Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: motorsailor extra motor vermogen

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 13:40 #322939

Per waterlijn lengte moet je het gewicht van je schip aan water verplaatsen.
Aan een bepaald type schip zit vast een eigen rompsnelheid. Dat bepaalt het vermogen dat wordt gevraagd om die rompsnelheid te halen.

Een motor die op het toerental van het maximum koppel draait, springt het zuinigst met z´n brandstof om.

Een kleine motor die voortdurend (ver) boven z´n maximum koppel toerental draait gebruikt zeer duidelijk meer brandstof per pk dan een wat grotere motor die op het meest efficiente toerental loopt.

Een goed aangepaste motor haalt de rompsnelheid bij ongeveer 2/3 van het maximum toerental.
Dat is de beste keus voor het vermogen.

Alles dient op elkaar aangepast te zijn.

Een bepaald type schip vraagt om een zekere stuwdruk, daarop kies je de schroef, zoveel toeren, zoveel spoed bepaalt welke motor specificaties je nodig hebt.

Brandstof verbruik wordt bepaald door het vermogen dat de schroef aan de motor vraagt.
Dus een 100 pk motor, die slechts 30 pk hoeft te leveren verbruikt niet meer dan de 35 pk die ook die 30 pk moet leveren.
Maar omdat de 100 pk een wat hoger nullast verbruik heeft, is het verbruik juist dat verschil hoger.

Een motorsailor heeft doorgaans een wat groter oppervlak wat tegen wind in gedrukt moet worden, dus een ietsje meer vermogen lijkt me redelijk.

Een beetje ruim bemeten motor is vaak ook wel handig bij het manouvreren.

De tijden dat een zeilboot een `hulpmotortje´ had liggen wel achter ons denk ik.

Ooit in een club doeraks een rage om groter motoren te nemen.
Een aantal ging van 40 pk naar 100 pk.
Ze waren heel erg blij dat er nauwelijks meer brandstof werd gebruikt met een dubbel zo zware motor.
De enkelen die niet meededen liepen net zo hard met hetzelfde verbruik.
Volkomen logisch, het schip had genoeg aan die 40 pk dus 100 pk draaide op minder dan halve kracht en het daarbij horende brandstof verbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 13:54 #322945

Een goed antwoord Saeftinghe, een kleine aanvulling nog.

Optimaal brandstofverbruik ligt bij een schroef die optimaal presteerd op het moment dat de motor maximaal koppel levert in combinatie met de bijbehorende bootsnelheid.

Jachtschroeven zijn altijd verre van optimaal omdat een optimale schroef de zeileigenschappen te veel zou beinvloeden. Daardoor varen we meestal met te weinig bladen die ook nog eens een veel te klein oppervlak hebben.

We kunnen makkelijk met een 10-15% lichtere motor toe en met een behoorlijk beter brandstofverbruik als we schroeven zouden gaan optimaliseren. Je moet alleen een beetje zeileigenschappen inleveren ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 13:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:06 #322950

@seaftinge mooi verwoord dat bedoelde ik ook.

@Erik, zeileigenschappen zijn bij een motorsailer denk ik van ondergeschikt belang.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:07 #322951

Helemaal mee eens, grote diameter schroef met geringe spoed en groot blad oppervlak kan vermogen over dragen (en opnemen tijdens zeilen).
Liet ik maar achterwege om het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Zou het mogelijk zijn om in een extreme opstelling je bootmotor te starten door hem aan te duwen, zoals je ook een auto een duwtje geeft bij lege accu?
Waar vind ik nu die smilys om er achter te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:13 #322955

Saeftinghe schreef :
Helemaal mee eens, grote diameter schroef met geringe spoed en groot blad oppervlak kan vermogen over dragen (en opnemen tijdens zeilen).
Liet ik maar achterwege om het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Zou het mogelijk zijn om in een extreme opstelling je bootmotor te starten door hem aan te duwen, zoals je ook een auto een duwtje geeft bij lege accu?
Waar vind ik nu die smilys om er achter te zetten?

ik heb in de med, onder de spaanse kust een kleine motor visser "aangeleept" ze stonden te zwaaien met twee armen, accu was leeg. het was een mijl of 3 naar hun haven, sleeplijn en na een twee honderd meter liep hun motor weer. waarschijnlijk hebben ze met de stuw druk en hun zwakke accu de boel aan de gang gekregen. ik at die avond wel vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:16 #322957

Ik heb eenmaal in een boek gelezen van een zeilend koppel in de jaren 70 die met een toer catamaran rond de wereld gingen en die onderweg naar kaap Hoorn in een storm terecht kwamen en toen zo hard van een golf afgingen dat een van de motoren spontaan starrte. Ik heb geen idee of het waar is en of het waar kan zijn, zal ook afhangen van wat voor keerkoppeling je hebt denk ik.

Het grootste probleem is dat de propellor relatief langzaam draaid tov de motor terwijl je bij handmatig slingeren eigenlijk sneller draaid dan de krukas. De schroef zou dus veel meer kracht bij een veel lager toerental moeten ontwikkelen.

Inderdaad, 4 bladen, grote diameter, horizontale as, blad oppervlakte van tegen de 65-68%, spoed afgesteld op romp snelheid en je schroefrendement gaat over de 70% heen tegenover de 30% die een tweebladsklapschroefje net aan haalt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:42 #322973

Ha... ik bedoelde het als een grapje, daarom zocht ik ook naar zo´n smily. (Dat heb ik inmiddels ontdekt)

Maar vissers hebben enorme schroeven en langzaam draaiend motoren,
Slepen geeft een koppel op de schroef, samen met een startpoging met een zwakke accu.
Maar jij moet dan ook wel een wat groter vermogen gehad hebben dan gemiddeld.

Een grote motorboot hier wilde de motor niet starten, omdat de koppeling ingeschakeld stond, startmotor had net niet het vermogen, met een beetje vaart en een schroef die wilde draaien zou het wel gelukt zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:49 #322978

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Ik heb ooit een verhaal gehoord over een solozeiler die door domme pech alle accucapaciteit kwijt was maar moest gaan motoren.....
Man is met een lange lijn onder de boot gedoken, lijn om de schroefas gewikkeld en een klapgijp gemaakt waardoor de motor startte
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:52 #322981

zo veel vermogen had ik niet hoor, een dertig pk voor 16 ton, maar als dat eenmaal loopt gaat het wel door natuurlijk. zij hadden een twee cylinder langzaam loper, waarschijnlijk ook nog kleplichters, zeg maar de spaanse variant van een lister. als ze dan op een cylinder zijn gestart heb je niet zoveel nodig natuurlijk. maar ik heb het altijd een mooi verhaal gevonden, vaak verteld bij een 4 uur borrel in de kuip: ik heb een boot aangesleept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 14:55 #322983

Anjo schreef :
Man is met een lange lijn onder de boot gedoken, lijn om de schroefas gewikkeld en een klapgijp gemaakt waardoor de motor startte
Zou theoretisch ook nog kunnen door de lijn om het vliegwiel te slaan. Ik weet dat Michel Desjoyeaux dat eens gedaan heeft tijdens zijn winnende Vendee Globe in '09. Alleen was dat voor zijn generator en niet voor de voortstuwingsmotor.

Wel vindingrijk.
Werkte het ook met die schroefas? Ik zou bang zijn om de uithouder bracket uit de romp te scheuren op die manier :blink:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 14:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 15:19 #323000

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1192
sietse-ten schreef :
Saeftinghe schreef :
Helemaal mee eens, grote diameter schroef met geringe spoed en groot blad oppervlak kan vermogen over dragen (en opnemen tijdens zeilen).
Liet ik maar achterwege om het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Zou het mogelijk zijn om in een extreme opstelling je bootmotor te starten door hem aan te duwen, zoals je ook een auto een duwtje geeft bij lege accu?
Waar vind ik nu die smilys om er achter te zetten?

ik heb in de med, onder de spaanse kust een kleine motor visser "aangeleept" ze stonden te zwaaien met twee armen, accu was leeg. het was een mijl of 3 naar hun haven, sleeplijn en na een twee honderd meter liep hun motor weer. waarschijnlijk hebben ze met de stuw druk en hun zwakke accu de boel aan de gang gekregen. ik at die avond wel vis.

ja dat hebben 2 man op de westerschelde ook geprobeerd om een duikboot aan te duwen :dry: :lol: , zijn verdronken bleken uit belgie te komen. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 15:39 #323015

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Herinner me een verhaal van een solozeiler die ook een lijn om de schroefas/vliegwiel? wikkelde en de andere kant van de lijn via een blok in de masttop aan een bootsmansstoeltje bond. Hij is op het stoeltje gaan zitten en startte met zijn gewicht de motor. Helaas startte de motor lang voor hij aan dek stond, zodat hij het laatste stuk nogal snel aflegde en de nodige schade aan zijn landingsgestel opliep.

Wat betreft "aanduwen". Dat is in de binnenvaart echt gebeurt. Bij mijn sluis lag een 39 meter spits met in de vetput een ouwe langzaam loper. De schipper had een afspraak met de werf maar zijn startlucht was op en zijn hulpkarretje, een Lister, lag uit elkaar en wachtte op nieuwe onderdelen, zodat hij ook daarmee geen lucht kon draaien. om toch nog op tijd bij de werf te zijn, charterde hij uit armoe maar een sleepboot. Onderweg hoorde hij uit de doodstille machinekamer toch een geluid komen. Het was de schroefas die, door de schroef aan het draaien was gebracht en daarmee ook het twee ton zware vliegwiel in beweging kreeg. De schipper trok in een opwelling het grote handel van de keerkoppeling in zijn werk en plof ....plof .. plof, daar ging de motor door het momentum van het vliegwiel aan de praat. Ik was er natuurlijk niet zelf bij, maar heb wel het hele relaas van allebei de schippers gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 16:04 #323042

Ja grover, en met de crisis moeten we allemaal een stapje terug doen, bij een werf in Antwerpen, lagen er opeens dertig man naast de kade in ´t water te spartelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 19:06 #323180

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De motorgrundel van mijn ouders was 9,5 m lang, 3,2 m breed, 0,9 m diep en woog 7 ton. Had een 22 pk Farymann en een hele goede 3-blad schroef. De boot haalde gewoon zijn rompsnelheid, en ook op het IJsselmeer met windkracht 7 tegen hadden we geen centje pijn.

Het extra vermogen in een motorsailer is m.i. ook een beetje omdat men denkt dat het hoort. Motorbootmalloten zijn er natuurlijk gek op om met extra vermogen (en lawaai en brandstof) de boot een klein tikkie over de rompsnelheid heen te pushen, en kennelijk verwacht men van motorsailerpiloten hetzelfde. Ik denk dat dat toch een rustiger en slimmer volk is, maar ja...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 19:52 #323195

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1192
Saeftinghe schreef :
Ja grover, en met de crisis moeten we allemaal een stapje terug doen, bij een werf in Antwerpen, lagen er opeens dertig man naast de kade in ´t water te spartelen.

hoe kwam dat kwamen die uit holland? :whistle: ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl