Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: x-99 waar op te letten

x-99 waar op te letten 21 aug 2013 08:05 #428589

Goedemorgen,

Op termijn overwegen wij over te stappen op iets groters. De aandacht richt zich nu vooral op een x-99 of optima 106/dehler 34 (Vd Stadt). Over laatstgenoemd schip is ruim informatie voorhanden zodat ik mij wel een beeld kan vormen over de eigenschappen en typische aandachtspunten. Over de x-99 kan ik echter niets vinden (behalve de Duitse club: "ohne fehler"...).

Op dit forum heb ik wel een topic over vocht bij de x-79 gevonden, maar niets over de x-99. Zijn er mensen die enige informatie over de x-99 hebben vwbt de typische aandachtspunten bij aankoop, onderhoud en gebruik?

Ik ben zeer benieuwd,
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 08:43 #428606

Standaarddingen zoals inwatering in houtkern, scepterpotten, staat van electra, kielconstructie etc had je zeker zelf al bedacht.

Ik zou erg goed op mast en want letten. Prachtig spul, maar wel teer en direct over boord bij problemen met zalingen en stagen. Als de boot getuned is, opletten of dat goed gedaan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 09:54 #428645

boarderbas schreef :
Standaarddingen zoals inwatering in houtkernquote]

@ Bas: Is bekend tot wanneer het houten frame is gebruikt? Voorzover in weet is bij de x-79 vrij snel het houten frame vervangen door het stalen frame. Over dat stalen frame lees ik zelden klachten. Klopt dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 10:46 #428662

Urr, heeft een X-99 geen balsa dek dan? Ik weet niks van frames, noch heb ik het genoemd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 11:15 #428673

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Heeft forumlid Xkipper geen X-99? Die zal vast nog reageren fo anders en pb-tje. FMJ kent dit schip ook (Als zijnde: op gevaren), als ik mij niet vergis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:05 #428697

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
wil je eerder sportief varen of lekker snel cruisen?
X99 staat veel zeil op en heb je snel wat volk in de reling nodig. Ik vaar af en toe op X35 en als 't gaat blazen mis je wel gewicht op de reling ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:05 #428698

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De genoemde X79 heeft overigens een schuim kern in de romp. Helaas met genoeg tussenruimte om veel vocht op te kunnen slaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:11 #428702

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Een X-99 is een veel moeilijker te zeilen boot dan een Optima/Dehler. Simpel gesteld: je moet goed kunnen zeilen om daar enige performance uit te krijgen. Geen idee wat je kennis en ervaring is, maar ik denk dat voor zeker 90% van de zeilers zo'n Dehler een betere keuze is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:12 #428704

vanpupi schreef :
wil je eerder sportief varen of lekker snel cruisen?
X99 staat veel zeil op en heb je snel wat volk in de reling nodig. Ik vaar af en toe op X35 en als 't gaat blazen mis je wel gewicht op de reling ...

Beide: zowel een wedstrijdje als lekker sportief varen en ondertussen lekker doortrimmen. De x-99 is niet al te spartaans, maar ook weer niet te aangekleed. Het concept spreekt mij dus wel erg aan.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 12:14 door windekind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:13 #428705

Dehler is minder sportief, maar wel een comfy'er interieur
X99 daarnaast is wel leukerder zeilen..al gaat de 106 ook rap mits goede zeilen/trim
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:13 #428706

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Als dat zo is, dan is dat een montagefout, en is het niet onwaarschijnlijk dat dit bij andere producten van dezelfde werf ook zo is, tenzij deze door een andere werf worden gemaakt. Het is prima te doen blokjesschuim goed te installeren, maar veel bouwers zijn wat "hardleers".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:13 #428707

beewee schreef :
De genoemde X79 heeft overigens een schuim kern in de romp. Helaas met genoeg tussenruimte om veel vocht op te kunnen slaan...

Ik meen dat de eerste x-79 een houten frame hadden en de latere niet. Ik weet alleen dus niet of de oudere x-99'en nog een houten frame hebben. Ik meen van niet, maar ben niet helemaal zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:30 #428724

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
De mk1 had een houten frame. Gebouwd tot plusminus 1996.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 12:42 #428731

  • Goose
  • Goose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Wij hebben jarenlang zo'n ding gehad - superboot, zowel om mee te touren als om wedstrijden mee te varen. Wel voor de gevorderde zeiler. Ik zou wel gaan voor een MkII (nr 500+) vanwege het veel betere beslag en de volvo2 (vervangen is erg duur!!).

Wij hebben er van Ierland tot Noorwegen mee getourd - ik moet zeggen dat de huidige boot moeite heeft om de echte vaarpret van de 99 te overtreffen.

Zie www.x99.dk >> x99 trader >> buyers guide voor veel info over bouwnummers en bijbehorende specs (hout/staal/bukh/volvo1/volvo2/...)

Merk op dat niet alle info in deze thread helemaal matcht met die in de Deense site.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 15:33 #428773

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Met 50% verschil in prijs kan je nog best veel doen aan een boot onder nummer 200, voordat je de prijs van een MkII gecompenseerd hebt. Maar ja, het grafiekje is wel uit 2001, zegt misschien niet zo heel veel meer dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 15:46 #428779

Is het handig een boot met race historie te kopen of zouden die helemaal slap gevaren zijn en kun je beter op zoek naar een boot waar vooral mee getourd is?

Verder lijkt me dat de latere wijziging naar een metalen frame vast niet voor niets is geweest; dit kun je denk ik niet zelf doen voor het genoemde prijsverschil MKI en MKII
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 17:28 #428846

Ik heb begrepen dat mast en lopen want haar stijfheid heeft aan het frame. Dat lijkt een argument voor een recenter exemplaar met metalen frame. Ik zie nu zo ongeveer prijsverschillen tussen vroege en late modellen tot ongeveer € 15.000 - € 20.000,--. De vraag is of dat het waard is.

Ik kom overigens nog steeds geen typische gebreken tegen. Heb ik al een (te) roze bril?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 20:05 #428929

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Het lijkt me voornamelijk belangrijk om er achter te komen of de boot intensief is gebruikt bij wedstrijden. Een slappe romp zal sneller inwateren op talloze haarscheuren en uitgewoonde montagegaatjes.

Verder

- vochtmeting van dek, voornamelijk bij de kuip en mast
- goed letten op oude reparaties, want deze boten zijn relatief kwetsbaar
- gelijk weglopen bij een boot met zelfgebouwde constructies binnen om de boel te verstijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 21 aug 2013 21:18 #428936

hoff27 schreef :
- gelijk weglopen bij een boot met zelfgebouwde constructies binnen om de boel te verstijven.
Waarom? Ik keen een hoop "amateurs" die net zo goed, en soms zelfs beter werk leveren dan de meeste werven zich veroorloven kunnen/willen.

Ik zou niet hard weglopen, maar wel hel goed (laten) kijken om op degelijkheid en kundigheid te beoordelen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 22 aug 2013 09:34 #429041

Dank voor de reacties.

Komt verminderde stijfheid vaak voor bij de oudere typen en heeft dat dan nog gevolgen voor de veiligheid? Voor zover mij bekend leidt het vooral tot mindere resultaten in wedstrijden en evenementen. Jammer, maar dat neemt de lol van lekker zeilen nog niet weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 22 aug 2013 10:47 #429089

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Dat argument van intensief gebruikte wedstrijdboten te mijden,ben ik het niet met eens.Een wedstrijdzeiler onderhoud zijn schip meestal veel beter dan iemand die zijn schip meestal in de box ligt.

Zo komt mijn schip van iemand die er bijna geen gebruik van maakte.Ik heb deze week de lieren eens een beurt gegeven. :ohmy:
Wat ik daarbinnen in aan trof ga je niet bij een wedstrijdzeiler tegen komen.Hopen hard geklontert vet :huh:

Omdat je ook een dehler34 optima106 in de overweging neemt..
Ik heb er één gezien waar zeer intensief mee wedstrijd gevaren is,maar zelfs daar vond ik geen haarscheurtjes aan de meestal hard te lijden delen.Dit zegt toch iets van de kwaliteit van zo'n dehler.Zo was ik ook naar een First 35S5 gaan kijken..Die zat onder de haarscheuren :unsure:
Een X99 zat ook op mijn verlanglanglijst,maar viel af omdat mijn vriendin het van binnen wat te kaal vond..Wel goede zeilschepen die het op wedstrijden nog heel goed doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 22 aug 2013 11:31 #429106

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
rsv schreef :
Dat argument van intensief gebruikte wedstrijdboten te mijden,ben ik het niet met eens.Een wedstrijdzeiler onderhoud zijn schip meestal veel beter dan iemand die zijn schip meestal in de box ligt

Ja, dat argument begrijp ik ook niet altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 22 aug 2013 13:31 #429152

Pjetrow schreef :
rsv schreef :
Dat argument van intensief gebruikte wedstrijdboten te mijden,ben ik het niet met eens.Een wedstrijdzeiler onderhoud zijn schip meestal veel beter dan iemand die zijn schip meestal in de box ligt

Ja, dat argument begrijp ik ook niet altijd.

Puur voor wedstrijden begrijp ik het op zich wel. De gedachte is dat een romp die al het nodige te verduren heeft gehad minder stijf is, waardoor het schip minder goed naar wens te trimmen is en je tegen een zusterschip wat stijver is, het onder gelijke omstandigheden moet afleggen.

Daarnaast het risico dat het want de nodige klappen heeft gehad en daardoor mogelijk eerder moet worden vervangen. Ertegenover staat dan wel weer dat wanneer er met passie gevaren is, doorgaans de essentiele delen goed onderhouden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 22 aug 2013 18:49 #429311

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
MK2's en andere boten waar echt fanatiek mee gevaren is in de hoogtijdagen van de X99's hebben o.h.a. veel beter beslag en de boel onder water veel beter op orde. Die zeilen een stuk makkelijker en met minder kracht te bedienen dan de oudere / minder fanatiek geoptimaliseerde boten.

Heb op een compleet door Jochem Visser getunede MK2 gevaren en wel eens ingevallen op een net-niet MK1, wereld van verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: x-99 waar op te letten 25 aug 2013 08:42 #429902

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Het probleem van een intensief gezeilde wedstrijdboot is dat de stijfheid er inderdaad uit is. Als toerzeiler heb je daar weinig last van, ook wanneer je woensdagavondwedstijdjes zeilt, maakt het misschien niet veel uit.

Het echte probleem van een 'slappe'boot, is dat deze werkt. Bij een werkende boot komt er vroeg of laat water in het laminaat en de kern.

Dan komt het moment wanneer je je elk jaar weer verbaasd, waarom de boot toch blijft lekken op die voetrail, ondanks winterklussen. Of dat vreemde geluid bij de kiel, wanneer de boot van de bok gelift wordt, in het voorjaar. snel maar weer vergeten..?

Je lieren onderhouden, en wat blokken verplaatsen kun je zelf ook. Een verzwakte wandputting en het ingewaterde dek vervangen is een ander verhaal.

In de zoektocht naar mijn huidige boot, heb ik een heleboel boten bekeken. Qua model ben ik gek op jaren 80-90 racers. Er zijn er heel veel te koop. Op het eerste gezicht zien ze er vaak nog goed uit. Onderwaterschip strak, mooi harken beslag, weinig uren op de motor. Wanneer je verder kijkt zijn er veel helemaal uitgezeild. Scheuren tussen schotten en vlak, kletsnat dek, puttingen met haarscheuren of verbuigingen, uitgewoonde stagterminals etc.

Nee, omdat er heel veel Xen rondvaren, zou ik je echt een boot aanraden die van een oud oma'tje is geweest, en niet van een flashy raceclubje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl