Hi,
Ik heb wel eens iets meer met valken gedaan...
Beauty schreef :
Ik denk dat er inderdaad iets expres met die boten gedaan is wat ze maakt zoals ze varen.
Het kleine voorzeiltje zal ook wel niet helpen bedenk ik mij nu.
Het eerstee is onzin, het tweede is een deel van de oorzaak
JRomkes schreef :
Het verplaatsen van het roer (origineel aangehangen) naar voren zal ook niet geholpen hebben met de loefgierigheid. Ik weet niet of en in hoeverre dat gecompenseerd is.
Dat is dus niet echt gecompenseerd, en dus een nog grotere reden van loefgierigheid.
Polyvalken is in basis redelijk standaard spul. In de verhuur kom je maar drie typen tegen, van Ottenhome, Hoora of Geuzenboats. Ottenhome heeft daarvan meer dan de helft in handen, denk ik.
Als je dus een huurvalk met doorgestoken roer hebt, is het meestal een Ottenhome-boot. En standaard
Kan zijn dat een eigenwijze verhuurder iets aparts doet met kielen oid, maar dat zijn volgen mij uitzonderingen.
De tuigage is een ander verhaal.
Het fokje is 4.5 vierkante meter en eigenlijk te klein. Vergelijk dat maar eens met de lap genua op de 'stamvader' van al die valkjes, dat is nogal een verschil.
bovendien zijn die fokjes meestal om op te rollen en zit er amper profiel in. Niet echt een motor zoals op veel kajuitboten.
Bedenk dan eens wat de gaffel doet me de top van je zeil. Als je niet heel veel spanning op je achterlijk trekt, staat het zeil bovenin behoorlijk naar buiten en zolang dat druk heeft, geeft dat ook loevend koppel.
Beetje helling doet de rest....
Dat verhuurders doorgestoken roeren willen is gewoon, omdat het minder snel schade geeft. De spiegeltjes komen nogal eens tegen de kant, en dat is niet bevorderlijk voor de roeren. Bovendien steekt een doorgestoken roer iets minder diep en de helmstok komt niet buiten de stootrand; kan 'ie ook niet achter palen of steigers blijven hangen
Afijn, door schade en schande wordt men wijs... Dat geldt ook voor verhuurders. Hun benadering van wat een goeie boot is is iets anders dan die van de meeste zeilers. En dat geldt zeker als je een wedstrijdje gaat doen.
Ik heb in Heeg wel eens een boot meegekregen waar de kit van de kielbak was versleten en we 200 liter waterballast onderin hadden. Verhuurder kon het niks schelen, maar wij moesten een wedstrijd doen
En dan heb ik het nog niet eens over de belabberde toestand van de verstaging, met masten die alle kanten op kunnen bewegen, of veel te ver voor- of achter-over hangen.
Hoe groter de verhuurder, hoe groter de kans dat de boot niet deugt, want hoe meer spullen je moet nakijken, hoe minder je ziet
Beauty schreef :
Is dat niet iets voor het ZF? Met 10 valken tegen elkaar een wedstrijdje zeilen?
Waarom niet? Combineren we dat met die workshop varend hijsen die Lamavare ons heeft beloofd.
Als we de verhuurder nou beloven dat we de boten tip-top in orde brengen, dan hoeft het niks te kosten. kunnen arme Friendship-zeilers ook meedoen.
Gr, Arent