- wat is de stahoogte binnenin? Daar kan ik je niet mee helpen.
- wat zijn de lengtes van de kooien voorin ( ivm lengte van 1,94m)?Ook dat weet ik niet.
- zijn dit snelle zeilers, goede zeeschepen?Zijn goede zeilers, en goede zeeschepen met een rustig en comfortabel zeegedrag. Ze varen redelijk hoog aan de wind met behoud van snelheid en zijn zeer makkelijk te manouvreren in de haven. Ook heel gemakkelijk alleen te zeilen.
- veel 37ers zie ik met helmstok ipv stuurwiel, zeilen hijsen bij mast ipv vanuit kuip, vanwaar deze keus? Voor een zeegaande boot die groter is dan een voetje of 30-35 is het hijzen van de zeilen veiliger en makkelijker om bij de mast te doen, al hebben veel Breehoorns wel zo'n "looprek" om de mast heen staan, en die zou er bij mij als eerste vanaf gaan, daar heb je meer hinder dan voordeel van. Wat betreft het stuurwiel/helmstok verhaal: Met een helmstok heb je een beter gevoel over je boot, en je hebt een veel praktischere en ruimere kuip in de haven omdat je de helmstok gewoon weg kunt klappen. Het stuurwiel voegt alleen maar weer onderhoudsaandacht puntjes toe, zwakke plekken en voegt weerstand toe waardoor je stuurautomaat harder moet werken. Dus als je boot goed ontworpen is (en dat is de Breehoorn), en minder dan een voetje of 50-55, dan zou mijn voorkeur naar een helmstok uit gaan.
- beter staal ipv polyester?hangt ervanaf waar je heen wilt varen. Als je het ijs op gaat zoeken in het hoge noorden of diepe zuiden, dan zou ik inderdaad voor staal kiezen, de rest van de werled kan een breehoorn prima aan.
- wat is de kwaliteit qua afwerking van deze schepen, wisselt dit per bouwjaar/ eerdere edities? Ze staan bekend om hun kwaliteit en degelijkheid, nu heb ik er zelf maar op eentje gevaren, en eentje goed bekeken, maar daar was ik best over te spreken in zijn algemeenheid. Ik weet niet meer welk bouwjaar dat was, ik denk midden tot eind jaren 90, maar dat kan ik fout hebben.