Seabird schreef :
Die Draijers zijn goede bootjes waar je in het nabije verleden een hoofdprijs voor moest betalen.
De hoofdprijs betalen betalen? Ik vraag me wel een beetje wanneer in het verleden dat dan was.
Draijers werden zoals Frans1 meldt in Nieuw Vennep gemaakt en voor een aanzienlijk deel (of alleen maar?) als kaal casco verkocht. De kwaliteit van het interieur werd vooral bepaald door de eigenhandige afbouw van de eigenaren. Het waren tamelijk Spartaanse bootjes. Zelfs in de jaren '70 waren er niet veel mensen die wisten wat een Draijer was. Dus het zal wel, van die hoofdprijs, maar ik heb er nooit veel van gemerkt.
Desondanks waren het buitengewoon zeewaardige bootjes. Ik heb er zelf nooit één gehad, maar ik heb er wel min of meer zeilen op geleerd, in de tweede helft van de jaren zeventig. De Draaijer is zo'n bootje dat je steeds weer herinnert aan de stelregel: 'een boot is zo zeewaardig als zijn bemanning'. Aan de Draaijer lag het niet namelijk: die kon voor zijn maat heel wat aan.
Die wandputtingen lijken me geen onoverkomelijk probleem. Als ze nog stevig in de romp zitten, die voetlijst gewoon repareren en gaan varen.
€ 2500,- is inderdaad veel te veel. Ik neem tenminst aan dat dat de prijs zonder trailer is. De romp lijkt me in redelijk goede staat, maar tenzij er een goed tuig en een goede motor bij zit, is de marktwaarde op dit moment niet veel meer dan € 1000 - 1200,-. Nu weet namelijk helemaal niemand meer wat een Draijer is. En die € 1200,- alleen als de mast en het beslag in goede staat is.
Dat de boot van binnen tamelijk kaal is is een voordeel; er is zo te zien niet allerlei beschimmelde vinyl of vloerbedekking te verwijderen. Dat scheelt veel werk. Even schoonmaken en dat interieur kan van alles worden.
De Draijer lijkt me een ideale eerste kajuitzeilboot, waar je voor weinig geld ontzettend veel lol mee kunt hebben.
--
stegman