Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: J22

J22 30 mei 2013 06:14 #401571

  • Captain
  • Captain's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Beste mensen,

Ik denk erover na om een gebruikte J22 te kopen. Ik ben erachter gekomen dat de boten in zowel Zuid-Afrika, Amerika als Italië worden gebouwd. Is er een verschil tussen boten uit deze landen?

Wat zijn de punten waarbij je bij de aanschaf van een J22 moet letten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 30 mei 2013 15:55 #401799

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Neem even contact op met de klasseorganisatie, die kunnen je alle ins en outs vertellen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 30 mei 2013 17:16 #401830

  • Pablow
  • Pablow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ondanks het feit dat ik toch al een geruime tijd niets heb gedaan op dit forum kan ik het niet laten hierbij te reageren. Wij zijn voor de Hogeschool Zeeland bezig met het opzetten van een J22-team, en zoeken daarvoor dan ook zoveel mogelijk informatie. Een deel hiervan kan jou vast ook wel helpen.
Waar wij veel aan gehad hebben is "Broach", de studentenzeilvereniging van de TU Delft. Zij hebben zelf drie J22's en een bom aan informatie. Hieronder een stukje geciteerd uit hun vlootboek betreffende de aanschaf.

"Aankopen van een J22

Het aankopen van de laatste J22 het begin van 2010 was een groot avontuur. Voordat we daadwerkelijk serieus een boot zijn gaan bekijken hebben we veel informatie ingewonnen bij oud vlootcommissarissen, de meeste waren lid van het eerste uur en weten dus ook hoe de vorige boten zijn gekocht. Daaruit kwamen een aantal belangrijke punten naar voren, waarop je heel erg moet letten bij de aankoop van een J22. Daarnaast zijn natuurlijk een aantal wat meer voor de hand liggende punten te noemen die doorslaggevend kunnen zijn bij het kiezen van een boot.

Typische J22 problemen
1. De J-boats boten, zowel in Italië, Zuid Afrika als in Amerika worden in principe slordig gebouwd. Neem dus altijd zeer uitgebreid de tijd om een boot te bekijken, er kunnen op allerlei vreemde plaatsen nare verrassingen te voorschijn komen. (scheef gemonteerde roeren, willekeurig geplaatste wantputtingen, scheve mastvoeten enz.)
2. De luchtkasten. Deze zijn vanaf ongeveer rompnummer 1325 uitgevoerd in polyester. Deze zijn daardoor veel minder rot gevoelig. (de luchtkasten voor dit nummer zijn van een matige kwaliteit multiplex)
3. Het hoofdspant. Na ongeveer nummer 1470 is J-boats de hoofdspanten gaan inlamineren met polyester. Het voordeel hiervan is dat er op het gebied van rot worden, inwateren minder snel dingen fout gaan. Een nadeel is dat je niet optisch kan zien wat de staat van het hoofdspant is. Bij de oudere boten is het houten hoofdspant enkel gelakt. Donkere plekken duiden dan op inwatering, daar kun je dan gewoon een sleutel of schroevendraaier in proberen te steken om te kijken of het hout ook echt rot is. Kijk hier voor eens naar het verschil tussen de 1514 en de 1365.
4. Vocht in het Balsa. Probeer altijd een vochtmeter te lenen."


Land specifiek zou ik dus ook informatie over moeten hebben, echter kan ik dit niet terugvinden. Maar als ik het mij goed herinner was dat vooral betreffende stijfheid van de boot (niet zeker van)

Een goed punt om op te letten is de schotten, zoals hierboven vermeld wil het nog wel eens voorkomen dat deze inwateren. Dit kan wel grotendeels verholpen worden door ervoor te zorgen dat de boot niet lekt, zo willen ze bij de wantputtingen en andere plekken met slechte kit nog wel eens lekken. Evenals de romp/dek verbinding, die van ons lekt als een zeef en de afvoerpijpen van de kuip die wel eens willen lekken.

Een ander puntje is het hijsoog, mocht je dat willen gebruiken. Naar het schijnt zijn de J22's oorspronkelijk uitgevoerd met een enkel hijsoog, blijkbaar was dit een groot fiasco en is dat later veranderd naar eentje die aan twee kielbouten is bevestigd. Dan moet ik wel eerlijk zeggen dat die van ons ook een enkele heeft, ik heb contact opgenomen met de bouwer om te verifieren of het daadwerkelijk zo een groot probleem is.

Vocht tussen het polyester is ook vrij vervelend. De boot is sandwich opgebouwd, polyester-balsa-polyester. Wanneer het gaat lekken, door achterstallig onderhoud bijvoorbeeld en oude kit watert dat in.

Let ook op de verbinding tussen de mast en zalingen. Na verloop van tijd wil het gat in de mast uitlubberen en ontstaat er speling. In principe is dit geen probleem, je trekt ze toch strak met de verstaging. Het nadeel is wel dat bij echt overmatige speling het je mast verzwakt. Er zijn plaatjes in de omloop om op het gat te zetten en de speling te verminderen.

*Betreffende de klasseorganisatie, wees er op berekend dat ze er nogal lang over kunnen doen om te reageren. Heeft bij ons ook nogal wat frustratie opgeleverd.*
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 30 mei 2013 19:09 #401876

vroeger ook een J22 gehad, had osmose aan 1 kant. en het hoofdschot zat niet meer goed vast, opnieuw ingeplakt.
osmose uitgefraisd, drogen en epoxy plamuur er op.
supersnel bootje, makkelijk alleen te zeilen.
aangekocht in 2006 voor € 8250.- met 2 sets zeilen en een trailer.
was een zuidafrikaan van 1991. die had een handgreep van teak, een italiaan heeft RVS.
Bijlagen:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 31 mei 2013 09:16 #402035

  • Stan
  • Stan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hi Captain,

Zoals hieronder al vermeld biedt Broach een schat aan informatie.
De klasse organisatie(s) biedt informatie op de volgende websites:

www.j22.nl (recent bijgewerkt)
www.facebook.com/DJ22CA (informeler maar super up to date)
www.facebook.com/notes/j22-dut...2013/498626693503740 (wedstrijdkalender)
sites.google.com/site/j22europeanchampionship2013/ (EK)
www.j22.com
www.j22.org

Ik denk dat onderstaand advies n prima beginpunt is betreffende de aanschaf.
Pablow beschrijft enkele misstanden op zijn eigen boot. Dit gaat over de klasseboot die al jarenlang ter promotie wordt gebruikt en daardoor blijft er ongetwijfeld wat te wensen over betreffende het onderhoud. Zelf heb ik bootnr 1360 en heb ik geen van de beschreven gebreken ervaren, Ook het enkele hijsoog is een constructie die door vijwel alle J22s gebruikt wordt. Over kielbouten is t een en ander te doen geweest in de US, zie: www.j22.com/pdfs/Waterline_Keel_Bolts_Article.pdf

Als je een berichtje stuurt naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan kan ik je toevoegen aan de mailing lijst en je eventueel verder van dienst zijn met t regelen van de papierwinkel.

Tot op t water!
Stan
(wedstrijdcommissaris J22 klasse)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 31 mei 2013 09:18 #402036

  • Stan
  • Stan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hi Pablow, reactie zo snel genoeg? t ligt er maar aan wie je spreekt ;-) Vr gr, Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 31 mei 2013 09:24 #402038

  • Pablow
  • Pablow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Stan schreef :
Hi Pablow, reactie zo snel genoeg? t ligt er maar aan wie je spreekt ;-) Vr gr, Stan

Prima verbetering :)
Kan alleen nog maar beter worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 31 mei 2013 09:36 #402046

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Meeste is al gezegd. Italianen de zeer recente Amerikanen (die die volledig zonder hout zijn gebouwd) zijn o.h.a. het snelst / stijfst. Merk je alleen als je echt heel fanatiek wedstrijden gaat varen. In Nederland zijn heel veel Zuid Afrikanen van rond 1993, die zijn erg scherp geprijsd vaak, voor touren, clubwedstrijdjes en zo af en toe een klassewedstrijd heb je daar ook een prima boot aan. Opletten met het balsa onder de waterlijn, boten die het hele jaar in het water liggen moeten verschrikkelijk goed ingepakt zijn met epoxy, anders is dat zeiknat. Als je een boot koopt die niet na iedere keer varen weer op de trailer ging dus zorgen voor een zeer gedegen vochtmeting.

Verder even op de Amerikaanse site zoeken, dan vind je een uitgebreide buying-guide. Buiten wat ik zoal las hierboven wil het roerbeslag volgens mij nog weleens loszitten door inwatering. Lekkende wantputtingen zijn volgens mij al genoemd. Makkelijk te verhelpen, maar moet niet langdurig gelekt hebben, dat is funest voor je hoofdschot.

Verder zitten er natuurlijk heel grote verschillen in uitrusting en zo. Wil je uiteindelijk alles top-of-the-bill kan je beter een boot kopen waar dat allemaal al bij gedaan is. Maakt het je minder uit dan kan je een hoop besparen door een minder luxe te kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 03 juni 2013 09:51 #402914

  • Captain
  • Captain's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Bedankt voor alle hulp. Ik ben op dit moment opzoek naar een boot waar ik af en toe een wedstrijd mee wil varen, dus mijn eisen liggen op dit moment niet heel hoog qua uitrusting. Wel zoek ik een boot waarvan de romp goed is. Zodra ik er een heb gevonden zal ik contact met je opnemen Stan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 03 juni 2013 13:30 #402982

  • Tiepvaut
  • Tiepvaut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
4Pablow schreef :
......informatie ingewonnen bij oud vlootcommissarissen.......

Waarvan ik er dus een ben. Grootste vijand is vocht in de balsa kern. zo zijn er bijvoorbeeld roerbladen dwars doormidden gebroken, waarbij bleek dat de houten kern terplaatse van de gaten voor het beslag compleet weggerot was. Zo heb ik ook wel eens gaten gezien in het kajuitdakje en/of dek, hier zitten veel gaten voor beslag en wanneer deze niet zorgvuldig zijn afgekit watert het dakje/dek inmet alle gevolgen van dien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: J22 03 juni 2013 17:30 #403163

Misschien eens naar de opstapdag gaan?

de aankondiging:
Tijdens de J22 Opstapdag vinden er verschillende lezingen plaats. Sprekers vertellen over de J22 in het algemeen, maar ook over de aankoop en het onderhoud hiervan. Aangezien het om een opstapdag gaat is er natuurlijk ook de mogelijkheid om zelf proef te varen op één van de J22’s.
16 juni 2013, vanaf 11.00 uur op de Braassem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 17:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl