Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spirit vs Etap

Spirit vs Etap 11 okt 2012 07:54 #328646

Dag Allemaal,

Afgelopen tijd na alle nuttige tips op het forum een aantal boten bekeken, de Mallard van Edwin, een paar Jaguars 28, en 2 Spirit's (28).

Er is al veel geschreven over of de Spirit nou wel of niet mooi is, dus daar wil ik het niet over hebben :-). Maar we vonden die wel erg praktisch en compleet. En zeileigenschappen lijken toch ook wel iets beter dan van de Jaguar.

Eventueel zou ik nog een paar Etap's willen bekijken. Als er iemand wat zinnigs kan zeggen over de verschillen tussen de Spirit en de Etap (zowel in ruimte binnenin als in zeileigenschappen) dan hoor ik het graag.


Bedankt weer,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 08:11 #328654

Geen moeilijke keus, afgezien van de prijs en persoonlijke smaak, een Etap is uitermate handzaam en zeer goed ingedeeld.
Het zijn geen racers, maar zeilen zeer goed.
Heel doordachte uitvoering.

De 30 i is de best uitgevoerde Etap, goed doordacht interieur, zeer wendbaar en koersstabiel.

Niet voor niets zijn ze duur en weinig aanbod.
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 08:14 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 08:26 #328658

Saeftinghe schreef :
Geen moeilijke keus, afgezien van de prijs en persoonlijke smaak, een Etap is uitermate handzaam en zeer goed ingedeeld.
Het zijn geen racers, maar zeilen zeer goed.
Heel doordachte uitvoering.

De 30 i is de best uitgevoerde Etap, goed doordacht interieur, zeer wendbaar en koersstabiel.

Niet voor niets zijn ze duur en weinig aanbod.

Bedankt.

Spirit's zijn ook niet goedkoop, maar van beide staan er momenteel een paar te koop onder de 10k.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 08:28 #328659

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Qua zeileigenschappen is de Spirit beter dan de Etap. Niet dat de Etap slecht zeilt, maar hij is meer op comfort gebouwd en is qua zeileigenschappen wel OK maar een beetje bedaagd, en de Spirit is eigenlijk een volbloed zeilboot waar alleen omwille van de ruimte een beetje hoge kajuit op is gezet.

Verder valt het mij op dat een Etap 28 soms echt vreselijk lang te koop staat, soms wel meer dan 2 jaar terwijl de vraagprijs niet buitensporig hoog lijkt en de boot er ook netjes uit lijkt te zien.

Een Etap 30i is natuurlijk niet echt vergelijkbaar met een Etap 28...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 08:52 #328663

beewee schreef :
Qua zeileigenschappen is de Spirit beter dan de Etap. Niet dat de Etap slecht zeilt, maar hij is meer op comfort gebouwd en is qua zeileigenschappen wel OK maar een beetje bedaagd, en de Spirit is eigenlijk een volbloed zeilboot waar alleen omwille van de ruimte een beetje hoge kajuit op is gezet.

Verder valt het mij op dat een Etap 28 soms echt vreselijk lang te koop staat, soms wel meer dan 2 jaar terwijl de vraagprijs niet buitensporig hoog lijkt en de boot er ook netjes uit lijkt te zien.

Een Etap 30i is natuurlijk niet echt vergelijkbaar met een Etap 28...

Bedankt. Nee, de 30i is echt boven ons budget.. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 09:22 #328669

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bas van Dijk schreef :
Spirit's zijn ook niet goedkoop, maar van beide staan er momenteel een paar te koop onder de 10k.
Pas je wel op met boten die misschien een Renault dieselmotor hebben? Daar zijn nog amper onderdelen voor te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 09:30 #328671

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
beewee schreef :
Qua zeileigenschappen is de Spirit beter dan de Etap. Niet dat de Etap slecht zeilt, maar hij is meer op comfort gebouwd en is qua zeileigenschappen wel OK maar een beetje bedaagd, en de Spirit is eigenlijk een volbloed zeilboot waar alleen omwille van de ruimte een beetje hoge kajuit op is gezet.

SW is nagenoeg gelijk 106 (ETAP) vs 104 (Spirit) www.zeilersforum.nl/index.php/...ftijd-lijst-onbekend

Uit oude draadje www.zeilersforum.eu/index.php/...toire-822-of-etap-28
Mijn vrouw & ik zeilen nu sinds alweer 3 seizoenen met een Etap 28, bouwjaar 1979, en zijn daar uiterst tevreden mee. Toen wij op zoek waren naar een 28-voeter kwamen voor ons 2 type schepen in aanmerking: een Spirit 28 of een Etap 28. Na wikken en wegen werd beslist de Etap te kopen. Mijn persoonlijke ervaring, vergeleken met een Spirit 28 (mijn oom heeft er 25 jaar een gehad en ben vaak mee gaan zeilen, dus ken die boot ook best goed), is dat de Etap 28 een prima zeilschip is wat nog jaren meekan. Een persoonlijk overzicht:

1. De dubbelwandigheid van de Etap maakt dat het schip goed geisoleerd is v.w.b. koude, warmte en geluid. Een opmerkelijk verschil, zeker na een nachtje aan boord met 4 volwassenen, want de cabine was binnenin kurkdroog. Uiterst aangenaam!
2. Samen met de Etap 28 stond de Spirit 28 van mijn oom ook te koop. We zijn regelmatig gaan kijken en vergelijken en wat me opviel is dat de gebruikte materialen van beide schepen vergelijkbaar zijn maar dat Etap gekozen heeft voor dikker polyester (o.a. dek en kajuit). Bij de Spirit 28 zie je op sommige plekken het zonlicht a.h.w. door het dek schijnen (langs de binnenzijde goed te zien in de voorpunt) en voel je gewoon dat het dek dunner en beweeglijk is. Bij de Etap is dit niet. Ook het dek is dubbelwandig wat de stijfheid van de constructie ten goed komt.
3. Bij de Etap moet je ruimte inboeten omdat er aardig wat schuim onder de banken (kajuit) en bakskisten zit. Daar heeft de Spirit wel een groot voordeel, een zee van ruimte v.w.b. bergingsplaats. Verder heb je qua stahoogte en open ruimte met twee bijna identieke schepen te doen.
4. Qua snelheid meen ik dat beide schepen, mits goed getuigd en gezeild, even goed scoren. Vorige zomer een lang stuk naast een Spirit 28 gezeild en beide haalden we dezelfde snelheid, daar ga je niet veel verschil merken.
5. De verstaging bij de Etap grijpt op 3 onafhankelijke punten in de romp, de Spirit op 2.
6. Door de rompvorm ligt de Etap stabieler in het water. De Spirit is lager gebouwd en schommelt daardoor makkelijker.
7. Op zee gedragen beide boten zich prima. Heb met beide schepen met harde wind (8 Bft) op de Noordzee gevaren en dat ging prima. De Spirit weegt iets minder dan de Etap en hobbelt daardoor iets harder op de golven, maar dat heeft ook zijn charmes .

Algemeen beschouwd had een Spirit evengoed een volwaardig alternatief geweest voor onze Etap. Echter, de afwerkingsgraad en stevigheid (zeker bovendeks) is, mijns inziens, bij de Etap beter. De opgevulde schaal draagt daar zeker tot bij. Qua optiek bevalt mij de Etap beter maar smaken verschillen nu eenmaal.

Neem aan dat je ook de bevindingen van Koko hebt gelezen over een Spirit onder de 10k www.zeilersforum.eu/index.php/...ellup-project-gotcha

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 09:48 #328675

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Argumenten die niet altijd iets zeggen, zoals de verstaging op 2 of 3 punten (de Spirit heeft namelijk een babystag!), en de lagere bouw van de romp zegt helemaal niets over schommelen. Integendeel zelfs, hoe hoger gebouwd, hoe topzwaarder een boot in principe is.

Verder had Koko dat met iedere boot kunnen overkomen. Ik heb een Etap 26 bezichtigd waar ik het gevoel had dat ik door het dek heen zakte, en dat is heus niet bij iedere Etap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 09:51 #328677

Robert bedankt voor die post. gek, ik had gezocht op 'etap 28' in de titel met de zoekfunctie maar die post niet gevonden.

Bedankt !

Ja, horror verhaal, die andere link, maar dat kan natuurlijk met elke boot gebeuren ja.
De S28 die we bekeken hebben zag er erg goed onderhouden uit, is ook een keuringsrapport van.

groet,
Bas
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 09:52 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 09:54 #328678

beewee schreef :
Argumenten die niet altijd iets zeggen, zoals de verstaging op 2 of 3 punten (de Spirit heeft namelijk een babystag!), en de lagere bouw van de romp zegt helemaal niets over schommelen. Integendeel zelfs, hoe hoger gebouwd, hoe topzwaarder een boot in principe is.

Verder had Koko dat met iedere boot kunnen overkomen. Ik heb een Etap 26 bezichtigd waar ik het gevoel had dat ik door het dek heen zakte, en dat is heus niet bij iedere Etap.

Is die babystag een nadeel bij overstag gaan met een Genua?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 10:25 #328681

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
@Beewee, is niet dat ik argumenten onderschrijf, maar wel overweging van iemand die beide boten kent en sluit ook af met smaken verschillen.

De ETAPclub heeft(als lid) een erg veel informatie op de website en oplossingen. Echter nog nooit iets over dek problemen gelezen. Het klopt dat in het algemeen een ETAP altijd 'iets veert', maar dat heeft met de constructie te maken en niet omdat je boot onder je weg 'rot'.

Een zwak punt bij de oudere ETAPs (ook 28) is de staat van de putting platen (waar de trekstang van dekputting op uitkomt). Deze zijn gelamineerd in de romp. Oudere versies zijn deze gemaakt van gewoon staal en indien niet goed afgesloten icm vocht gaan roesten. Dit is makkelijk te zien als je over de buitenkant van de romp kijkt. Indien je duidelijk een 'bobbel' van de plaat in de romp ziet (vaak aan beide kanten), boot links laten liggen of 2000 tot 3000 euro van de prijs af (gebaseerd op het werk uit besteden bv polyarc.nl)

In de Spirit van Koko zitten natuurlijk wel wat structureele problemen en zijn zeker wat extra puntjes om na te lopen..

Veel succes met de keus.

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 10:25 #328682

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Bas van Dijk schreef :
beewee schreef :
Argumenten die niet altijd iets zeggen, zoals de verstaging op 2 of 3 punten (de Spirit heeft namelijk een babystag!), en de lagere bouw van de romp zegt helemaal niets over schommelen. Integendeel zelfs, hoe hoger gebouwd, hoe topzwaarder een boot in principe is.

Verder had Koko dat met iedere boot kunnen overkomen. Ik heb een Etap 26 bezichtigd waar ik het gevoel had dat ik door het dek heen zakte, en dat is heus niet bij iedere Etap.

Is die babystag een nadeel bij overstag gaan met een Genua?

Het maakt het wle lastiger, en geeft meer slijtage. Je ziet dan ook veel bootjes waar ze de babystag achterwege laten (los maken/tegen de mast binden)
Zelf laat ik hem op mijn Loper staan omdat ik de amsttrim anders niet goed vindt (negatieve buiging) en laat de loefschoot even cast totsdat de genua bak slaat en dan waait ie zo om de babystag heen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 11:17 #328688

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bij een genua 2 werkt dat inderdaad prima, een flinke genua 1 wil dan nog weleens tussen babystag en mast waaien. Truc is dan om net voor de overstag de schoot een eind te vieren en dan direct door de wind te sturen. Vervolgens een tel bak houden en dan loslaten. Op die manier komt de genua bak te staan met de schoothoek veel verder naar voren, waardoor deze wel tussen babystag en voorstag doorwaait.

Verder eens met trotti: die babystag heb je nodig bij een masttoptuigage om de gewenste mastbuiging te krijgen.
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 11:18 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 11:26 #328689

het hangt er ook een beetje vanaf wat je met je boot gaat doen. wil je wedstrijden gaan varen, dan ga je vaker overstag , maar ben je een toerzeiler die wat langere stukken wil gaan zeilen doe je dat misschien maar een keer per dag. dan is even inrollen van je genua (bij een rolzeil) ook mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 15:28 #328727

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Ik weet niet wat je budget is, maar wellicht ook eens naar een 28i kijken?
Heb je het voordeel tov de oude 28 dat je de slaapzakken niet elke keer moet opruimen...
Ook kan er iemand lekker gaan slapen zonder dat anderen teveel storen bij het passeren.
En ze zien er gewoon veel beter uit ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 16:53 #328755

beewee schreef :
Argumenten die niet altijd iets zeggen, zoals de verstaging op 2 of 3 punten (de Spirit heeft namelijk een babystag!), en de lagere bouw van de romp zegt helemaal niets over schommelen. Integendeel zelfs, hoe hoger gebouwd, hoe topzwaarder een boot in principe is.

Verder had Koko dat met iedere boot kunnen overkomen. Ik heb een Etap 26 bezichtigd waar ik het gevoel had dat ik door het dek heen zakte, en dat is heus niet bij iedere Etap.

Het lijkt wel of je een babystag als voordeel ziet. Mijn boot met een babystag en zonder opbouw (en dan bedoel ik echt helemaal geen opbouw) is de babystag mateloos irritant met een genua.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 17:04 #328765

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mijn boot heeft net als de Etap 28 de "stagen op 3 punten uit het dek" en dat is met genua 1 óók een crime. Het ligt ook niet aan de voorste zijstagen of babystag, maar aan die onbeholpen grote lap zeil.

Maar ik denk dat de TS zijn keuze wel op iets anders als deze details zal bepalen, want er valt met enig beleid in beide situaties prima mee overstag te gaan.

Verder is een baystag, als de kromming van de mast wilt veranderen, natuurlijk ietsje makkelijker dan dat je 2 stagen moet verstellen.
Laatst bewerkt: 11 okt 2012 17:07 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 11 okt 2012 18:35 #328815

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Toch even inhaken. Ik heb een boot gekocht met een woest wedstrijd verleden. Ik heb me onvoldoende gerealiseerd dat zoiets een flinke wissel trekt op onderhoud en de voorzieningen onderdeks. Dat is dan ook wat je terugziet in het draadje over
de Gotcha. Er is veel mee gezeild, onder alle omstandigheden. Wat je niet terugziet in het draadje is dat dingen als zeilen, motor, mast, verstaging, klapschroef in een uitstekende conditie verkeren. Als de boot weer helemaal in topconditie is ben ik iets meer kwijt dan 10k, maar minder dan 12k. Das een keuze.
Wat ik me meer dan ooit realiseer na deze aanschaf is dat je met een boot in deze leeftijdsklasse gewoon verschrikkelijk goed moet kijken naar details. Motor en zeilen is leuk, maar achterstallig onderhoud zie pas als je er echt in duikt. Je moet echt op je kop onderin de hondekooi of bakskist springen en alle vlonders loshalen en werkelijk alle losse spullen/troep op de steiger leggen zodat je echt alles kunt zien. Ga ook minstens 3 keer terug voor een bezichtiging.
Zoals al opgemerkt: de spirit bied een bak aan bergruimte, is een snelle zeiler maar let goed op dat je geen renaultmotor koopt. Prima motoren hoor, maar slecht in onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spirit vs Etap 12 okt 2012 08:03 #328928

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 305
Onderdelen Renault: www.renaultcouach.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl