nardus schreef :
Heb je daar een bron van Eric?
En zijn deze boten niet reeds afgeschreven ?
Als ze nieuwe boten willen omdat hun huidige boten te veel lawaai maken en niet 30 knopen halen in de branding zou ik er iets anders van vinden.
Ik heb even op internet zitten zoeken, maar kon inderdaad geen bronnen vind.
Mijn vader werkte 14 jaar lang als metaal bewerker voor Habbeké in Volendam. Daar hebben ze in die periode iets van 12 of 13 boten van de Valentijn klasse gebouwd. Omdat het zo'n kleine werf was (4-5 man) kende iedereen elkaar. Mijn vader was de enige met een eigen boot van hen en we kwamen daarmee regelmatig in IJmuiden. Daar is het hoofdkantoor ook gevestigd, zodoende raakte we best aardig bevriend en bekend met de mensen daar. En op die manier hoor je nog wel eens wat uit eerste hand.
Hun keuze is ook geheel en al gerechtvaardigd, begrijp me niet verkeerd! Schepen zoals de Suzanne en de Carlot (die laatste staat nu weer te koop overigens) waren zeer goede boten, maar voor begrippen veel te langzaam. Ze liepen slechts een knoop of 10-12 als ik me niet vergis. Ook word een 20-30 jaar oude boot duur in onderhoud als je de betrouwbaarheid hoog wilt houden. Als je dan jaarlijks miljoenen gedoneerd krijgt, dan zou ik zelf ook regelmatig een nieuwe boot kopen.
Overigens halen de huidige boten wel dergelijke snelheden, al moeten ze wel wat minderen in branding om de boel heel te houden.