beewee schreef :
Je geeft al 2 mogelijke oorzaken: een rolgrootzeil en een rolgenua. De Fantasia is geen snelheidsmonster (omdat ie wél lekker ruim is, dat moet ergens vandaan komen) en de combinatie met zeilen die allesbehalve 'snel' zeilen maakt het moeilijke combinatie. In principe zou je de lijgierigheid kunnen oplossen door de mast een stukje achterover te zetten.
Om met het eerste te beginnen: als de boot lijgierig is, ligt het zeilpunt te ver naar voren of het lateraalpunt te ver naar achter. Omdat de boot een kiel-midzwaard heeft, zou het ook nog zo kunnen zijn dat de stand van het zwaard invloed heeft op die lijgierigheid (verplaatsing lateraalpunt bij het neerlaten of ophalen van het zwaard).
De mast achterover zetten verplaatst het zeilpunt naar achteren en kan inderdaad ook het probleem verhelpen. Verder is het zo dat de mate van loefgierigheid altijd hoort te variëren in relatie tot de helling van de boot (en dus de sterkte van de wind). Is die loefgierigheid onder alle omstandigheden aanwezig?
Wat betreft de nadelige invloed van rolfok en rolgrootzeil (bedoeld wordt: rolreef); dat zal enige invloed hebben, maar met voldoende wind moet elke normale zeilboot zijn rompsnelheid kunnen halen. Normaal gesproken is halve wind voor de meeste zeilboten de snelste koers en dan is de invloed van niet optimaal trimbare zeilen relatief klein. Voor de rolfok zou het nauwelijks verschil moet maken. Die is, volledig uitgerold, net zo goed trimbaar als elk ander voorzeil. Het grootzeil heeft vooral nadeel van zijn rolreef, als er gereefd wordt gevaren. Kortom, de invloed van de zeilen op de maximale snelheid is beperkt.
Ik ken de waterlijnlengte van de Fantasia 27 niet, maar al met een LWL van 6,25 m is de rompsnelheid 6 knopen. Deze boot zou zo maar een kortere waterlijn kunnen hebben..
--
stegman