Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom is dit handig?

Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:28 #315381

Hallo,

Wie weet wat het idee is achter deze 'doorgestoken giek'?

We zagen dit vorige week in de haven van Vlieland liggen.
Hoe zeilt het? Waarom is dit handig?

Groeten,

Vincent

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:33 #315384

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Da's een swingrig Aerorig. Het hele zooitje draait ten opzichte van de wind. Mast, 'giek' en zeilen in een keer. Waarom dat ook weer handig was zou ik even weer moeten opzoeken.

Edit: al die namen lijken ook op elkaar.
Laatst bewerkt: 01 sept 2012 08:57 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:35 #315385

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Het is een AeroRig.

Voor een uitgebreide (Engelstalige) uitleg: zie hier.

Groet,
Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 01 sept 2012 08:36 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:36 #315386

oja, zoiets heb ik ook in scheveningen zien liggen een paar weken geleden.
Het is allemaal behoorlijk grof en groot hoor. Geen gezicht vind ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 sept 2012 08:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:41 #315389

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Vooral handelbaarheid (weinig bemanning nodig) lijkt het voordeel te wezen. En misschien wat minder luchtweerstand? Ik vind het ook niet mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:47 #315390

nou die mastvoet van die in scheveningen is volgens mij wel een halve meter dik hoor. Geen staand want ook.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:51 #315391

Totaal geen verstaging idd en een enorme mast...

Zou dit goed werken? Er zijn niet veel schepen die hier mee varen lijkt het en het iet er niet uit als een verschrikkelijk nieuw schip. De pdf in de link komt ook uit 1996 zie ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:53 #315393

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Wubbo Ockels heeft het op z'n Ecolution gezet...

Maar da's het enige 'nieuwe' schip waarvan ik weet dat ze het erop hebben gezet. Op de website van Ecolution spreken ze van 'gemakkelijk te bedienen door kleine bemanning'.
Laatst bewerkt: 01 sept 2012 08:54 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 08:56 #315394

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hoort in de categorie 'hopeloze experimenten' :evil:

ongestaagde masten hebben de makke dat ze bovenin teveel buigen aan de wind, en fatsoenlijk hoog aan de wind varen gaat dus niet.
het enige voordeel van dit aerorig zou kunnen zijn dat de fok op ruime koersen niet in de lij van het groozeil komt, de fok beweegt immers naar loef mee.
Je kan er lekker dwarsgetuigd mee varen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 09:24 #315398

Rinus schreef :

Maar da's het enige 'nieuwe' schip waarvan ik weet dat ze het erop hebben gezet. Op de website van Ecolution spreken ze van 'gemakkelijk te bedienen door kleine bemanning'.

Nou dat geloof ik niet hoor .Weliswaar niet erg algemeen maar toch. Google maar eens op afbeeldingen "aerorig".
www.google.nl/search?q=aerorig...sAQ&biw=1280&bih=609

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 09:31 #315399

Het is inderdaad geen tuigage voor de doorsnee Spirit/Dehler/Jeaneau/... en andere Bavjes zeilers. Veul te raar :evil:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 01 sept 2012 09:34 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 09:42 #315400

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
YELLOW BOAT schreef :
Rinus schreef :

Maar da's het enige 'nieuwe' schip waarvan ik weet dat ze het erop hebben gezet. Op de website van Ecolution spreken ze van 'gemakkelijk te bedienen door kleine bemanning'.

Nou dat geloof ik niet hoor .Weliswaar niet erg algemeen maar toch. Google maar eens op afbeeldingen "aerorig".
www.google.nl/search?q=aerorig...sAQ&biw=1280&bih=609

Ad

Oh, ik geloof best dat er bakken boten rondvaren met Aerorigs. Ik kan me alleen weinig boten heugen die de laatste twee, drie jaar met Aerorigs zijn gebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 13:53 #315435

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Capolavoro schreef :
hoort in de categorie 'hopeloze experimenten' :evil:

ongestaagde masten hebben de makke dat ze bovenin teveel buigen aan de wind, en fatsoenlijk hoog aan de wind varen gaat dus niet.
het enige voordeel van dit aerorig zou kunnen zijn dat de fok op ruime koersen niet in de lij van het groozeil komt, de fok beweegt immers naar loef mee.
Je kan er lekker dwarsgetuigd mee varen.

groet
t
Finnjol als voorbeeld:30 graden schijnbare wind!!!!!! En snel ook. Laser!! En ga maar door!
Gijpen gaat veel soepeler met minder geweld!
Overstag gaan zonder fok bediening!
Schootvoering veel lichter omdat de fok voor een semi balans functie zorgt.
Zag hem vanmiddag varen op Ijsselmeer, hoog aan de wind en dat ging niet slecht voor een vrij zwaar schip met relatief niet zoveel zeil oppervlak.
Mooi vind ik het niet maar dat is een ander verhaal
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 sept 2012 14:10 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 01 sept 2012 17:17 #315475

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dat het niet heel goed is aangeslagen zal ongetwijfeld met de prijs te maken hebben gehad, en de originele bouwer van het spul, Carbospars, is ook een tijdje uit de running geweest (faillissement). Ik heb zelf ook een Carbospars mast gehad. (geen Aerorig trouwens). Was niet enorm high-tech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 10 sept 2012 10:01 #317527

De gespotte boot met een Aerorig is ons schip. We hebben Bluesette zelf gebouwd van wood-core en varen er nu voor het 14e seizoen mee. Wij zijn nog steeds erg entoussiast over de Aerorig.
Deze tuigvorm heeft een voor de mast doorlopende giek, waarop het voorzeil staat. Het geheel is draaibaar en wordt bediend met één schoot. Doordat de fok tegendruk geeft is de resulterende kracht op de schoot minder dan bij een "normale" grootschoot. Dat is dus al een voordeel: het bedieningsgemak.
Maar een Aerorig heeft meer voordelen: Het tuig is als totaal zo effectief, dat met minder zeiloppervlak kan worden volstaan. En dat is natuurlijk weer gunstig voor de constructie en het gewicht. Ter vergelijking, de Caribbean, een Van De Stadt-ontwerp van gelijke lengte, gewicht en balastaandeel als onze Van De Stadt, heeft een torentuig van 98 m². Onze Aerorig heeft een zeiloppervlak van slechts 78 m². Hoog aan de wind zijn we in feite ondertuigd, en hebben we geen voordeel ten opzichte andere scherpe jachten.
Zogauw we ruimer kunnen varen hebben we dat wel. Op deze koersen komt de Aerorig pas goed tot zijn recht. Grootzeil en fok vormen samen een vleugel, die net als een vliegtuigvleugel bij langsstrijkende wind lift genereert. Bij een gewone tuigage gaat op ruimere koersen de genua al snel een sterke kromming vertonen. De Aerorig blijft de wind op alle koersen van hoog aan de wind tot achterlijker dan dwars het ideale vleugelprofiel bieden. Het blijft daarmee maximale lift genereren, die bovendien op ruimere koersen steeds meer naar voren gericht is.
Ook gijpen gaat gemakkelijk en is ongevaarlijk. Met een Aerorig betekent gijpen, dat het gehele tuig door de wind 180 graden omzwaait. Voor andere boten is dat een spectaculair gezicht, maar het is in feite een heel gecontroleerde en ongevaarlijke maneuvre, omdat de zwaai zich meteen uitdempt door de tegendruk van de fok.
Het voordeel van een schoon dek zonder wantputtings en schootrails is duidelijk.
Het nadeel was de hoge prijs, het Britse pond was duur, en Carbospars is niet voor niets enige tijd later failliet gegaan. Gerard Dijkstra is echter altijd de Aerorig blijven promoten.
Onze ervaring van 14 seizoenen: het zeilt goed, snel en gemakkelijk. Ik ben nu 67, maar ik hoop er nog heel lang mee te kunnen zeilen.

bert oomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 10 sept 2012 10:15 #317531

Kijk eens aan, heerlijk interactief, de eigenaar aan het woord! Complimenten dat je je speciaal hiervoor hebt geregistreerd, enne, welkom :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 10 sept 2012 10:34 #317536

De hoofdreden dat CarboSpars failiet is gegaan is dat ze niet leveren wat ze beloven. En dat heeft met name met het gewicht van de tuigage te doen. Alle tuigages die tot 1996 geleverd zijn waren gemiddeld 180% van het beloofde gewicht, daarna werd het wel beter, maar de beloofde gewichten zijn nooit gehaald. Dat resulteerde in de noodzaak voor meer ballast om een acceptabele stabiliteit te verkrijgen.

Ik ben zelf nauw betrokken geweest bij de bouw van de "La Novia", een 60 voets van de Stadt die bij Johan Vels in Medemblik en ik heb veel discussies gehad met de ontwerper van de malzwin 23 (John Jansen) die zowel als standaard tuig als met aerorig verkrijgbaar was.

Bij kleinere boten levert het meer nadelen dan voordelen op en zeilen doen ze aanziendelijk minder goed dan hun standaard getuigde zusjes. Bij de 60 voets La Novia waren de zeileigenschappen identiek aan die van een normaal getuigde boot, maar het feit dat je maar een schoot hebt maakt het wel makkelijker te bedienen. Als je echter moet gaan reven dan moet eerst het voorzeil voor een groot deel weg gehaald worden voordat je het grootzeil kan reven. Omdat de winddruk volledig uit het grootzeil weg valt wil de fok het tuig helemaal de andere kant op draaien. In de praktijk word er op de grotere schepen dus sneller een voorzeil weggehaald dan dat er een rif in het grootzeil komt. Dat resulteerd weer in een "normale" schootspanning.

Dan nog het probleem van het voorzeil, dit erop zetten of er af halen is op het water eigenlijk niet mogelijk, je hebt dus een zeil dat alles moet doen. Even een stormfokje erop zetten met slecht weer gaat ook niet lukken want bovenop de voorste giek klimmen ga je niet doen. De fok deels wegrollen heeft geen zin want het leioog kan niet mee naar voren schuiven dus de bovenste helft van de fok hangt erbij als een vlag wat resulteerd in zeer sterk versnelde veroudering van het zeil.

Door de grote dikte van de mast en de zeer grote oppervlakte van de giek heb je erg veel windvang, ankergerij moet zwaarder gekozen worden om gelijke omstandigheden aan te kunnen en aan de wind zeilen in stormachtige condities op open water is eigenlijk niet te doen.

Al met al is het een tuigage waar je toch heel anders mee om moet gaan dan met een "standaard" tuigage. Voor grotere boten zitten er zeker wel voordelen aan, en ik denk ook dat dit is waarom Gerard Dijkstra een "fan" blijft. Wel tot zo'n limiet dat hij het zelf niet op zijn boot hebben wil. Voor kleinere boten is het een oplossing voor een in mijn ogen niet bestaand probleem waar de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. De midden moot tussen groot en klein in, en ik denk daarbij aan alles tussen de 45 en de 60 voet zullen de nadelen zich min of meer kunnen laten wegstrepen met de voordelen en dan is het maar net welke voordelen of welke nadelen sterker wegen in de persoonlijke voorkeur.

Bert Oomen: Ik heb trouwens vol bewondering je boot eens staan bekijken enkele jaren terug, een knap staaltje zelfbouw kunst!
Groetjes,
Erik (collega amateur bouwer ;) )
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 sept 2012 13:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 10 sept 2012 11:30 #317552

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Het leioog voor de fokkeschoot op de voorkant van de giek kun je toch ook net zo uitvoeren als een een normale genuarail? Dan kun je de fok ook gedeeltelijk wegdraaien en een goed vorm van de fok handhaven!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 10 sept 2012 11:39 #317553

Het leioog kan niet in het midden zitten want dan krijgt je zeil niet voldoende lift werking mee en zet je de boel op slot. Het aerorog heeft een kort keerfok railsje net voor de mast zitten om voldoende naar buiten te gaan. Als je het in de lengte verstelbaar wilt hebben moet je al een giek aan de giek gaan maken of met dubbele schoten gaan werken. beide geven weer hun eigen complicaties om op te lossen en doen zo ongeveer alle voordelen van het tuig weer teniet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 10 sept 2012 13:45 #317566

Bedankt voor het compliment over onze boot, Erik!
Met betrekking tot reven: na enig proberen is het nu zo dat wij bij meer wind alleen het grootzeil reven en niet de fok. De verhouding wordt hier niet noemenswaardig door verstoord, en ook opkruisen gaat prima.
Het reven zelf is inderdaad wat omslachtiger, omdat je eerst de fok wat weg moet draaien. Ervaring heeft ons geleerd dat half wegdraaien al genoeg is. Dan het grootzeil laten zakken tot het eerste oog, de smeerreep doortrekken en de grootzeilval weer op spanning zetten. Dan de fok weer uitdraaien. Het duurt inderdaad wat langer, maar een voordeel is weer dat alles aan de mast kan gebeuren. Ik hoef nooit het voordek op.
Tweede voordeel is, dat we het hele tuig op elke koers in de wind kunnen draaien. Ik hoef dus nooit de kop in de wind te draaien, en kan ook in een vaarwater mijn koers blijven volgen.
Over de geijkwaardigheid ben ik het niet met je eens. Op ruimere koersen is de Aerorig effektiever. Onze boot is een echt toerjacht, maar we worden dan alleen voorbijgelopen door X- en J-jachten. Verder lopen wij op iedereen in.
Bedankt voor je informatie over Carbospars, dat verduidelijkt veel. Onze Aerorig is er in Engeland opgezet, maar ik vond het contact ook altijd wat stroef en niet erg meedenkend. Het moest allemaal precies zoals zij het vonden.
Met vriendelijke groet, Bert Oomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom is dit handig? 10 sept 2012 19:32 #317644

  • ingrid
  • ingrid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
ik heb er met m,'n 'lekenverstand' ook wel eens naar staan kijken en kon e.e.a. niet goed voor mijn geest halen.
Na uitleg van meneer Oomen dus nu wel.

Ook wij varen met ongestaagde (koolstof) masten en idd de top wijkt uit maar dat betekend ook weer dat je niet zo snel behoeft te reven dan een 'stijve' mast (Volgens mijn kapitein) hoog aan de wind gaat wat moeilijker, maar dat komt omdat de zeilen eigenlijk net ff te bol gesneden zijn daar en tegen varen ook wij met achterlijke wind X jachten voorbij. Ik zou eigenlijk geen verstaging meer willen.
Geen gedoe meer met schoten losgooien en om de lier heen, gewoon het roet om en het staat!
van origine boekhouder
9 jaar ervaring in de zeilmakerij
sinds januari 2011 eigen zeilmakerij
30 jaar zeilster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl