wèl met hun buik op de modder liggen. Een geheel ander type, feitelijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 19:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 06 aug 2012 15:45 #307224

YELLOW BOAT schreef :
Mijn Leisure 27 is al van onderkant kielen tot bovenkant kajuit ( dus zonder mast) al 3 meter hoog dus dat wordt met een vrachtwagen gauw meer dan 4 meter. Dat gaat niet meer onder bruggen door!
Dan heb je dus toch een dieplader nodig , net als bij een kielboot .
Ad

Dieplader afhankelijk van de vloer dikte 35 cm gemeten vanaf de straat. semidieplader 80 cm vanaf de straat. gewone vrachtwagen 120 cm vanaf de straat. meeste wegen in nederland doorrijhoogte van 440 cm geen probleem.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 07 aug 2012 04:41 #307372

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@Lodewijk Stegman: Dank voor de informatie, ik was in de veronderstelling dat 'Wadder' een romp aanduiding was en geen type aanduiding.
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 07 aug 2012 05:21 #307387

[quote="Revolution1" post=307224 meeste wegen in nederland doorrijhoogte van 440 cm geen probleem.[/quote]

Dat klopt wel maar 4 meter is de maximaal toegestane hoogte.Zie o.a.www.rdw.nl/SiteCollectionDocum...20en%20gewichten.pdf
Aangezien er meer zijn die datgene wat jij schrijft weten komt een onder een viaduct vastgereden vrachtwagen nog steeds af en toe voor.
En besef wel dat het in zo'n geval erg duur kan worden als je te hoog bent.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 07 aug 2012 05:37 #307394

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Peper schreef :
@Lodewijk Stegman: Dank voor de informatie, ik was in de veronderstelling dat 'Wadder' een romp aanduiding was en geen type aanduiding.
Graag gedaan.
De Wadder is een nogal plompe stalen knikspant met een plat vlak en een midzwaard. Het zijn een soort bakdekkers. Inderdaad stoere, ruime en degelijke boten om mee rond te scharrelen op het wad. Maar eufemistisch uitgedrukt geen fantastische zeilers.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kim kieler 07 aug 2012 05:54 #307399

YELLOW BOAT schreef :
[quote="Revolution1" post=307224 meeste wegen in nederland doorrijhoogte van 440 cm geen probleem.

Dat klopt wel maar 4 meter is de maximaal toegestane hoogte.Zie o.a.www.rdw.nl/SiteCollectionDocum...20en%20gewichten.pdf
Aangezien er meer zijn die datgene wat jij schrijft weten komt een onder een viaduct vastgereden vrachtwagen nog steeds af en toe voor.
En besef wel dat het in zo'n geval erg duur kan worden als je te hoog bent.
Ad[/quote]

natuurlijk heb je altijd een standaard, zo is de europese standaard voor viaducten dat deze 4.50 hoog moeten zijn op alle europesewegen (aangeduit met een E) in Nederland voldoen bijna alle viaducten op de A wegen daaraan. Op het onderliggend wegennet kan de doorrijhoogte afwijkend zijn.

Bij de TET Toelating Uitzonderlijke Transporten word bij het verlenen van een vergunning rekening gehouden met een minimalespeling tud=ssen lading en onderkant viaduct van 15 cm in Nederland worden de vergunningen afgegeven op 4.40 tel daar die 15 cm speling bij op dan weet je dat de meeste viaducten op de A wegen 4.55 hoog zijn.

Daarom durf ik te beweren dat je met 4.40 bijna overal door kan. Dit heeft dus niets met de standaard afmetingen van vrachtwagens te maken.

De 4 mtr toegestane hoogte is dus niet de maximale hoogte die een vrachtwagen mag zijn, maar de maximale hoogte waarop een vrachtwagen gebouwd mag worden. maximale breedte van een trailer is 2.55 maar er zijn er ook van 2.75, 3.00 en 3.50 breed
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 05:58 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl