Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: x-99 waar op te letten

Re: x-99 waar op te letten 27 aug 2013 05:45 #430670

Bedankt voor de reacties. Over vochtmeting had ik al eens het een en ander gelezen in andere topics. Ik zal hier mijn voordeel mee doen.

Ik heb geloof ik al een X gezien die van een oud oma'tje was. Ze had alleen wel een dubbel set zeilen, een setje voor de training en een setje voor de wedstijden :)
Laatst bewerkt: 27 aug 2013 05:45 door windekind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 27 aug 2013 09:14 #430809

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik ben bevooroordeeld, heel erg bevooroordeeld.

Wij varen een X-99 MK-I (balsasandwich en Bukh DV 10-LSME)

Toen wij onze X-99 kochten hebben we de boot laten keuren door Rob Dros. Die constateerde wel een paar gebreken en gaf meteen een oplossing aan:
- inwatering langs de ramen (bekend probleem) ramen demonteren, opnieuw afkitten en plaatsen
- vocht in de sandwich (in het vlak) In de winter op de bok, enkele gaten boren en vacuümpomp er op. wij hadden amper 5 liter water maar van horen zeggen kan dat wel 30 tot 40 liter bedragen. Daarna dichtmaken
- lokale delaminatie van het dek (open boren vanuit binnenzijde, laten drogen en injecteren met epoxy
- uitgesleten lagers van de roerkoning. (waren bij ons bootje al vervangen)
- enkele haarscheurtjes in de gelcoat van het dek (spoelen met wat chloorwater waardoor ze niet opvallen) geen structurele schade.
- versleten sleuven (selftailing)-lieren van de bakstagen (onderdeel nog steeds voorradig en vervangbaar)


Verder moet je je realiseren dat bij het Bukhje alles zoals koelwaterleidingen enz. wel minimaal gedimensioneerd zijn en dat al heel wat bukhjes een keertje warmgelopen zijn. De motor laten lopen en algemeen inspecteren.

En verder: Alles wat hierboven geschreven is over het gemakkelijker zeilen en comfort enz. Het zal allemaal wel waar zijn maar het zeilen, het zeilen.
Als je echt actief wilt zeilen, actief wilt trimmen en heel de tijd bezig wil zijn met de maximale snelheid uit je bootje te halen dan is er volgens mij maar weinig te vergelijken met een X-99. Maar je moet jezelf ook niet af laten schrikken. Ik vaar onze X-99 samen met mijn echtgenote. Er zijn mensen die allerlei schrikbeelden hebben bij bakstagen en al die dunne lange verjongde mastjes overboord zien gaan maar dat valt allemaal reuze mee. Natuurlijk is het een bootje wat maar 2800 kg weegt (waarvan 1300 kg kielgewicht) en dat is voor een lengte van 10 m. met zo'n 65 m2 zeil niet zo veel maar shorthanded (2 personen) kun je ook gemakkelijk een rif trekken. De boot vaart dan nog steeds geweldig. Zelfs bij harde wind en een dubbel rif (dan kun je de bakstagen laten staan) loopt ze met gemak 10 knopen. De zeilbeleving is verder die van een open kielbootje. Direct op het roer, en reageert meteen.

comfort? nee niet echt. geen koelkast geen magnetron en eigenlijk nauwelijks plaats voor een koelbox. Onder de kuip is de hoogte boven de slaapplaatsen zo beperkt dat je niet te breed geschouderd mag zijn en in de piek zijn twee slaapplaatsen als je maar niet langer dan 1,40 m. bent. Wij liggen dan ook op de kajuitbanken te slapen (60 cm smal).

Wij gebruiken onze X-99 vooral om hard te toeren. Regelmatig naar zuid / zuidoost Engeland en Noord Frankrijk (Normandië). Daarom is ons favoriete zinnetje bij de visboer dan ook: "Avee voe kelku glas poer noe parske noe som on vakans avek notre battoo ee noe navons pa de frizjidèèr?" Met het ij s dat we dan krijgen kunnen we net als op NORMALE boten gekoelde witte wijn drinken. ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 27 aug 2013 11:57 #430866

  • Goose
  • Goose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
:laugh:

Helemaal eens - een prachtboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl