Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: manoeuvreren met spitsgat

manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 15:30 #312605

  • Schook
  • Schook's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
beste ZFers,

ik heb niet te lang gelden een klassiek schip gekocht een Koopmans spitsgat uit 1974 een prachtig schip alleen vind ik het heel lastig om achteruit te varen met deze boot, hij reageert niet eens op de schroefwerking, heeft iemand advies hoe ik dit beste kan trainen. ik heb een ketting stuurwiel.

Groeten uit Stavoren
Marcus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 16:02 #312620

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Volgens mij is er niet zo heel veel aan te doen. De langkieler waar ik op heb gevaren had precies hetzelfde. Je kan bij achteruitvaren sturen wat je wilt maar hij kiest gewoon een kant (welke daar is geen pijl op te trekken) en gaat daar dan gewoon heen wat je ook probeert. En met 14 ton staal is dat best uitkijken, helemaal omdat hij soms onverwacht snel wilde zwenken. Rustig aandoen is dus troef dan.

De best oplossing is imo gewoon zorgen dat je niet achteruit hoeft te slaan, enkel voor afremmen de achteruit gebruiken (dan heb je neem ik aan wel flinke schroefwerking?) Die is namelijk perfect in je voordeel te gebruiken, afhankelijk van welke kant hij op gaat is aanleggen daarmee een eitje. Zeker met aanleggen aan hogerwal met een stevige wind is een flinke schroefwerking heerlijk. Bij mij trok de kont sterk naar stuurboord en probeerde ik dus zo veel mogelijk aan die kant aan te leggen. Ook met keren op smal vaarwater is een sterke schroefwerking ideaal mits je hem handig gebruikt. En je zult wel merken dat je hem nodig hebt op een langkieler, die draaien íets minder makkelijk dan een modern scherpjacht met bulbkiel.

Bij achteruit een box in of uit slaan ontkom je natuurlijk niet aan achteruit varen. Bij weinig wind is er dan natuurlijk niets aan de hand omdat je alles lekker langzaam kunt doen, maar bij harde wind heb je vaak toch wat snelheid nodig. Wij gebruiken dan meestal een sliplijn om een van de palen om je kont de goede kant op te geleiden. En dan uiteraard je punt in de gaten houden en hopen dat je een beetje rechtdoor gaat:P.

Als je er echt enorme problemen mee hebt kun je natuurlijk altijd nog een boegschroef overwegen, daarmee duw je dan gewoon je neus weer in het gelid. Maar dat zou ik wel als laatste reddingsmiddel zien. (is natuurlijk érg not done op een klassieker) ;)
Laatst bewerkt: 24 aug 2012 16:15 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 16:05 #312623

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hoi,
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat hij niet op de schroefwerking reageert. Bedoel je dat hij niet reageert op het roer als je achteruit vaart (of geeft)?
Meestal moet je bij spitsgatters of s spanten met aangehangen roer weinig verwachten van de achteruit vaareigenschappen.
Als je veel schroefwerking hebt kun je daar bij manouvres goed gebruik van maken (na wat oefenen :-))
Als je die niet hebt zul je wat vaart achteruit moeten maken en vervolgens met dotjes gas vooruit met het roer naar BB of SB de kont naar de juiste kant sturen.

Als t echt waardeloos is kun je ook nog denken over de inbouw van een koffiemolen (boegschroef), maar daar zijn wel wel weer wat kosten mee gemoeid...

Trainen kun je op een rustig stukje wal of een paar meerpalen.
Kijk eens hoe lang t duurt bij een bepaalde snelheid voor je stilligt met flink wat gas achteruit en welke kant de kont dan heen gaat.
En probeer eens tussen twee palen achteruit in te parkeren. Ook met dwarswind.
Als je dat een paar keer doet kom je denk ik een heel eind.
Succes!
Jeroen

[edit] ik zie net dat Bant simultaan ongeveer hetzelfde heeft gepost :silly: [/edit]
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 24 aug 2012 16:07 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 16:10 #312627

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
MoonRiver schreef :
Hoi,
Zinnig verhaal

Spuit 11 :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 16:18 #312634

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6712
Het is per schip verschillend hoe het reageert bij achteruitvaren: kan je bijvoorbeeld bijsturen met schroefwater bij vooruitslaan of niet?
Bij mijn sloep lukt dat niet, maar met een beetje snelheid vaart het wel weer achter het roerblad aan. Schroefwerking kan daarin tegenwerken, maar dan maak ik eerst vaart, en gooi dan de schroef juist uit z'n werk: de boot volgt daarna mooi het roer. Zoals de anderen al zeggen: een kwestie van oefenen wat bij jouw boot werkt. Ik heb er nog nieteen meegemaakt waar achteruitvaren (zonder zijwind) niet kan, het is soms hooguit erg lastig.
Winddruk compenseren kan bij sommige boten inderdaad helemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 17:58 #312677

Ik had het zelfde met mijn S spant ,ook een wat ouder ontwerp .bij achteruit varen draaide hij door de wielwerking van de schroef alleen maar bakboord uit. Ik heb het schroefraam iets verkleint (stalen plaatje in gelast ) niet groot foto,s kunnen je toegestuurd worden omdat er veel ruimte zat boven mijn roer en schip daar ook een plaatje gelast zodat die ruimte ook beter aansloot.
Plaatjes niet te groot nemen i.v.m. cavitatie .schroef ruimte moet min. 15 % zijn van de schroef grootte, eventueel als er ruimte genoeg kan er eeen balance stripje op de roerkoning gelast worden
Door deze verandering kan ik nu recht achteruit varen.
Bij veel oudere modellen van schepen werd hier niet zo op gelet meer op recht voor uit varen en balance. Voorbeelden zijn b.v. Victoire 28 later heeft Koopmans de plaatsing van de schroef van dit model ook veranderd, de Ivecta platgat aangehangen roer van van der Stadt heeft het zelfde probleem , de Nicholson 35 idem dito zo zijn er veel oudere moddellen van beroemde ontwerpers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 18:09 #312678

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Wel herkenbaar. Ik heb ook een spistgatter en als je motor in z'n achteruit staat luistert ie net zo goed als de gemiddelde dove huiskat.

Onze oplossing: Er 'omheen' werken. Alternatieve manieren zoeken om dan maar in te parkeren. Niet altijd even netjes, maar het is niet anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 24 aug 2012 19:15 #312695

Hmmz, dat geldt niet alleen voor spitsgatters maar voor alle boten met een lange kiel volgens mij. Mijn bootje heeft een lange kiel en semi-spant (dus ook nog een vrij brede kiel) en luistert achteruit ook niet naar het roer. In combinatie met een werkschroef kan ik normaal achteruit varend alleen een bocht naar bakboord maken. Handig om te weten want als eerder gezegd kun je er ook gebruik van maken.

Wat bij mij wel werkt om recht achteruit te varen is het kortstondig vrij veel gas achteruit geven tot er snelheid is, vervolgens de motor in de neutraal en de wielwerking tegensturen. Als de gang er uitraakt weer kort wat gas, en weer uit laten drijven en sturen. Recht achteruit gaat dan wel. Een bocht naar stuurboord achteruit maken gaat echter bijna niet dus af en toe even rekening mee houden.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 24 aug 2012 19:17 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 25 aug 2012 06:48 #312733

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
bij ons stalen ruim tien meter schip met dooskiel was het zo dat de remmende werking van de 2 blads schroef bij een wat hoger toerental perfekt was echter met het zelfde hoge toerental reageerde ze niet op achteruit varen met roer geven,maar wel als de motor net even meer als stationair liep en de schroef dus redelijk langsaam draaid liep ze achteruit wel goed op het roer.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 25 aug 2012 07:51 #312751

