Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: motorsailor extra motor vermogen

motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:06 #322805

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Naar aanleiding van deze motorsailor die te koop staat
www.zeilersforum.nl/index.php/...de-lm-28-motorsailor
vroeg ik me af waarom motorsailors dat extra vermogen nodig hebben ?

De meeste zeilboten van een meter of 9 hebben, wat 10-20 pk aan boord en halen daar hun romp snelheid mee.

Zo van die motor sailors hebben 2-4 keer zoveel motorvermogen aan boord maar halen daar ook enkel hun rompsnelheid mee (een schip van 4 ton laten planeren zal iets meer dan 34 pk vragen denk ik).

De motor altijd maar op een laag toerental/vermogen gebruiken zal meer problemen opleveren met de uitlaat, afzetting van vuil etc.

Of zitten hier andere types van motoren in ? trager draaiende diesels ofzo ?

Weet iemand me hier meer over te vertellen ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:09 #322810

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Wellicht omdat je hem dan goed als motorboot kunt gebuiken en de rivieren er mee kunt bedwingen, aan 10 pk heb je dan niet veel.
Tenminste dat lijkt mij het handige eraan.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:14 #322815

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
TimoDino schreef :
Wellicht omdat je hem dan goed als motorboot kunt gebuiken en de rivieren er mee kunt bedwingen, aan 10 pk heb je dan niet veel.
Tenminste dat lijkt mij het handige eraan.

Maar of je nu met 10 pk de rompsnelheid haalt of je gebruikt 25 pk en haalt nog altijd diezelfde rompsnelheid. Wat is dan het verschil (buiten een hogere golf en meerverbruik) ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:14 #322816

En met 10 pk haalt een 9 meter zeiljacht echt geen rompsnelheid tenzij hij ultralicht is.
En flink reserve vermogen is best fijn bij golven en veel wind tegen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:17 #322822

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vaak is de opbouw van een motorsailer wat robuster en groter dan van een gewone zeilboot. Daardoor is er meer weerstand door vooral wind. Dat vereist dan meer vermogen om je rompsnelheid te kunnen halen. Op stroom heeft vermogen geen zin omdat het hier alleen gaat om de snelheid door water met de bijhorende weerstand. Die is niet anders dan op stilstaand water.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:17 #322824

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
iGrf schreef :
Naar aanleiding van deze motorsailor die te koop staat
www.zeilersforum.nl/index.php/...de-lm-28-motorsailor
vroeg ik me af waarom motorsailors dat extra vermogen nodig hebben ?

De meeste zeilboten van een meter of 9 hebben, wat 10-20 pk aan boord en halen daar hun romp snelheid mee.

Zo van die motor sailors hebben 2-4 keer zoveel motorvermogen aan boord maar halen daar ook enkel hun rompsnelheid mee (een schip van 4 ton laten planeren zal iets meer dan 34 pk vragen denk ik).

De motor altijd maar op een laag toerental/vermogen gebruiken zal meer problemen opleveren met de uitlaat, afzetting van vuil etc.

Of zitten hier andere types van motoren in ? trager draaiende diesels ofzo ?

Weet iemand me hier meer over te vertellen ?

Wij hebben precies dezelfde boot - LM 28- en ook met een BUKH er in.
Alleen is de onze een tweepitter, van 20 PK. Dat is bijna altijd ruim voldoende. Toch had ik een paar maanden terug, toen we tussen de eilanden aan de Schotse westkust tegen een felle 7 knots stroom lagen te motorsailen, er graag een PK tje of tien bij gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:23 #322830

van oorsprong heeft een zeilboot een HULPMOTOR, om gemakkelijker haven in en haven uit tekomen, bovendien is het nu niet meer te doen om onder zeil een brug of sluis te nemen, is geloof ik zelfs verboden.

dat er mensen zijn die menen dat een zeilboot ook te gebruiken moet zijn als motorboot, in mijn ogen een verkeerde aanname, daarom worden er steeds zwaardere motoren in een ZEILBOOT gebouwd.
de zin om je rompsnelheid te halen met een zeilboot onder motor, komt dat om dat men bang is dat de haven anders geen plek meer heeft?

een motor sailer is van beiden een beetje, met de nadruk op motor.
als je de mast eraf haalt is het een motorboot, dus gewoon een wat zwaardere motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:24 #322832

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
YELLOW BOAT schreef :
En met 10 pk haalt een 9 meter zeiljacht echt geen rompsnelheid tenzij hij ultralicht is.
En flink reserve vermogen is best fijn bij golven en veel wind tegen.
Ad

Is vaarklaar, goed uitgerust 3,5ton licht?. Met de oude Farymann 10 pk met 2 blads schroef kwam onder normale omstandigheden de Proost op rompsnelheid bij 3/4 max. toeren maar boven 6B op kop zakte dit aardig in. Als je wat pk's over hebt is het prima maar geen must, tenzij je onder alle omstandigheden tenminste 5 knopen op de teller wilt hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:31 #322838

Het enig zinvolle dat je kunt doen, is niet klakkeloos het motorvermogen verhogen maar
een effectievere schroef plaatsen. Het voorbeeld van Albert is niet zo relevant want zelfs
met 30 pk kom je met een LM ook niet tegen een 7 mijls stroom in ;) .
Je moet dan de LM ruim over z´n rompsnelheid trekken en dat lukt niet.
De discussie over motorvermogen en stromend water is sowieso niet passend omdat
het er niets toe doet. Zware deining tegen of veel wind heeft wel invloed op de vaart
door het water. Stroming heeft nooit invloed op de vaart door het water! Daarom is
hermotorisering met het varen op stromend water als argument echt onzin.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:34 #322841

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
@ proost
Denk dat daar de crux ligt...........
Met een MOTORsailer wil je de snelheid van een motorboot als je niet sailt en dus liever iets meer als 5 knoop op je log of GPS


@ Har, als je met 10 PK meer nou een voortgang van 3 knoop meer kunt bereiken tegen de stroom in, dan is dat toch wel relevant?

Of bedoel jij dat je ondanks de extra PK's nooit over je rompsnelheid heen komt en dus geen meerwaarde van je extar PK's hebt in veel tegenstroom??
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 09:37 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:39 #322847

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
En vooral: als je veel motort wil je op rompsnelheid niet het lawaai van een motor die tegen het maximaal toerental loopt maar een motor die lekker op z'n gemakje de boot voortstuwt bij <2000 rmp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 09:46 #322852

Nou Anjo, dat is maar relatief. In het voorbeeld van de LM bereik je nooit die
hogere snelheid. 3 knoop harder is errug veel hoor. Dat zou betekenen dat die
boot voor de extra pk´s nooit harder kon dan 3 a 4 knoop....
Nogmaals, je verhoogt de vaart door het water iets met meere PK´s. Met een
werkschroef ook iets. Dat samen zou een motorsailor tot een motorsailor kunnen maken qua motorisatie. Waarbij de nadruk op die schroef ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 10:32 #322877

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Toch altijd leuk om te zien hoe snel er hier reacties komen :)

Dus conclusie : motor sailor heeft wat meer opbouw dus daarom iets meer vermogen nodig.

Al de rest is eigenlijk gewoon 'marketing' of verkoopspraatjes want ik kan me voorstellen dat je met een 9m ook niet meer met 7 bft tegen de golven en wind in wil motoren ....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 10:48 #322882

zeilboot ligt van gewicht veel zeil weinig motor vermogen is ook bedoeld om mee te zeilen.
motorsailer meestal een stukzwaarder dan een zeilboot hoofdzakelijk bedoeld om op de motor te varen dus zwaardere motor.

ben van mening dat het ook niets met de rompsnelheid te maken heeft een MS is over het algemeen gewoon logger en zwaarder uitgevoerd dan een zeilboot en het vaargebied is anders of liever gezegt de manier van varen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 10:50 #322883

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik vind persoonlijk die 36 pk voor een dergelijk schip erg netjes gekozen.

door voor een zwaardere motor te kiezen produceert het aanzienlijk minder geluid. aangezien een motor sailer doorgaans meer motor uren maakt is dat wel heel erg prettig. want als je veel motor uren maakt ga je er natuurlijk geen onderbemeten hoogtoerige 1 cylinder in zetten.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 10:50 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 11:17 #322886

naast het geluids probleem met een kleinere motor zoals hypervisor schets is het ook nog eens zo dat een zwaardere motor een lager braandstof verbruik zal hebben.
of je nu met 10 pk volgas moet drssien om 3 ton wateerverplaatsing vooruit te krijgen of je hebt 30 pk tot je beschikking waarmee je met half motor vermogen het zelfde kan berijken
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 11:17 #322887

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Har. Voor dat je mijn LM op een hoop gooit met "logge motorsailers" wil ik even melden - oei, wat zeg ik nu? :blush: - dat we normaal op de motor iets van 5,5 kts. lopen. Puur onder zeil kan het oplopen tot een kleine 7 kts. dus al dik boven de theoretische rompsnelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 11:27 #322889

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Revolution1 schreef :
naast het geluids probleem met een kleinere motor zoals hypervisor schets is het ook nog eens zo dat een zwaardere motor een lager braandstof verbruik zal hebben.
of je nu met 10 pk volgas moet drssien om 3 ton wateerverplaatsing vooruit te krijgen of je hebt 30 pk tot je beschikking waarmee je met half motor vermogen het zelfde kan berijken
Dat is (in theorie) niet waar. In een liter diesel zit nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie.

Kleine motoren die op hun max lopen hebben juist een groter rendement dan grote motoren die maar een derde van hun vermogen gebruiken. Die kleine motor heeft intern minder weerstand: er hoeft minder aan onderdelen rondgesjouwt te worden.

Een 10pk motor die op 10pk draait verbruikt minder dan een 30pk motor die 10pk levert als de motor voor de rest hetzelfde is. Als het overige rendement (schroef keuze!!) op dat moment maar goed is...
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 11:33 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 11:31 #322890

Revolution1 schreef :
naast het geluids probleem met een kleinere motor zoals hypervisor schets is het ook nog eens zo dat een zwaardere motor een lager brandstof verbruik zal hebben.

rob dat klopt niet, een diesel gebruikt ( die oudjes) 220 gr per pk per uur. dat zijn dus geleverde pk, geen as pk. dus inclusief de aandrijving van waterpomp en alternator.

het kan wel zijn dat het brandstof gebruik op gaat lopen omdat je een kleine motor over de top jaagt (zwarte rook is geen afgegeven vermogen).
maar 15 pk uit een 15 pk motor is het zelfde als 15 pk uit een 30 pk motor.

het verschil KAN zitten in het koppel als je een aangepaste schroef neemt die bv bij een 30 pk motor optimaal presteert bij bv 2200 toeren en niet bij bv 3600 toeren. maar dan komen we bij het hoge school bereken van motor / schroefas rendement berekeningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 11:38 #322893

Klopt helemaal philip!

Maar het is ook en trend die je steeds meer in "normale" jachten terug ziet komen. "Heel vroeger" nam men genoegen met 1 tot 1,5 pk per ton en was het echt een hulp motor en niet meer dan dat. Daardoor werden de havens anders ingericht en ging iedereen de motor altijd maar gebruiken. Toen werd 3 pk per ton zo ongeveer de standaard. Inmiddels is 5 pk per ton zo ongeveer de standaard in de gemiddelde toerboot die nieuw van de werf komt. Dit is tweeledig, boten worden steeds lichter (= goede manier van goedkoper bouwen), maar motoren worden ook efficienter waardoor je op de gebruikelijke plaats een steeds grotere motor kwijt kan.

Ik moet bekennen dat ik zelf ook aan de 5.6pk per ton zit (100 pk motor in een 18 tons boot), maar vol geladen wegen we rond de 24 ton, dan is het nog "maar" 4.2 pk per ton. En daarbij hebben we natuurlijk een ijsbreker en op de keper beschouwd hoort daar eigenlijk 500 pk in te staan B)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 11:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 11:51 #322897

Oeps Albert, ik heb geenszins de intentie om je mooie scheepje te beledigen hoor. Ik wilde alleen maar aangeven dat je met een LM 28 nooit
tegen een tij van 7 knoop in zal kunnen motoren, zelfs niet met dubbel motorvermogen.
Overigens had ik vroeger een first 29 (krap 9 meter lang met een volvo
2001 (1 cilinder). Met die 9 pk liep ik makkelijk de rompsnelheid.
Nu heb ik 27 pk in een X 402 en haal eveneens de rsh. Heb dus nog steeds (tot volle tevredenheid) 3,5 pk/ton.
Voor mij hoeft een goed zeilend jacht daar niet boven te komen....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 12:06 #322899

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Har, ik heb met moeite "Zeebeest" van je goede bedoelingen kunnen overtuigen, ze is er trots op dat haar onderwaterschip dat van een zeilboot met vinkiel is en voelt zich ver verheven boven motorjoekels. :whistle:
Die zeven mijl stroom konden we, dankzij een beetje wind, net iets meer dan dood varen. Over die nauwte, van minder dan een mijl, deden we meer dan een uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 13:00 #322916

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Revolution1 schreef :
zeilboot ligt van gewicht veel zeil weinig motor vermogen is ook bedoeld om mee te zeilen.
motorsailer meestal een stukzwaarder dan een zeilboot hoofdzakelijk bedoeld om op de motor te varen dus zwaardere motor.

ben van mening dat het ook niets met de rompsnelheid te maken heeft een MS is over het algemeen gewoon logger en zwaarder uitgevoerd dan een zeilboot en het vaargebied is anders of liever gezegt de manier van varen.
Rev. gefeliciteerd. Jij geeft het enige en juiste antwoord. het zit hem voornamelijk in de waterverplaatsing ofwel gewicht. Mijn vorige boot, Super Daimio had met 3500kg wvpl en 22pk Farymann bijna dezelfde rompsnelheid als nu mijn LM 30 met 5300kg en 36pk. De LM loopt wel iets sneller max 7,2kt maar de Daimio haalde ook max 6,6 kt. Boot is nu in bezit van www.zeilersforum.nl/index.php/...-21/userprofile/Dana , die zou dat kunnen bevestigen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 13:13 #322926

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Jutter schreef :
Revolution1 schreef :
zeilboot ligt van gewicht veel zeil weinig motor vermogen is ook bedoeld om mee te zeilen.
motorsailer meestal een stukzwaarder dan een zeilboot hoofdzakelijk bedoeld om op de motor te varen dus zwaardere motor.

ben van mening dat het ook niets met de rompsnelheid te maken heeft een MS is over het algemeen gewoon logger en zwaarder uitgevoerd dan een zeilboot en het vaargebied is anders of liever gezegt de manier van varen.
Rev. gefeliciteerd. Jij geeft het enige en juiste antwoord. het zit hem voornamelijk in de waterverplaatsing ofwel gewicht. Mijn vorige boot, Super Daimio had met 3500kg wvpl en 22pk Farymann bijna dezelfde rompsnelheid als nu mijn LM 30 met 5300kg en 36pk. De LM loopt wel iets sneller max 7,2kt maar de Daimio haalde ook max 6,6 kt. Boot is nu in bezit van www.zeilersforum.nl/index.php/...-21/userprofile/Dana , die zou dat kunnen bevestigen.

Het is wel vreemd dat een zeilboot van 8,4 meter met een gewicht van 3500kg 22 pk nodig heeft om op rompsnelheid te komen. En dat een 5300kg wegende motorsailer van 30 voet maar iets sneller loopt met 36 pk. Volgens mij moet je een en ander vergeten zijn want de S.Damio heeft aan 10 pk echt genoeg om onder normale omstandigheden die rompsnelheid te halen. Je kunt wel een zware motor in een boot zetten maar dat wil niet zeggen dat je al die pk's daadwerkelijk gebruikt.
Wat veel mensen vergeten is dat de boot-motor-schroefcombinatie ook moet kloppen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorsailor extra motor vermogen 25 sept 2012 13:23 #322931

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Ja dat is natuurlijk waar. Van die 22 paarden waren er misschien ook wel een paar wat slaperig en de schroef heeft ook zeker invloed. Maar de vraag was waarom motorsailers vaak wat meer pk's hebben en dat lijkt mij door het verschil in waterverplaatsing te komen. De rompsnelheid van beide scheepjes verschilt ook niet zoveel net als de waterlijn lengte, dat verkaart het verschil in vermogen ook veel minder.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 13:23 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl