Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: drijfvermogen?

drijfvermogen? 24 mrt 2008 15:19 #29998

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Dit is weliswaar al een oud topic, maar ik open 'm toch maar even omdat ik nog een aanvullende vraag heb: is een schakel met die 150 liter makkelijk droog te zeilen als je om bent gegaan? of is daar wel iets meer voor nodig?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: drijfvermogen? 24 mrt 2008 18:24 #30013

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb ze het vaak zien doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: drijfvermogen? 25 mrt 2008 09:01 #30041

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Een spanker was wel droog te zeilen met de voorgeschreven drijfzakken erin. Wij hadden wel looskleppen in de spiegel van rond 12cm met een trechter erin als afsluiter en dat scheelt alles. Alleen door de zelflozertjes gaat bijna niet, alleen als je in het begin erg hard schept met een emmer wat moeilijk is met een tuitelige boot vol water. Water loopt via de zwaardkast weer naar binnen in het begin. Ik denk dat er voor een schakel ook gewoon de voorgeschreven luchtzakken te koop zijn. Wat wel erg belangrijk is is dat je de vlonders en andere losse delen goed vastzet want na omslaan drijft alles je boot uit en ben je gewoon een deel kwijt.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: drijfvermogen? 26 mrt 2008 20:34 #30118

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Ik heb dus typisch alleen zelflozers in de bodem zitten :( Misschien maar eens de zaag in de spiegel zetten dan.
Dat van de zwaardkast is een goede, daar had zo 1, 2, 3 nog niet aan gedacht. (wel 's geprobeerd een zwaardkast leeg te hozen??? :twisted: )
Zou een dweil of goede sluitrubbers erin kunnen helpen?
Verder was ik idd wel van plan alle vlonders vast te zetten: gaatje in de hoek, en met een klein lijntje vastknopen aan het spant waar hij op ligt. Of zo iets.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: drijfvermogen? 31 mrt 2008 12:40 #30264

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
met een decoupeerzaag zaag je netjes een rond gat met een goed scherp zaagje. Randen schuren en mooi rond schuren en aflakken. Wij hadden gewone plastic trechters van blokker oid. Dik elastiek door de tuut en dat op een klamp op de bodem zetten en zo trek je het gat dicht. Om te openen elastiek van klamp. Zorg wel dat elastiek nog met een lijntje aan de boot zit anders ben je je trechter kwijt. Vlonders hadden we inderdaad vasgeknoopt op de spanten. Bij de spanker mocht je geen rubberafdichtingen aanbrengen onder langs de zwaardkastopening daar dit ook snelheid scheelt. Ook bij schakels heb ik dit nooit gezien.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: drijfvermogen? 31 mrt 2008 17:56 #30282

  • disno
  • disno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Paar dingen die ik mij nog van onze schakel (30 jaar terug zei de oude man) herinner.

De zelflozers.
Wij hadden in de spiegel, net boven de waterlijn, twee rechthoekige gaten gemaakt van ± 25 x 10 cm.
Dat werd van buiten afgesloten door een iets overmaats plaatje triplex met daarop gelijmt een iets kleiner stuk dat precies in het gat paste en het geheel mooi afsloot.
Met een stuk trapeze elastiek werd het zaakje op zijn plaats gehouden en onder normale omstandigheden was dit waterdicht.
Als je water wilde lozen dan draaide je het stuk triplex een “kwartier” de boot liep dan behoorlijk snel leeg, beetje afhankelijk van de snelheid natuurlijk.
Wanneer de boot bijna leeg was en dus steeds meer snelheid kreeg begon het afdek plaatje “te klepperen” het stak namelijk net een beetje onder het vlak uit en door het langs stromende water begon het te bewegen. Zodoende vergat je het ook niet weer dicht te doen, het laatste restje water verdween wel door de normale zelf lozers.

De zwaardkast.
Wij hadden wel een soort afsluiting onder de boot waar het zwaard uit de zwaardkast kwam.
Dit leek op een soort tocht strip van dikke stugge stof, volgens mij geen rubber.
Als je dat niet had dan had je bij het planeren een complete fontein in je boot.

De vlonders.
Over de vlonders hadden wij gewoon een paar oude veiligheids riemen gespannen. Kon je ook nog prima als hangbanden gebruiken.

Als laatste een tip voor Fliere Fluiter, als je een Friese spreuk in je onderschrift neer zet doe het dan wel in “geef Frysk”. :lol:
Mooi, weer zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl