Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bavaria B One

Re: Bavaria B One 16 aug 2012 10:36 #309992

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wél van de verzekeringskas...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 16 aug 2012 20:20 #310209

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Voordeel is dat je overal in Europa wel een bavaria verkooppunt in de buurt is. Er ligt dus al een dicht vertakt netwerk. Je loopt er dus zo meer de showroom uit.

Het project B-1 heeft dus best kans van slagen.

Toch had Bavaria mi. marketingtechnisch een betere zet kunnen doen. Door een tot de verbeelding sprekend merk/ontwerp op te kopen. Bijv. de Rondar Viper, waarbij Rondar de Viper in de VS en Bavaria de Viper in de EU zou bouwen. Bavaria had de capaciteit en inkooppositie van Rondar VS kunnen versterken. Het resultaat, de Bavaria Viper, zou in elke Bavaria showroom in VS en EU kunnen liggen: een betere boot + een nieuwe bestaande klasse, waarschijnlijk voor minder geld dan de B-1 nu.

Een perfecte 'image builder' voor Bavaria, een leuke snelle boot die je dan overal makkelijk kon kopen. Een goed dealernetwerk is een niet te onderschatten factor als je snel onderdelen als een nieuwe mast/giek nodig hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 02 sept 2013 07:12 #433056

Vorig jaar bleek het forum kort na het uitkomen van deze boot een uitgesproken mening te hebben. Als wat oudere zak ervaar ik dat het hebben van meningen wat plaats begint te maken voor nieuwsgierigheid en een tikje hebzucht. Hoewel ik weg ben van oude de Ridder ontwerpen, een Sturgeon schattig vind en diep respect heb voor zelfbouwers, vind ik ook dat er nog maar steeds steengoede ontwerpen worden gemaakt. Dus wat dit soort sportboten betreft, ik wil ze eigenlijk allemaal. En dat treft want de makers willen erg graag verkopen en er koopt bijna niemand wat. Publicitair zijn er wel grote verschillen en blijkt nog niet iedereen het te hebben opgegeven. De J70 noemt zich inmiddels de grootste eenheidsklasse(!), de B-One had een imposant deelnemersveld in Kiel, de SB3 heet inmiddels SB20 en gaat goed en de Melges 24 doet het in een aantal landen prima. Vergelijken is deze week makkelijker dan ooit. De J70 staat op de Hiswa te Water en de B-One hebben we een paar kilometer verder op naar Zaandam gehaald bij Dekker. En voor wie ze niet in het echt gezien heeft ze zijn heel erg mooi. Zal dat ook iets met leeftijd te maken hebben dat ik op steeds jonger boten ga vallen? Proefvaren, misschien vooral leuk voor mensen die het hele seizoen achter de computer doorgebracht hebben, is op afspraak vast ook mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 02 sept 2013 08:22 #433092

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Een van de mooiste sportboten van deze lengte vind ik nog steeds de Pro25. Helaas nooit echt van de grond gekomen. Ik geloof dat de mallen hier nog in Lemmer staan, bij de laatste bouwer. Volgens mij is alleen de maxfun 25 in Nederland succesvol is geweest in het opbouwen van een eenheidsklasse in sportboten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 02 sept 2013 12:43 #433217

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
De J-70 is inderdaad zo populair dat er op de Van Uden RECO regatta wel 1 boot in de eenheidsklase zeilde!

Veel meer "one-design" krijg je het niet ;-)

Greoten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 02 sept 2013 13:13 #433235

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
trotti schreef :
Veel meer "one-design" krijg je het niet ;-)

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 02 sept 2013 13:15 #433236

one off en one design.. het verschil is dan idd slechts de certificering....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 12 sept 2013 08:13 #436806

Jee ik heb het over liefde en schoonheid. Een aantal winters terug stond ik onder een Mumm 30. Die stond in een koude hal mooi te wezen, ik werd daar heel warm en gelukkig van. Ik kon niet afwachten er een keertje op te varen. Op die Pro 25, de Max Fun en de Melges was dat ook gelukt. Ik was blij jullie een dergelijke ervaring met de B-One aan te kunnen bieden. Dat het al maar weer mooier kan en ik daar aan mee mag werken, dat houdt mij op de been. Wat beweegt jullie?
Ik doe er een foto’tje bij en nee die is niet genomen met een of andere rare lens. Gewoon met mijn Hema toestelletje.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 12 sept 2013 09:20 #436827

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Eenheidsklasse en Nederland, een boek vol van probeersels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 12 sept 2013 13:32 #436976

trotti schreef :
De J-70 is inderdaad zo populair dat er op de Van Uden RECO regatta wel 1 boot in de eenheidsklase zeilde!
Hier in Halifax haven varen er 4. binnen anderhalf jaar zijn er toch al bijna 400 J-70 gebouwd terwijl ze achterlijk duur zijn als je het mij vraagt. Toch een markt voor zou je zeggen ;)

Er word genoeg eenheidsklasse gezeild in Nederland, maar er zijn zoveel klasses dat de groepen per klasse toch weer erg klein worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 12 sept 2013 14:37 #437028

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
De bewering over de eenheid in de J/70 is nogal uit de lucht gegrepen, de eerste boten werden pas in april / mei geleverd in ons land. Internationaal zijn er inmiddels 400 boten verkocht (in minder dan 1,5 jaar).

Of de J/70 een succesvolle eenheidsklasse wordt in ons land weet ik niet maar het is met veel andere J-types goed gelukt dus niet alleen in ons land maar ook in GBR USA en veel andere landen.

Het probleem in NL is dat om de 1 of andere reden er telkens nieuwe initiatieven komen met de claim 'eenheidsklasse'. Dit lukt echter maar in een beperkt aantal gevallen. Voor een succesvolle eenheidsklasse is nl. alleen een geschikte boot nodig maar ook een groep serieuze zeilers die met en tegen elkaar willen zeilen en dus de zeilkalenders afstemmen. Ik spreek uit ervaring als oprichter van de First 31.7 eenheidsklasse en initiator van het eenheidzeilen met de J/109 in ons land.

Ik twijfel oprecht of de B-One een succes wordt. Wedstrijdzeilers kiezen niet uitsluitend voor de beste of leukste boot maar kiezen daarnaast ook voor reputatie. En dat is nogal een probleem voor de Bav en is een pre voor de J/70. De prijs is volgens mij niet echt een issue want de boten zijn (compleet) vergelijkbaar in prijs.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 12 sept 2013 14:45 door Big Time. Reden: Taalfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 14 sept 2013 06:36 #437720

Gaat het om het oer-Nederlandse woord "eenheidsklasse"? One Design is misschien dan toch bij de introductie van een nieuwe boot een betere aanduiding. Als je twee bootjes van delfde tekening produceert dan heb je geen twee tekeningen maar in het Engels ..... Daar kan toch zelfs een zeilersforum lid zich niet druk over maken. Alleen al J-boats Benelux verkoopt de J70, J80, J88, J92s, J/97, J/100, J105, J108, J109, J111, J 122 en J133. Onze BigTime die zich verbaast dat er “om 1 of andere reden telkens nieuwe initiatieven komen met de claim eenheidsklassen” is nu de initiator van eenheidzeilen in de J/109 in ons land.. Hij geeft daarmee aan dat we het niet kunnen laten. Waarom hebben we het niet bij de 16m2 gelaten of beter de 12-voetsjol, die had al internationaal draagvlak en wij hadden er een Olympische kampioen in. Maar mensen als BigTime en hij niet alleen willen weleens wat anders. En ik bijv. raak regelmatig verliefd op mooie bootjes.
Om even bij die J te blijven, op de J24 was weinig aan te merken, op de J22 al helemaal niets meer, het perfecte bootje om in grote velden van volkomen identieke bootjes tegen elkaar te racen. J-boats verkoopt ze niet meer. Want we moeten voort.
Ondertussen dreigt de grootste tak van wedstrijdzeilen toch echt de avondwedstrijd te worden. Waarbij grote groepen onvergelijkbare schepen op een doordeweekse avond tegen elkaar varen en vooral uren napraten/bakkeleien over de nooit kloppende handicap. Als het te vroeg donker wordt wijken ze nog een paar weken uit naar het weekend. Vandaag wordt door Naarden de Hooikist-race gevaren, meer dan 30 boten! Weer van alles door elkaar maar met acht X79’s!. Of iets een eenheidsklasse wordt daar hoeft niemand zich druk te maken, het Verbond niet, het zeilersforum niet. Dat is het meest democratische proces dat je je kan voorstellen. Niet de ontwerper of de bouwer bepaalt het, niet de verkoper of de koper. Honderden zelfde boten waar niet regelmatig mee tegen elkaar gevaren wordt vormen geen eenheidsklasse. Tien Mariholms die ergens op een plasje met elkaar lol hebben zijn dat wel. Alles is er al, we hoeven er alleen maar wat meer mee te varen.
Ik wilde alleen mijn nieuwste liefde aan jullie voorstellen (misschien ook wel een lekker ding om een avondwedstrijdje mee te varen) maar besef dat we met vernieuwen voordat we het weten in een catamaran met foils zitten met een helm op, een zuurstofflesje en beplating in ons zeilpak. Om daarmee, na miljoenen uitgegeven te hebben, soms harder dan een brommer te gaan. Dus stop met die onzin, trek je jopper aan neem voor alle zekerheid je oliegoed mee en tuig je jol op, misschien kom je een maatje tegen om te sparren en heb je nog een prachtige zeildag, terwijl wij achter de laptop zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 14 sept 2013 14:07 #437896

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Bert,

Aanduiding OD is inderdaad beter. Ik ben het op veel punten eens met je betoog. Waarom ontstaan er nieuwe (OD)-klassen? Gewoon omdat er nieuwe en betere ontwerpen komen, nieuwe materialen en nieuwe producten. Dat is economie en innovatie en dat is helemaal prima :)

Persoonlijk snap ik de populariteit van 'oud hout' op de wedstrijdbanen bijv. maar half. Waarom gaan mensen in een Vrijheid varen terwijl en zoveel boten zijn die veel beter varen, veel gemakkelijker hanteerbaar zijn en veel sneller zijn? Enige reden die ik kan bedenken is dat een gebrokte Vrijheid bijna niets kost.

Toevallig vandaag met windje 5-6 op het Haringvliet gezeild met de Smile 22 van Martin Baas. Alles carbon en het scheepje zeilt super snel en zeer gemakkelijk. Mijn probleem met de B-one is dat het daarbij gaat om een sportboot met veel low-tech materiaal zoals een aluminium mast.

Maakt de boot nodeloos zwaar en past naar mijn mening niet bij de Specs van een moderne sportboot. Als zeilschoolboot kan de boot prima voldoen maar ik vind het geen sportboot anno 2013.

Tot slot, waarom eenheid in de 109 en 10 jaar geleden in de 31.7? Simpel omdat er al voldoende boten varen dus het eenheidsinitiatief komt vooral bij de zeilers zelf vandaan, niet bij de fabrikant. Dus de volgorde is: bouw gelijke boten, verkoop genoeg boten aan wedstrijdzeilers en bij 15-20 boten in ons land kan OD-klasse ontstaan. Veel eenheidsklassen hebben daarbij slechts een levensduur van enkele tientallen jaren (als ze het goed doen). Niets mis mee, zeilen is een materiaalsport dus technische innovaties leiden steeds opnieuw tot nieuwe (en veelal betere) schepen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria B One 20 sept 2013 04:26 #440248

Goh Rein, We zijn het inderdaad eigenlijk met elkaar eens. Met als klein verschilpunt dat ik me kan laten vertederen door zowel gekke oude onhandige dikke bootjes als door jonge slanke strakke sportieve. Op die laatste kan ik vallen zonder me erin te verdiepen waarvan ze gemaakt zijn vooral als ze maar erg goed blijken in waarvoor ze gemaakt zijn. Constructie en levensduur, zeg maar de mogelijkheid om eventueel ook een gek oudje te worden, doet daarin in tweede instantie wel mee.
We laten het hierbij? Het was mij aangenaam,
Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl