Ja ja ben ik al. kreeg het verzoek om even in dit topic te kijken
Ik moet toegeven dat ik zelf even twijfel. de wibo 820 danwel de wibo 835 verschillen zijn beide multiknikspanten. Ik meen dat de 820 een vrij vlakke bodem(plaat/knik) heeft waardoor hij bij zwaar weer enorme klappen maakt op het water. (iets dat je ook ziet bij de eerder besproken wibo MS.
De klappen kunnen (mits het schip in goede staat is) weinig kwaad (de rompen zijn enorm stevig, maar gaan menig schipper door merg en been.
Via de wiboclub inmiddels diverse bezitters van kleinere wibo's ontmoet die enorme tochten hebben ondernomen (rondje engeland, driehoek noordzee) en nogsteeds vol verytrouwen in hun boot hebben.
Persoonlijk zou ik als de voorspellingen goed zijn geen bezwaar zien tegen een tochtje buitenom op deze boten maar zwaar weer (en de daarbij behorende golfslag vermijden) (maar dat doen de meeste schippers toch al).
Zelf heb ik zoals bekend een wibo2 gehad (7,15 bij 2.10) Ik vond het niet verandwoord om hiermee de noordzee te bedwingen, maar er is ook al eens iemand met zo'n scheepje de wereld rondgevaren dus het kan wel. Wel is dit een redelijk snel scheepje metname door z'n slanke romp .
Ik vond metname de kuipafvoer veel te klein om een eventuele breker in de kuip snel te lozen (iets dat toch wel heel belangrijk is)
de wibo 740 (krijg nu vast veel boze reacties) vind ik echt een plassenzeiler (ijselmeer markermeer goed mogelijk), houd het ook wel als het echt door gaat waaien maar de lol/comfort is er dan wel snel af. persoonlijk de lelijkste wibo (uitgezonderd de 850ms bah kots) Is vergelijkbaar met de richting van de dompkruiser/sneekermeer, alleen qua bouwkwaliteit steekt hij er met de verzinkte romp boven uit.
Ook deze wibo heeft van huis uit te kleine standpijpen om een breker snel af te voeren.
de 820 en de 835 zijn toch al echte zeilschepen, robuust en stevig gebouwd
de 820 steekt iets dieper dan de 835 en is iets lichter (een halve ton) dit gewichtsverschil zit hem puur in het ballastaandeel. logisch want een dieper stekende kiel kan met minder ballast uit. Een leuke boot voor kleine gezinnen die lekker over het ijselmeer/wadden willen varen met enorm veel ruimte voor z'n lengte. In goede weersomstandigheden is een rondje buitenom goed te doen. De standpijpen zijn een stuk groter en zullen een breker nog wel op de goede manier wegkrijgen. Ook hebben ze een verhoogt brugdek (ingang kajuit, gebruik ik de goede term albert?) waardoor water niet zo makelijk de kajuit in kan.
De 930 en metname de 945 heeft enorme standpijpen, bij de 945 kan ik mijn armen er zo insteken, iets dat ik nog maar op weinig schepen tegen ben gekomen. deze vd-stadt ontwerpen hebben alle wereldzeeen al bevaren en de zeewaardigheid staat dan ook vast. wel kunnen ook deze schepen best wel klappen maken op de knikken, maar zijn hier op gebouwd dus het is geen probleem.
Let bij de aanschaf van een wibo (ongeacht het type) op de 3 grote zwakke plekken van boten.
Roest (al valt het mee want ze zijn allemaal verzinkt)
1. De potdeksel, deze staan erom bekent van binnen uit door te roesten. Bij mij al vervangen door een rvs profiel)
2. De ponsdoppen in de kiel afgedekt met beton willen nog wel eens voor problemen zorgen, en als dat eenmaal fout gaat helpt de verzinkte laag van de kiel ook niet lang meer, roest zal dan z'n weg vinden. Leeghalen, coaten en vullen met lood is de oplossing (klote klus, maar in een weekendje te doen)
3. Standpijpen, controleer ook deze op roest. veel wibovaarders hebben deze al vervangen door afsluiters met slanger ertussen.
algemeen zijn de wibo's betrouwbare boten (uiterlijk is een kwestie van smaak) die dankzij de angst voor staal voor weinig geld veel boot leveren. De bouwkwaliteit en de vaareigenschappen zijn totaal niet te vergelijken met dompkuisers, sneekermeers en andere hollandse knikspanten. Dit dankzij de goede ontwerpen van van der stadt en de kwaliteit van de werf.
groet
detaman