@ boarderbas: Ik vind de vorm van de opbouw juist wel iets hebben, met name het licht binnenin spreekt me aan.
Erikdejong schreef :
Over het algemeen ziet het er goed en solide uit, zeker geschikt voor een lange afstandszeilwens.
Zo een paar algemene dingen die me direct opvallen:
- Tuigage lijkt erg klein voor het gewicht van de boot. Je zult aanziendelijk op motoruren besparen tijdens een lange reis als je het tuig een beetje vergroot.
- Roer, lijkt nog al kwetsbaar uitgevoerd. Structurele details zie ik niet zo snel op de site, maar op de renderings ziet het er fragiel uit.
- Mooie gematige rompvorm, geen snelheidsduivel, maar wel prettig in zeegang, ook met slecht weer.
- Goede ergonomische kuip (als je de kuiprand een beetje afrond), daar ga je plezier aan beleven.
- Boot is wel gevoelig voor gewichtsverdeling, de uiteinden moeten zo licht mogelijk blijven.
- Makkelijk solo te zeilen.
Dank voor de uitleg/visie op dit ontwerp.
De rompvorm spreekt me ook erg aan, veel (met name moderne?) boten hebben een wat ''bollere'' boeg en dat vind ik niet mooi. De kuip lijkt mij ook erg prettig, alleen 2 maar lieren tja...maar daar is makkelijk iets aan te doen lijkt me.
Er is ook een ander tuigage te kiezen ipv de standaard, volgens de site van Barros. Zeker een goed punt om daar ook eens goed naar te kijken.
Zou het alternatief dat op de site aangeboden wordt wel voldoen?
Zelf twijfel ik nog wel vanwege de hout/epoxy bouwmethode. Niet omdat ik twijfel aan sterkte, maar over het onderhoud ervan. Als dit model in aluminium uitgevoerd kon worden dan was de keuze een stuk makkelijker.
Daarom overweeg ik ook andere ontwerpen, maar tot nog toe kan ik geen enkel ander ontwerp vinden die me zo aanspreekt en aan zoveel punten voldoet als de MC28. Ik kan slechts beperkt ontwerpen vinden die zoveel licht binnenin hebben en een mooie rompvorm combineren met niet te grote afmetingen.
Met vriendelijke groet