Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen

Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 30 aug 2012 07:50 #314673

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Hallo mede zeilers,
Ik heb onlangs een Hurley 700 voor mijn zoon (16 jaar) gekocht.( Zelf bezit ik een IJsselaak uit 1901, maar zeil graag). Deze Hurley heeft in de bun een 8 pk 2takt Yamaha. Daar de schroef achter het roer hangt, geen schroefwater druk op het roer. rook blijft in de bun hangen. Maar erger is de "drag van zowel het staartstuk, als ook de bun zelf. Afgelopen weekeinde, een regatta gezeild op de Maasplassen, windkracht 5, dus heerlijk zeilweer. Maar als de Hurley op een oor ligt, loopt de bun geheel vol met water, blijkt dat de bak-kisten niet geheel water dicht zijn, dus die lopen ook vol en uiteindelijk de kajuit in. In kort, wie heeft ervaring met een bun, en hoe kan je die het beste afsluiten,(meer drijf vermogen, en geen/minder drag meer)? Tevens kwamen een paar wandputtingen uit het dek zetten, dus een leuke klus voor de winter. Wordt vervolgt. Groet, Kenneth
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 30 aug 2012 07:59 #314675

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
bij een kennis zit er een +/- 1 cm dikke rubberen mat onder de bun over het gat heen geplakt met sikaflex.

binnenin zit er een soort manchet op gevulcaniseert welke met een dikke soort tai-wrap (nou ja meer plastic slangklem) om de motor zit die het gat waterdicht maakt.

de manchet is gemaakt op de grootste breedte van het staartstuk van de motor en komt los boven de waterlijn uit.

moet de motor er uit, dan is het kwestie van de tai wrap los maken, de motor omhoog halen en als deze er weer in zit de tai wrap weer vast maken en de bun leegpompen met een bilgepompje. daarna mhet manchet omslaan.
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 08:05 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 30 aug 2012 08:11 #314681

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
is wel een beetje een omslachtige oplossing voor een hurley denk ik..

bun dichtmaken en de motor er achter hangen met een afstandsbediening in de kuip.

levert wel extra bergruimte op...

ander idee...

bun dichter maken zodat alleen het staartstuk er doorheen kan met een plaat wbp en glasmatten/polyester er omheen. en dan een stuk hypalon (vrachtwagenzeil) rondom er op plakken/vast zetten welke je d.m.v een op maat gemaakte klem om het staartstuk kan klemmen. dan is het 100% waterdicht.

hypalon laat zich met een verffohn op elkaar plakken waardoor het waterdicht wordt

verder nog een slangetje van het stationair uitlaatje de bun uit en het zou volledig goed moeten gaan.
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 08:25 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 31 aug 2012 05:53 #315053

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Hartelijk dank voor de reacties. Inderdaad de bun om het staartstuk afsluiten is een prima idee. Maar ik blijf met het feit dat er geen schroefwater druk op het roer zit. Heb wel een paar andere zelboten met bun gezien, die waren met een rubber klep afgesloten. Zoals bij een saildrive. maar die hadden wel het roerblad achter the schroef. Blijft een vreemd ontwerp bij de Hurley 700/22. Ik zal foto's plaatsen dit najaar als we aan de klus gaan. Nogmaals dank voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 31 aug 2012 06:17 #315064

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
bun dichter maken zodat alleen het staartstuk er doorheen kan met een plaat wbp en glasmatten/polyester er omheen. en dan een stuk hypalon (vrachtwagenzeil) rondom er op plakken/vast zetten welke je d.m.v een op maat gemaakte klem om het staartstuk kan klemmen. dan is het 100% waterdicht.

Waar blijft het koelwater dan?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 31 aug 2012 06:43 #315080

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Waar blijft het koelwater dan?

Dat loopt op de Thai Wrap
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 31 aug 2012 08:26 #315132

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Op mijn 22 ook BBM in bun en ook gedacht om met een soort van rubber seal af te sluiten. Maar je moet denken aan het zelflozen van de kuip, als je het afsluit, moet je loosgaten maken...

Het terugslaan van water is trouwens alleen boven 5,5 kn, dan neem ik het graag op de koop toe :-)

Edit: Lees nu dat een Hurley een gesloten bun heeft, op een 22 is deze open
Laatst bewerkt: 31 aug 2012 08:27 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 31 aug 2012 09:40 #315155

bij een hurley zit de motor achter aan onder een luik, dus buiten de kuip. ik had aan weers kanten van het staart stuk twee halve stukken plastic zitten , uit een plastic can gesneden. snee in lengte richting. maar voordat het water boven de motor uitkomt, is bijna onmogelijk. dan stroomt het ook over de kuipbanken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 31 aug 2012 12:06 #315176

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
monreve schreef :
bun dichter maken zodat alleen het staartstuk er doorheen kan met een plaat wbp en glasmatten/polyester er omheen. en dan een stuk hypalon (vrachtwagenzeil) rondom er op plakken/vast zetten welke je d.m.v een op maat gemaakte klem om het staartstuk kan klemmen. dan is het 100% waterdicht.

Waar blijft het koelwater dan?

Stan

Dat gaat via het slangetje door de spiegel naar buiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 03:23 #315516

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het is een buitenboord motor, welke in de bun is geplaatst. Koelwater is geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 03:32 #315517

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Zou het kunnen dat vroeger (dan hebben we het over eind 70e jaren) de originele Hurley 22/700 vanaf de werf al een rubber manchet heeft gehad om de staart van een BB motor. Zodat het geheel behoorlijk afsloot. Gisteren overigens een Victoire 22 bekeken waar ze de bun hebben gesloten en de BB, met een mooie constructie, aan de spiegel gehangen. De BB wordt tijdens het zeilen omhoog getrokken. De bun is nu een extra ruimte geworden voor stootwillen etc. Meer drijfvermogen, het water lost beter (van de spiegel) en minder drag. Ik ga voor deze oplossing. Ik zal de foto's plaatsen van de werkzaamheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 03:39 #315518

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het water slaat eigenlijk altijd wel terug, maar hoe harder je zeilt hoe meer water de bun binnen komt. Robert, heb je geen problemen met manoeuvreren bij langzaam varen? Roer werkt natuurlijk pas als er wat vaart in de boot zit. Hoe ziet jouw roer er uit? Die van mijn is kort (te kort denk ik) en lijkt op een ontwerp waar Donald Duck mischien wat aan had, maar ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 03:42 #315519

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Dit is de Hurley 700 (Eigenlijk van mijn zoon). De ramen zijn gedubbeld. Waarschijnlijk hebben die vroeger gelekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 05:06 #315526

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Topdutch schreef :
Meer drijfvermogen, het water lost beter (van de spiegel) en minder drag.
Maar wel een groter stampmoment met dat gewicht van de BBM helemaal achterop. Neemt niet weg dat ik het een mooie oplossing vind.

Toch eigenlijk best mooie bootjes, die Hurley's B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 07:58 #315557

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Hallo Rinus, dank voor je reactie. Inderdaad een hele leuke lijn, de verhoudingen kloppen ook. Meer stamp beweging? Dat zou kunnen, de ervaring zal het leren. Ik denk dat het wel meevalt omdat het schip naar verhouding heel zwaar is. Meer dan 2000 kg! Er zijn maar weinig 22 voeters die zo zwaar zijn. Ik heb ooit een Friendship 22 gehad en die woog maar 1300 kg officieel. Ook al zal het 1500 kg , dat scheelt veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 08:30 #315559

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
2000 kilo?!

Da's inderdaad wel een behoorlijke bak lood. Dan zal die 8 pk op de kont inderdaad wel meevallen...

PS: mijn 22-voetertje weegt 900 en da's incluus binnenboordbromvlieg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 13:08 #315594

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1822
Het probleem is dus lekkage via de bun naar binnen en vollopen bun bij vaart?
Ik ken de hurley niet zo goed, dat ik de bun details weet, maar kun je de bun niet zodanig afdichten of verkleinen (multiplex/epoxy) dat je minder volume hebt en geen lekkage naar binnen krijgt?
Vervolgens kun je dan met rubber flappen de zaak zodanig afsluiten dat de waterstroom langs de romp wordt geleid. Die hoeven dan niet waterdicht te zijn.

Een roer uit de schroefstroom kwam wel vaker voor bij oudere ontwerpen, ik heb dat ook bij mijn 1968 Victoire 28 waarbij de schroef boven het roer zit. Ook de Albin Vega heeft die constructie.
Dat kom uit een tijd dat motoren nog echt "hulp" waren en je voornamelijk thuis moesten brengen bij windstilte.
Zeker bij een s-spant werkt dat heel behoorlijk. Ik maak allereerst een beetje vaart, zodat ik kan sturen en vervolgens manouvreer ik met de motor stationair. Zodra de gas geeft, ga je namelijk juist recht vooruit, bij gas los reageert ie weer op het roer. Het is even wennen, maar werkt uiteindelijk goed. Je hebt veel grip in het water met dergelijke rompen, dus ze waaien niet snel af.

Ik zou nog niet zo snel de bbm aan de spiegel hangen. Je kunt er slechter bij, in golven zit de schroef toch net wat sneller boven water en ik vind het gewoon minder mooi (maar dat is persoonlijk).

Zo'n Hurley is wel gewoon een mooi en uitermate zeewaardig jachtje!!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 18:29 #315674

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zeilend is de spiegel wel weer aantrekkelijk omdat de motor op het steun omhoog en gekanteld kan worden zodat er geen weerstand door het water is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 18:44 #315678

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1822
Proost schreef :
Zeilend is de spiegel wel weer aantrekkelijk omdat de motor op het steun omhoog en gekanteld kan worden zodat er geen weerstand door het water is.

Klopt, maar uiteindelijk is de weerstand van een bbm in bun vergelijkbaar met een saildrive......en die klappen we ook niet op :)
Het ligt er inderdaad maar net aan wat je het belangrijkst vind. Weinig weerstand heeft zeker ook voordelen.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 02 sept 2012 18:45 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 18:52 #315679

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Nee een saildrive voorzien we van een klapschroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 02 sept 2012 19:43 #315699

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Hielkoos schreef :
Waar blijft het koelwater dan?

Dat loopt op de Thai Wrap

Thai Wrap......mmmmm is dat met zoete chilisaus of sambalsaus :silly:

Ff de link naar het recept,

www.foodnetwork.com/recipes/ra...ce-recipe/index.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 03 sept 2012 02:16 #315707

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Dank je wel. Zeker punten om over na te denken. Een BBM aan de spiegel is minder fraai. Je hebt gelijk wat betreft de grip op het water. We zitten ook aan de rubber flappen te denken. Wel het minst ingrijpend, en goedkoopste oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 03 sept 2012 04:07 #315711

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
Hurley 700, Ik heb er zelf 1 gehad.

Leuk bootje, maar niet snel.

En inderdaad: hij weegt 2200kg.En behoorlijke overhangen voor en anchter.

Dat heeft behalve nadelen (snelheid) ook voordelen: hij blijft bij behoorlijk ruig water heel prettig bewegen.

De buitenboordmotor naar achteren heeft meer nadelen dan alleen maar meer stampen: hij zal de neiging krijgen om de motor uit het water te tillen bij wat hogere zeeën. Want de duikbeweging is wel rustig, maar ook vrij groot!

Dus ik zou kijken hoe je de bakskisten dicht krijgt. De motor helemaal dicht krijgen is niet echt goed te doen. En ja, vooral bij maneuvres in de haven moet de motorklep open: zoals je zelf al merkt, borrelt het uitlaatgas vrolijk weer de bun in.

Maar het echte probleem van een Hurley meld je niet. Zal dus ook wel niet aan de hand zijn.

En dat is een (te) zwak kajuitdak, en liefst ook nog met ingewaterd balsa hout. Daardoor zakt de vast voet wat in, en zijn de stagen niet goed te spannen.

Tip: er is een zeer actief hurley forum actief in Engeland.

groups.yahoo.com/group/Hurleyowners/

Oh, en havenmaneuvres, moeten altijd, ook met weinig wind, goed gepland worden. Want vooruit heb je inderdaad geen waterdruk op het roer, achteruit gaat hij pas echt alle kanten uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 03 sept 2012 05:20 #315725

  • Topdutch
  • Topdutch's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Hallo Joop, dank voor je bericht. Dat dak is mij wel bekend. Schijnt met name bij de Engelse versie, de 22 een probleem te zijn. Ik heb gelezen dat de Nederlandse werf dat redelijk goed heeft aangepakt. Voorlopig is bij mij het dak en de romp oersterk. Binnen is het glasvezel werk van veel minder kwaliteit. De bakkisten goed dicht maken is inderdaad een prioriteit. Een klus voor de winter, want het moet degelijk worden aangepakt. Mijn vaargebied is op dit moment de Maasplassen, dus geen hoge golven. We gaan wel vaak naar de Grevelingen, en dan heb je wat meer golven, en heel wat meer wind. Ik ben er nog niet uit wat betreft de bun. Ja ik ken dat forum, heb mij ook aangemeld, maar nog niet toegelaten. "Pending" krijg ik te horen. Ook maar een email herinnering gestuurd. Wordt vervolgt. Gr. Kenneth
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hurley 700, drag door de bun en andere problemen 03 sept 2012 09:21 #315805

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
Mocht je toch nog dak problemen krijgen: die heb ik vrij radicaal opgelost.

de meesten zetten dan een kolom onder het dak. maar die loopt dan dwars door het toch al niet zo ruimte 2 persoonsbed in de punt.

Als je op het forum bent, kun je onder "files/snoopy" alles vinden. Inclusief foto's, werktekeningen en sterkte berekening.

Succes, het is een leuk lief bootje, met inderdaad wat bokkige kanten.

Ik kijk nu effe in de groep, en zie dat je op 26 augustus in de groep bent toegelaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl