ik vind het volledig bezopen om die oude schepen gesubsidieerd te slopen, juist omdat het polyester vaak nog tip top is.
Ja, vaak is het polyesterwerk nog redelijk ok, maar daar kom je vaak craquelé tegen rondom puttingen/scepters/mast etc. doffe gelcoat zie je ook vaak, zelfs op nieuwere boten.
Maar, met een beetje aandacht is dat wel weer mooi te krijgen.
Dan blijf je nog zitten met de rest van de boel op de boot. kussens zijn op, staand en lopend want moet worden vervangen, zeilen zijn op, beslag is versleten, etc. Daarbij is de boot zelf niet meer van deze tijd. Niet meer in de mode.
De huidige boten worden allemaal wat slapper en geïndustrialiseerd in elkaar gezet, wat soms leid tot mindere kwaliteit. In ieder geval kunnen we daar zeker niet de levensduur van verwachten van de oudere generatie polyester boten.
Overigens hoeft het slopen niet zo'n probleem te zijn. Een stagiair met wat leuk gereedschap heeft m binnen een dag passend in een container. Metalen kunnen gerecycled worden, houtwerk kan worden vermalen en opgestookt, en het polyester kan worden vermalen (hele casco's ineens tegenwoordig.) het polyester kan als vulstof weer gebruikt worden, als is dat wat duurder. Begraven gebeurt geloof ik ook veel.
Wat het slopen betreft loopt de jachtbouw ver achter op de automobiel industrie. Daar is een auto al veel langer een gebruiksobject. Echte klassiekers worden nog wel in stand gehouden. De eerste renault espace zie je bijna nooit meer, net als een oude ford escort etc. Wat mij betreft drijven er veel lelijke jaren 70-80 jachtjes rond die ik niet zou missen. Hoewel de verscheidenheid aan bootjes wel leuk is natuurlijk
.
Veel bootjes zullen technisch nog best goed restaureerbaar zijn, maar qua kosten zul je al snel wat beters kunnen kopen. De jeugd heeft toch hele andere interesses in de watersport, dus we zullen veel bootjes van het water zien verdwijnen denk ik, zo de schredder in. Wat mij betreft geen probleem.
Wat betreft die subsidie, lijkt me totaal nutteloos. Is vast weer een idee van de hiswa om leden aan het werk te houden...
edlonnee schreef :
Even een knuppel in 't hoenderhok...
En andersom? Waarom geen premie als je investeert in ons culturele erfgoed van de afgelopen 4 decennia? Dat zal ook wel een boost geven aan de watersport zaken, toch!?
Een groet! Ed
Tja, een per soort bewaren en de rest slopen dan maar?
Daar heeft de huidige regering/is met de huidige economie geen geld voor. De rode diesel is er ook al uit. Niet leuk als je per keer minstens 5-10 ton aan boord pompt.