Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Breehorn 37

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 09:25 #428632

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Philip schreef :
Poohboot schreef :
Inderdaad en als je er 1 heb gezien, heb je ze allemaal gezien ongeacht het merk. ;)
Ik vind de breehorn 37 wel zo'n beetje de mooiste interpretatie van het koopmans ontwerp :)

Dat zal best, wanneer je als ontwerper allemaal fotocopyen van al je look a like ontwerpen over elkaar monteert moet er een keer iets leuks uitkomen en dat is met de 37 goed gelukt.

Begrijp me niet verkeerd ik vind de Koopmansen er er stuk voor stuk mooi klasiek(ouderwets) uitzien ongeacht het merk. Maar om er nu zo'n hype van te maken.

En uh taxi,s zijn ook niet allemaal meer Mercedes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 10:36 #428658

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
nico1 schreef :
Als je de vertrekkers neemt zit er bijna altijd wel een Breehorn tussen of een andere Koopmans.

En twee of drie Bavaria's, kennelijk zijn dat dan nog veel betere vertrekkersboten ;-)

Denk dat er daarvan wereldwijd ook veel meer voor lange zeereizen gebruikt worden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 11:51 #428689

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Ik heb anders slechte ervaringen met mercedes.
Maar zou bijvoorbeeld een oudere Breehorn, Victoire 933 of 1044 dat geld écht waard zijn vraag ik mij af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 12:21 #428712

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
slim zonnetent idee van de breehoornzeilers.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 13:10 #428734

FMJ schreef :
nico1 schreef :
Als je de vertrekkers neemt zit er bijna altijd wel een Breehorn tussen of een andere Koopmans.

En twee of drie Bavaria's, kennelijk zijn dat dan nog veel betere vertrekkersboten ;-)

Denk dat er daarvan wereldwijd ook veel meer voor lange zeereizen gebruikt worden..

Daar heb je gelijk in, natuurlijk varen er veel meer Bavaria's, etc rond de wereld dan Koopmans jachten. We noemden echter ook comfort als belangrijke eigenschap. Een standaard productie boot zoals Bavaria en Beneteau zijn vele malen oncomfortabeler. Denk bv aan de temperatuur binnen, in de tropen/Med. Tevens is de geluidsisolatie ook een zeer belangrijke comfort factor. Nog maar niet te spreken over het zeegedrag. Dit alles vind je natuurlijk ook bij alle andere zwaardere merken( HR, Najad etc.).
Maar het klopt ook dat je met vrijwel alle soorten en maten zeiljachten om de wereld kunt varen. En elk budget.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 13:31 #428739

Ik vind de binnenruimte niet veel beter dan in onze van de Stadt 34. En dan voor dergelijke prijzen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 14:45 #428755

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
PieterSail schreef :
FMJ schreef :
nico1 schreef :
Als je de vertrekkers neemt zit er bijna altijd wel een Breehorn tussen of een andere Koopmans.

En twee of drie Bavaria's, kennelijk zijn dat dan nog veel betere vertrekkersboten ;-)

Denk dat er daarvan wereldwijd ook veel meer voor lange zeereizen gebruikt worden..

Daar heb je gelijk in, natuurlijk varen er veel meer Bavaria's, etc rond de wereld dan Koopmans jachten. We noemden echter ook comfort als belangrijke eigenschap. Een standaard productie boot zoals Bavaria en Beneteau zijn vele malen oncomfortabeler. Denk bv aan de temperatuur binnen, in de tropen/Med. Tevens is de geluidsisolatie ook een zeer belangrijke comfort factor. Nog maar niet te spreken over het zeegedrag. Dit alles vind je natuurlijk ook bij alle andere zwaardere merken( HR, Najad etc.).
Maar het klopt ook dat je met vrijwel alle soorten en maten zeiljachten om de wereld kunt varen. En elk budget.

gr. Pieter

??
De Beneteau heeft veel meer ventilatie mogelijkheden dan alle kleine en gesloten ramen van de overigens prachtige en vast goed varende Breehorn.
Die geluidisolatie ... De zeegang zal vast beter zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 14:59 #428758

Basnic schreef :
Maar zou bijvoorbeeld een oudere Breehorn, Victoire 933 of 1044 dat geld écht waard zijn vraag ik mij af?

Als de markt het er voor over heeft blijkbaar wél ja! En dat is voor iedere persoon een persoonlijke afweging. Natuurlijk koop je meer meters plastic bij de Franse merken, maar er is méér dan dat...
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 14:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 15:12 #428761

een BMW rijder en een Mercedes rijder worden het ook nooit eens.
mooie schepen die Breehorns!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 21 aug 2013 19:52 #428922

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Basnic schreef :
Ik heb anders slechte ervaringen met mercedes.
Maar zou bijvoorbeeld een oudere Breehorn, Victoire 933 of 1044 dat geld écht waard zijn vraag ik mij af?
Zeker ! probeer maar eens een schip te vinden die de comfortfactor van een 933 heeft en dezelfde -of lagere sw waarde. Kom je van een koude kermis thuis..
Laatst bewerkt: 22 aug 2013 07:14 door nardus. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 22 aug 2013 10:10 #429064

  • Bob Evo
  • Bob Evo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Voor de afmetingen van de bedden zie: breehorn.nl/pdf/breehorn37_specificaties_NL.pdf

Stahoogte is inderdaad 175 tot 195 cm.

V.w.b. het helmhout, dit verdiend de voorkeur boven een stuurwiel. Het gaat dan niet alleen over het gevoel, maar vooral de betere en veiliger positie van de stuurman. Mocht je stuurautomaat uitvallen, dan kun je comfortabel - lees droog - onder je buiskap blijven sturen. Bovendien zit je verder naar het midden van de boot, dus minder kans op zeeziekte.

Het zijn boten voor de zeiler die langere tochten maakt en niet bang is voor een beetje slecht weer.
Wij hebben inmiddels overal gezeild en o.a. een rondje Atlantic achter de rug in een Victoire. Dan wil je maar wat graag weer een Koopmans ontwerp, ondanks het feit dat het er misschien niet allemaal even m odern uitziet. Het belangrijkste is echter dat het veilige schepen zijn.

Onlangs nog 2 weken een Bavaria 36 (nieuw type) gehuurd omdat we wilden aftasten of dit misschien dan toch een goedkoop en betrouwbaar alternatief zou zijn. Hiervan zijn we echter snel terug gekomen. Niet alles onder handbereik voor de roerganger, snel uit het roer lopen (bij niet te veel wind), slechte zitpositie, rolgrootzeil dat regelmatig haperde etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 22 aug 2013 12:08 #429121

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Bob Evo schreef :
rolgrootzeil dat regelmatig haperde etc.

Ik ben helemaal niet gecharmeerd van Bavarias, maar toch moet ik even zeggen dat dat punt is natuurlijk niet de schuld van Bavaria is maar van de trommelfabrikant.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 22 aug 2013 12:20 #429135

Het is de producent van de boot die de leveranciers van de uitrusting uitzoekt. Een budget boot moet dus scherp inkopen door grote aantallen, of bezuiningen op kwaliteit. Dus het is en blijft altijd een keuze van de bouwer van de boot wat de kwaliteit van het eind product is, of het nu door toeleveranciers aangelevert is of niet.

Nu staan er op de meeste Bavaria's toch Selden masten, en dat is toch wel een mastenmaker die in het topsegment zit wat kwaliteit betreft. Maar als een goed product verkeerd geinstaleerd word, en daardoor door de gebruiker feitelijk verkeerd gebruikt moet worden, dan is een goed product opeens ook de veroorzaker van veel hoofdpijn.

En dat is nu waarom een kwaliteits one-off, of een kwaliteitsboot in een kleine serie (minder dan 50 bouwnummers) zo duur zijn, er is kwalitatief goed materiaal nodig, het ontwerp (en dan met name de details in de dekindeling) en een zorgvuldige bouwer. En zorgvuldig betekend veel tijd aan besteden.

Dus meestal is een boot van een hogere prijs dat ook waard, al zou het alleen maar zijn omdat bijna altijd alles op exact de juiste plek zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 22 aug 2013 12:50 #429141

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
JazzyO schreef :
Bob Evo schreef :
rolgrootzeil dat regelmatig haperde etc.

Ik ben helemaal niet gecharmeerd van Bavarias, maar toch moet ik even zeggen dat dat punt is natuurlijk niet de schuld van Bavaria is maar van de trommelfabrikant.


Onno

Of van slecht onderhoud door de verhuurder natuurlijk!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 22 aug 2013 19:19 #429336

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Of onkunde van de gebruiker, rolgrootzeil moet je even handig in worden. Heb er ongeveer 15.000 mijl mee gevaren zonder haperen.. Dat uit het roer lopen is ook een combinatie van bemanning (sturen en trim) en de zeilgarderobe. Bolle lappen van slap doek geven in vlagen meer helling en minder voortstuwing.

Bovendien is rolmast en diepgang (dus zeildragend vermogen), natuurlijk een kwestie van welke uitvoering je kiest. Een verhuurder zal kiezen voor ondiep en een rolmast, maar zelf kan je voor diep en een gewone mast gaan. Dat zijn dus geen argumenten om een schip op af te rekenen.

Koopmans ontwerpen vind ik oha fysiek zwaar zeilen, oa door geen / weinig balansroer en ouderwets grote genua's. Maar het vaart wel gemoedelijk, dat is zeker waar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 22 aug 2013 20:41 #429362

FMJ schreef :
Dat zijn dus geen argumenten om een schip op af te rekenen.

Wél als het over Bavaria's gaat toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 22 aug 2013 21:22 #429368

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
FMJ schreef :
<Knip>
Koopmans ontwerpen vind ik oha fysiek zwaar zeilen, oa door geen / weinig balansroer en ouderwets grote genua's. Maar het vaart wel gemoedelijk, dat is zeker waar.

Waar, vermits je erbij vermeld dat het hier specifiek om het gedachtegoed van Koopmans sr gaat. De trend naar grote genua's is natuurlijk versterkt door de IOR, in die tijd was Sr. de baas in Lelystad. Hij is mogelijk ook meegegaan met de wensen van zijn broodheren. Junior heeft wat tijd nodig gehad om te wijzigen van koers. (V855; balans roer -> V24 -> VQ32)

Ontwerpers uit dezelfde generatie als Koopmans sr. die lak hadden aan die rules en dat onder het voetlicht van hun klanten konden brengen waren in Nederland met name Jac. de Ridder en Dick Zaal.
Laatst bewerkt: 22 aug 2013 21:24 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 05:53 #429416

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
In de jaren 70 tekende Koos de Ridder al een balansroer onder de Spirit 28, terwijl die boot volledig geoptimaliseerd was voor IOR en die belofte ook dubbel en dwars waar maakte. Balansroer heeft dus niets met IOR te maken, maar het gebrek eraan meer met het willen hebben van een scheg voor het roer ivm vermeende degelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 06:16 #429422

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Mijn Koopmans (ontwerp midden jaren 70) heeft een balansroer, ook op originele tekeningen. Dus Koopmans Sr. had niet helemaal een afkeer van die dingen.
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 09:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 06:27 #429427

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Philip schreef :
Mijn Koopmans (ontwerp uit '77) heeft een balansroer, ook op originele tekeningen. Dus Koopmans Sr. had niet helemaal een afkeer van die dingen.

Wel als ze vrijhangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 08:51 #429476

Poohboot schreef :
Philip schreef :

Wel als ze vrijhangen.
Jantine II en III hadden ook gewoon een vrijhangend spade roer als ik me niet vergis, en die zijn ontworpen in hetzelfde Era als de boot van Philip.

Overigens is een semibalans roer op een ondiepe scheg het beste van twee werelden wat betreft veiligheid en performance, en daar is helemaal niets mis mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 09:12 #429485

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Mijn boot is grotendeels hetzelfde ontwerp als jantine II met een paar aanpassingen. Zo heeft Jantine II wel een wat grotere skeg:


Mijn roer is toch aardig vrijhangend ;)
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 09:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 09:17 #429487

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Philip schreef :
Mijn roer is toch aardig vrijhangend ;)

Maar de kwaliteit van de foto valt dan weer een beetje tegen :laugh:
Laatst bewerkt: 23 aug 2013 09:17 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 09:27 #429492

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Hoezo? zelfs de stofdeeltjes in de lucht zijn te zien :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 23 aug 2013 09:28 #429493

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Zo beter :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl