Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Noordvaarder

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:19 #320527

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je condens voor de volle 100% kunt voorkomen. Maar we gaan inmiddels wel lekker off topic..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:21 #320530

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Voor wat betreft de binnenkant; droog is niet roesten, dat is helder. Vast niet gemakkelijk om een bestaand schip écht condensvrij te krijgen, maar toch.

Maar buiten dan, dek en boven de waterlijn? (waar anodes niet werken)

Onder beslag, scepterpotten, stootje hier butsje daar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:26 #320536

OK, nog een off-topic antwoord:
Als je dampdicht isoleerd, dat kan met de boot "vol purren" met een twee componenten schuim, ook zorgen dat de spanten goed meegenomen zijn. De ramen hebben we voorzien van een voorzet raam vaan lexaan en de vloerpanelen hebben ook schuim isolatie. Verder hebben we een ventilatortje in de bilge(s) hangen die voor luchtverversing van buiten zorgt. Ik garandeer je: ongeacht het temperatuursverschil tussen binnen en buiten is er absoluut geen condens. Helemaal 0,0 soms hangt er eens een druppeltje aan de stalen luikhandels als we aan het koken zijn. Maar dat is binnen half uurtje vanzelf weer verdampt.

Maar bij een bestaande boot een dergelijke isolatie aanbrengen is niet te doen zonder het interieur eruit te slopen.

Wel blijft het een feit dat als je de bilge droog houd en er geen andere lokaties zijn waar water kan blijven staan, dan zal je boot niet roesten en heb je er ook geen onderhoud van.

Resumerend:
De vooroordelen mbt tot staal: "slecht" zeilen en veel onderhoud, zijn erg vaak 100% waar, maar is zeker niet per definitie het geval en heeft ook niets met de leeftijd van de boot te maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:34 #320539

web schreef :
Voor wat betreft de binnenkant; droog is niet roesten, dat is helder. Vast niet gemakkelijk om een bestaand schip écht condensvrij te krijgen, maar toch.

Maar buiten dan, dek en boven de waterlijn? (waar anodes niet werken)

Onder beslag, scepterpotten, stootje hier butsje daar...
Ook daar hangt het er een beetje vanaf hoe de bouwer te werk is gegaan, scherpe hoeken moeten zo veel mogelijk vermeden worden, ramen, dekbeslag etc moeten heel dik in de kit van een goede kwaliteit gezet worden en dan heb je er ook geen omkijken naar. (Een raam met een rubber peesje is vragen om problemen!)

Goede epoxy is zo ongelofelijk hard dat je het nauwelijks kunt blutsen. Een keer tijdens een storm op de Noordzee (de eerste met deze boot) hebben we het anker door het gangboord zien spoelen (50kg!) die heeft wat oppervlakte schade veroorzaakt maar niet door en door. Eenmaal een stuk beton ijzer tegen de boot gehad bij een kade waar we gingen tanken, die ging wel door en door (de verf, het staal niet uiteraard). Die heb ik drie jaar geleden even aangtipt met een goedje waar ik de naam even van vergeten ben (zit bij mij nu in een cola flesje) en dat is een soort van 1 komponenten verf die een chemische verbinding met roest aangaat waardoor roesten niet verder zal gaan. Dat werkt zelfs bij -10 nog prima. Ik heb het verf systeem op die plek nog niet hersteld en even aantippen was letterlijk 30 seconde werk.

Maar wederom: de boot moet wel goed behandeld zijn, maar dat is voor polyester, hout, aluminium of woordcore ook het geval, als je daar dekbeslag monteerd zonder goede afdichting dan gaat de boot ook van binnen uit rotten of zich volzuigen met water met alle gevolgen vandien. Bij staal is dat niet anders en de hoeveelheid werk tijdens de bouw is hetzelfde al is het een iets andere aanpak omdat de oorzaken en de gevolgen van schades iets anders zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 11:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:40 #320542

web schreef :
Voor wat betreft de binnenkant; droog is niet roesten, dat is helder. Vast niet gemakkelijk om een bestaand schip écht condensvrij te krijgen, maar toch.

Maar buiten dan, dek en boven de waterlijn? (waar anodes niet werken)

Onder beslag, scepterpotten, stootje hier butsje daar...

als aanvulling op wat erik schreef, ik had niet zo n goed systeem, bij staal ZIE je de beschadiging, want het gaat roesten. bij een sandwich dek van een polyester boot merk je het als het te laat is.
laten we het niet over composiet en houtbouw hebben. ook bij een oude stalen boot is een reparatie over het algemeen goed en redelijk goedkoop uit te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:45 #320544

  • Polybri
  • Polybri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Erikdejong schreef :
web schreef :
Die heb ik drie jaar geleden even aangtipt met een goedje waar ik de naam even van vergeten ben (zit bij mij nu in een cola flesje) en dat is een soort van 1 komponenten verf die een chemische verbinding met roest aangaat waardoor roesten niet verder zal gaan.

Novrox
Waar het plafond laag is zal een wijs man bukken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:48 #320547

Polybri schreef :
Novrox
Even op google gekeken want de naam klinkt niet bekend, blijkt het "Fertan" te zijn.

Werkt super!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:52 #320551

  • Polybri
  • Polybri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
is iets dergelijks. fertan is wel beter overschilderbaar. volgens mij beide op basis van fosforzuur
Waar het plafond laag is zal een wijs man bukken...
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 11:54 door Polybri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 11:56 #320553

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
gewoon owatrol werkt ook super en is ook overschilderbaar
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 11:57 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 12:08 #320560

hypervisor schreef :
gewoon owatrol werkt ook super en is ook overschilderbaar
Heb ik in het verleden wel geprobeerd, de beschadiging die aangetipt is met Owatrol is binnen een maand weer roestig. Owatrol hard ook in het blik uit en is maar beperkt houdbaar waneer het geopend is. Fertan is vrijwel onbeperkt houdbaar, en de plek in kwestie is al drie jaar onbehandeld zonder ook maar een beetje roest. Prijs verschil tussen de twee producten is er ook niet. Ik zou het wel weten als ik staal heb te onderhouden!

Anyway:
Terug naar de vraag van de topic starter: De noordsvaarder is als ontwerp geen slechte boot, waarschijnlijk een van de betere stalen boten in de categorie van 6-8m. Een snelheidsmonster is het overigens zeer zeker niet en je moet geen records willen vestigen in kruisrakken want dat gaat niet lukken.

Verder goed kijken in lastig bereikbare plekjes (neem een spiegel en zaklamp mee als je gaat kijken!) en zoek naar roest, de boot roest namelijk van binnenuit.

kijk wat voor soort ballast erin zit en hoe deze erin zit. Vaak is het een stalen kiel met open bovenkant waar beton in gestord is. Bij een dergelijke constructie komt er water tussen het beton en de kiel en zal de boot over de jaren gaan lekken. De voorkeur is om een helemaal rondom dicht gelaste kiel te hebben die ook nog eens afgeperst is zodat je zeker weet dat er geen water of zuurstof in kan komen.

Ander zwakpunt bij dergelijke scheepjes is de houten mast, kijk of deze nog overal goed is, of deze knap in de lak staat en of er ooit eens een grote reparatie aan gedaan is.

Houd ook in gedachte dat dergelijke scheepjes, eenmaal in je bezit, vaak een moeizame verkoop hebben die jaren kan duren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 12:20 #320565

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Erikdejong schreef :
hypervisor schreef :
gewoon owatrol werkt ook super en is ook overschilderbaar
Heb ik in het verleden wel geprobeerd, de beschadiging die aangetipt is met Owatrol is binnen een maand weer roestig.

in de domp hebben we onder de wc een nieuwe plaat staal (vierkante meter)ingelast, de vorrige eigenaar was zo'n vieze naast de pot pisser en tijdens het weghalen van de pek die daar lag gingen we er doorheen.

na dat inlassen hebben we het direct vetvrij\schoon gemaakt en owatrol dr opgezet. nu 10 jaar later zit er nog geen spetter roest onder. kan je mooi zien door het owatrol heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 12:47 #320569

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dank voor de uitleg Erik, weer een hoop geleerd over "care and feeding" van stalen schepen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 12:51 #320570

@hypervisor:
dan heb je zo ongeveer een nieuw verfsysteem opgebouwd met owatrol. Dat is niet een laagje aan brengen als tijdelijke bescherming tegen roest om later met twee componenten weer bij te werken, daar zit een redelijk verschil in.
Meer dan een maand met slechts een laagje vluchtig aangebracht als "nood reparatie" en buiten in weer en wind ga je niet halen is mijn ervaring.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 12:53 #320571

web schreef :
Dank voor de uitleg Erik, weer een hoop geleerd over "care and feeding" van stalen schepen ;)
Geen dank, ik mag graag "volksgeloven" vernietigen :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 13:07 #320574

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
@erik, ja owatrol smeren wij niet te zuinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 16:20 #320640

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Droog en niet roesten klopt niet. Zelfs in een droogkast gaan preparaten roesten als ze niet beschermd zijn. Met boten zal het echt niet anders gaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 16:28 #320644

Proost, als ze goed in de verf staan en droog blijven dan gaat het 100 jaar goed of zelfs langer.

De van der Stadt 34 die mijn ouders gehad hebben is in 1989 te water gelaten en staat nu, bijna 24 jaar later, nog steeds spat strak in de originele verf zowel van binnen als van buiten met nergens een spoortje roest te bekennen.

Zijn de preparaten waar je het over heb toevallig onbehandeld en met de hand vast gepakt (vet) want vet gaat inderdaad roest vertonen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 sept 2012 16:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 17:25 #320680

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nee Erik, bij onderzoek zal je geleerd hebben dat je nooit een preparaat vasthoudt anders dan aan het inbedmateriaal. Daar zal het niet aan gelegen hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 17:34 #320687

Ik heb nooit onderzoek gedaan, behalve trial en error, nooit in laboratoriums anders dan sleeptanks en windtunnels. Ik heb dus ook geen idee waar deze preparaten voor dienen en wat het exact is.

Wel weet ik van lasdraad dat je dat ook in een droogkast bewaard en dat je dan naar een paar weken heel mooi de vingerafdrukken in het netaal kan zien geroest.

Maargoed, een boot die goed in de verf staat en droog is roest neit, dat durf ik je te garanderen!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 19:38 #320753

TS, je zou ook eens kunnen kijken naar een Domp 27. Erg goed zeilende stalen multiknik ontworpen door Koos de Ridder (je weet wel van die Spirits..). Al te koop vanaf € 4000,-
met wat werk (achterstallig onderhoud).
Van al het staal tot 9 meter wat hiervoor de revue gepasseerd is, is dit waarschijnlijk de
beste zeiler. Op het forum is ruime ervaring aanwezig met dit type. (dekandent?)

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 19 sept 2012 19:41 #320755

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
DKdent heeft dacht ik zo'n Domp. die is/was ook te koop maar voor veel meer geld. Die boot ging best hard, laatst op het Ketelmeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 20 sept 2012 05:05 #320792

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
har.vogel schreef :
TS, je zou ook eens kunnen kijken naar een Domp 27. Erg goed zeilende stalen multiknik ontworpen door Koos de Ridder (je weet wel van die Spirits..). Al te koop vanaf € 4000,-
met wat werk (achterstallig onderhoud).
Van al het staal tot 9 meter wat hiervoor de revue gepasseerd is, is dit waarschijnlijk de
beste zeiler. Op het forum is ruime ervaring aanwezig met dit type. (dekandent?)

H
Douwe is het hier volledig mee eens!
Het verhaal van de goede ontwerper!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 20 sept 2012 06:42 #320834

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik lees online dat Domp 27 opgetrokken is uit 3mm plaat. Is dat een normale dikte voor zo'n formaat stalen schip, of dun om het gewicht laag te houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 20 sept 2012 06:55 #320838

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
web schreef :
Ik lees online dat Domp 27 opgetrokken is uit 3mm plaat. Is dat een normale dikte voor zo'n formaat stalen schip, of dun om het gewicht laag te houden?
Dat is redelijk dun, maar niet abnormaal voor een dergelijke maat boot (nèt geen 8 m.). Voor een klassieke enkelknikker (motorboot) is het misschien te slap, met een multiknikker en niet te brede 'gangen' gaat het misschien nèt goed. Is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het gegeven of en hoeveel spanten zijn toegepast. Het wordt wel lastiger een strak resultaat te krijgen met dergelijke dunne plaat. De hechtlassen dicht bij elkaar zetten om trekken van de plaat tijdens het aflassen zoveel mogelijk te voorkomen. Als er na het aflassen weer een paar honderd kg plamuur op moet om de zaak strak te krijgen is het voordeel van de dunnere plaat ook weer weg.

Dat het een compromis is, lijkt mij duidelijk. Met een plaatdikte van 4 mm kom je voor een dergelijke boot boven de 4 ton uit, waarschijnlijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 sept 2012 07:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Noordvaarder 20 sept 2012 06:56 #320839

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lijkt me wel weinig. Maar misschien is de bodem wel 4mm.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl