Okay, zag het als een occasion vraag en maar begrijp je standpunt.
Wij hebben hiervoor bavaria gevaren (uit '88), dat zijn inderdaad ook zeer degelijke boten. Met name de charterversies hebben een zee van ruimte en bv. 3 wastafels. De elan heeft een lichter interieur + de zithoek zit ruimer.
Sprekend vanuit eigen ervaring:
De gewichtsverdeling bij Elan maakt hem erg stabiel waardoor je bij meer wind comfortabel zeilt. Ook begreep ik dat de rompvorm van de Elan 38 als basis is gebruikt voor de Elan 40 uit 2000. Dat zal verklaren waarom hij in het veld nog prima meekomt qua snelheid.
Andere verschillen tav een Bavaria is zeilverhouding. De elan haalt zijn meeste zeildruk uit de genua. In verhouding met de bavaria vind ik hem daardoor rustiger op het roer liggen.
Beewee:
Wbt de reparatie aan de kiel:
Toen we hem kochten zat er een schade aan de kiel, dat bleek een schade van de vorige eigenaar te zijn geweest. Hier wilden we geen risico mee lopen en hebben hem laten repareren. Elan heeft holle spanten (zoals de meeste boten uit die tijd) en omdat we toch hiermee aan de slag wilden (we wisten immers niet tot waar de schade liep) hebben we direct alles onder de vloer laten vernieuwen / verstevigen.
Vanaf daar konden we alles net zo makkelijk helemaal nieuw opbouwen en zo eindig je uiteindelijk in een vrijwel nieuwe boot en konden we alles naar eigen wens aanpassen
.