Wat betreft schroefwerking en reageren op het roer moet je natuurlijk wel weten wat voor schroef je hebt , links of rechts.
Als je probeert naar bakboord achteruit te varen met een linkse schroef kun je dat vergeten want je roerstand werkt de schroefwwerking tegen en hij reageet dus niet. Wil je daarentegen stuurboord uit dan reageert hij ineens wel. Dat lijkt op wat je verteld.
Daarom moet je bij het kiezen van een box ook proberen daarmee rekening te houden.
Mijn eigen boot ( en das geen langkieler) reageert ok helemaal niet op het roer als ik probeer achteruit naar stuurboord te varen.Bakboord gaat echter prima.Heeft dan ook een linkse schroef.
Ad
Laatst bewerkt: 25 aug 2012 07:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 25 aug 2012 09:09 #312774

  • Schook
  • Schook's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Bedankt voor de vele reacties! ik denk dat het belangrijk is dat we gaan leren om "straatje te keren" met de schroefwerking. voor en achteruit. dan kunnen we er beter om heen werken.

Marcus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 25 aug 2012 09:30 #312780

het heeft niets te maken met al dan niet een spitsgat. ik had een spitsgat met aan gehangen roer en niet te veel pk s. maar ik draaide in de kom van enkhuizen het schip om zijn as, door voor en achteruit te geven.
iemand na mij probeerde dit ook en dat ging helemaal vaut (zijn schroef draaide "toevallig " :evil: :woohoo: net de andere kant uit)

het hangt van zoveel verschillende factoren af , dat er geen eens duidend antwoord te geven is, het is een kwestie van oefenen en aanleren, doe dat waar niet te veel andere schepen in de buurt zijn, ten eerste om schade te voorkomen en ten tweede om die tig stuurlui op de wal te ontlopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 25 aug 2012 09:46 #312787

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Straatje keren doe ik alleen vooruit, en bij voorkeur naar te wind toe. Als je schroefwerking de kont naar stuurboord trekt zorg je dat je maximaal aan de stuurboord wal gaat liggen (maar wel genoeg ruimte over laten voor uitzwaaien van je kont), dan met een flinke dot gas en maximaal sturen naar bakboord proberen zo veel mogelijk de kont weg te drukken en snelheid te maken. Dan halverwege de draai gooi je hem stevig in z'n achteruit (terwijl je dus nog voorwaartse snelheid hebt), en zul je merken dat je boot opeens veel sneller gaat draaien. Als je dan genoeg gedraaid bent kun je weer vooruit verder. Als je het niet in een keer haalt zorg kun je weer een extra dot gas vooruit geven en het proces herhalen.

Zelfs met harde zijwind kun je zo vaak toch draaien op smal water zonder ingewikkeld te gaan doen. Als de wind van stuurboord komt wordt het iets vervelender omdat je dan geen tweede kans hebt (bij wind van bakboord kom je in het ergste geval weer aan stuurboord wal te ligen en kun je het opnieuw proberen), als je aan lager wal geraakt kom je daar moeilijk weer weg, aangezien achteruit slaan dan zorgt dat je alleen maar meer naar lagerwal wordt getrokken. Tegen de wind in draaien (dus aan bakboord wal beginnen) is bij harde wind meestal ook geen doen omdat je dan weer geen gebruik kunt maken van de schroefwerking die je dan juist gigantisch tegen werkt. Als ik het in zo'n geval echt niet vertrouw zet ik gewoon aan hogerwal een lijntje vanaf de kont naar de kant en laat de punt eromheen waaien, dan eventueel die lijn wat naar voren zetten om helemaal door te draaien.

Oefenen dus:P Als je het een beetje door krijgt wordt het opeens een leuke uitdaging ipv stressen om in moeilijke situaties te manoeuvreren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: manoeuvreren met spitsgat 26 aug 2012 04:41 #312973

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6712
Oh, en een spitsgatter kan echt wel achteruit varen op de motor. Ik heb eens de hele Oude Haven van Urk achteruit doorgevaren, omdat er teveel rijen boten langs de kant lagen om eerder rond te maken. Dat laatste is iets wat bij mijn sloep echt ruimte vergt, dat gaat niet op de plaats zonder snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl