beewee schreef :
Qua zeileigenschappen is de Spirit beter dan de Etap. Niet dat de Etap slecht zeilt, maar hij is meer op comfort gebouwd en is qua zeileigenschappen wel OK maar een beetje bedaagd, en de Spirit is eigenlijk een volbloed zeilboot waar alleen omwille van de ruimte een beetje hoge kajuit op is gezet.
SW is nagenoeg gelijk 106 (ETAP) vs 104 (Spirit)
www.zeilersforum.nl/index.php/...ftijd-lijst-onbekend
Uit oude draadje
www.zeilersforum.eu/index.php/...toire-822-of-etap-28
Mijn vrouw & ik zeilen nu sinds alweer 3 seizoenen met een Etap 28, bouwjaar 1979, en zijn daar uiterst tevreden mee. Toen wij op zoek waren naar een 28-voeter kwamen voor ons 2 type schepen in aanmerking: een Spirit 28 of een Etap 28. Na wikken en wegen werd beslist de Etap te kopen. Mijn persoonlijke ervaring, vergeleken met een Spirit 28 (mijn oom heeft er 25 jaar een gehad en ben vaak mee gaan zeilen, dus ken die boot ook best goed), is dat de Etap 28 een prima zeilschip is wat nog jaren meekan. Een persoonlijk overzicht:
1. De dubbelwandigheid van de Etap maakt dat het schip goed geisoleerd is v.w.b. koude, warmte en geluid. Een opmerkelijk verschil, zeker na een nachtje aan boord met 4 volwassenen, want de cabine was binnenin kurkdroog. Uiterst aangenaam!
2. Samen met de Etap 28 stond de Spirit 28 van mijn oom ook te koop. We zijn regelmatig gaan kijken en vergelijken en wat me opviel is dat de gebruikte materialen van beide schepen vergelijkbaar zijn maar dat Etap gekozen heeft voor dikker polyester (o.a. dek en kajuit). Bij de Spirit 28 zie je op sommige plekken het zonlicht a.h.w. door het dek schijnen (langs de binnenzijde goed te zien in de voorpunt) en voel je gewoon dat het dek dunner en beweeglijk is. Bij de Etap is dit niet. Ook het dek is dubbelwandig wat de stijfheid van de constructie ten goed komt.
3. Bij de Etap moet je ruimte inboeten omdat er aardig wat schuim onder de banken (kajuit) en bakskisten zit. Daar heeft de Spirit wel een groot voordeel, een zee van ruimte v.w.b. bergingsplaats. Verder heb je qua stahoogte en open ruimte met twee bijna identieke schepen te doen.
4. Qua snelheid meen ik dat beide schepen, mits goed getuigd en gezeild, even goed scoren. Vorige zomer een lang stuk naast een Spirit 28 gezeild en beide haalden we dezelfde snelheid, daar ga je niet veel verschil merken.
5. De verstaging bij de Etap grijpt op 3 onafhankelijke punten in de romp, de Spirit op 2.
6. Door de rompvorm ligt de Etap stabieler in het water. De Spirit is lager gebouwd en schommelt daardoor makkelijker.
7. Op zee gedragen beide boten zich prima. Heb met beide schepen met harde wind (8 Bft) op de Noordzee gevaren en dat ging prima. De Spirit weegt iets minder dan de Etap en hobbelt daardoor iets harder op de golven, maar dat heeft ook zijn charmes .
Algemeen beschouwd had een Spirit evengoed een volwaardig alternatief geweest voor onze Etap. Echter, de afwerkingsgraad en stevigheid (zeker bovendeks) is, mijns inziens, bij de Etap beter. De opgevulde schaal draagt daar zeker tot bij. Qua optiek bevalt mij de Etap beter maar smaken verschillen nu eenmaal.
Neem aan dat je ook de bevindingen van Koko hebt gelezen over een Spirit onder de 10k
www.zeilersforum.eu/index.php/...ellup-project-gotcha
/Robert