Beste didiervl,
Hier zou ik graag meer van weten, hoe kom je hierbij? Mijn eerste reactie is nee, de kiel is zeker niet verplaatst.
De optima 101 (later de 106) en de Dehler 34 komen allemaal van de romp mal van de DB1/DB2. Bij elkaar zijn er volgens mij bijna 2000 van deze rompen gebouwd. In de periode 2004 - 2006 hebben wij met de oorspronkelijke ontwerper (Stadt Design) vele inhoudelijke gesprekken gehad ivm met een forse refit van ons tuigage. Kees van Tongeren heeft ook het uiteindelijke huidige ontwerp getekend.
De dekmal is wel aangepast en ook binnen is indertijd geschoven met de schotten. De mast kan dus enigzins verplaatst zijn echter dan moet het gaan om cm-ers. Maar dat kan Kees je zo vertellen.
Waar wel grotere veranderingen in zijn geweest zijn bijvoorbeeld de vorm van de kiel/roer, wijze van construeren en de lengte van de mast. Er zijn dus wel degelijk verschillen mogelijk in zeileigenschappen, dat is wel het geval.
Het fractionele tuig zoals we dat nu kennen is doorgebroken door het ontwerp van de DB1/DB2. Dat deze al snel(ler) uit het roer zouden lopen is mij niets van bekend. Ook de Duitse topper Froshkonig maakt het zelfs in de IMS klasse (op Europees en Wereld niveau) de moderne jongens nog aardig lastig zonder daar last van te hebben.
Ben benieuwd naar verdere reacties en ook naar jouw "bron"
Groet Michel