hypervisor schreef :
gewoon owatrol werkt ook super en is ook overschilderbaar
Heb ik in het verleden wel geprobeerd, de beschadiging die aangetipt is met Owatrol is binnen een maand weer roestig. Owatrol hard ook in het blik uit en is maar beperkt houdbaar waneer het geopend is. Fertan is vrijwel onbeperkt houdbaar, en de plek in kwestie is al drie jaar onbehandeld zonder ook maar een beetje roest. Prijs verschil tussen de twee producten is er ook niet. Ik zou het wel weten als ik staal heb te onderhouden!
Anyway:
Terug naar de vraag van de topic starter: De noordsvaarder is als ontwerp geen slechte boot, waarschijnlijk een van de betere stalen boten in de categorie van 6-8m. Een snelheidsmonster is het overigens zeer zeker niet en je moet geen records willen vestigen in kruisrakken want dat gaat niet lukken.
Verder goed kijken in lastig bereikbare plekjes (neem een spiegel en zaklamp mee als je gaat kijken!) en zoek naar roest, de boot roest namelijk van binnenuit.
kijk wat voor soort ballast erin zit en hoe deze erin zit. Vaak is het een stalen kiel met open bovenkant waar beton in gestord is. Bij een dergelijke constructie komt er water tussen het beton en de kiel en zal de boot over de jaren gaan lekken. De voorkeur is om een helemaal rondom dicht gelaste kiel te hebben die ook nog eens afgeperst is zodat je zeker weet dat er geen water of zuurstof in kan komen.
Ander zwakpunt bij dergelijke scheepjes is de houten mast, kijk of deze nog overal goed is, of deze knap in de lak staat en of er ooit eens een grote reparatie aan gedaan is.
Houd ook in gedachte dat dergelijke scheepjes, eenmaal in je bezit, vaak een moeizame verkoop hebben die jaren kan duren.