Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dart 18

Dart 18 17 sept 2008 14:18 #43461

Goedemiddag,
Ben hier nieuw op t forum. ik zeil regelmatig op t veluwemeer bij nunspeet (plashuis&hoophuizen). ik zeil al vanaf mijn 10e maar ik heb nooit les of iets gehad. Nu heb ik al een paar jaar een Dart 18 en dat heb ik geleerd door zelf een beetje aan te klooien. alleen is het beetje vervelend dat mijn roer zo zwaar is.( vooral bij halve wind). ik kan hem wel een tijdje houden maar voor mijn vriendin is het wel echt tezwaar.. ik dacht zelf dat t kwam doordat ik mijn roerbladen nooit helemaal naar beneden durf te doen omdat het daar af en toe erg ondiep is. ( ben bang voor afbreken)

En ik heb nog een vraagje: kan een catamaran nou wel of niet in planee? zo ja hoe krijg ik hem dan in planee.
Ik heb ook een spanker en die krijg ik wel (af en toe, met goeie wind) in planee..

gegroet.. Robbert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 17 sept 2008 17:15 #43476

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Allereerst welkom hier!

Een cat is juist ontworpen om hoge snelheden te halen en daarbij dus planeren. Je moet hem dus in plane kunnen krijgen. Zoals je al aangeeft steek je je roeren niet diep, hiermee nemen de krachten toe en zal het zwaarder sturen zijn. Probeer eens op dieper water je roerbladen dieper te steken en dan te kijken of je nog steeds zwaar stuurt. Zo niet dan heb je het probleem gevonden, blijft de boot zwaar sturen dan zal je naar de constructie van je roeren moeten kijken. Ergens zal er dan inwendig een hoge weerstand zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 17 sept 2008 18:50 #43498

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ben het hier niet helemaal mee eens, een cat gaat op zijn hardst bij halve wind, bekende eigenschap van een cat is dan dat hij juist gaat duiken i.p.v. in plané.

Een cat haalt zijn hoge snelheid door het grote zeiloppervlak wat gevoerd kan worden door de breedte en het gewicht wat nog naar buiten gebracht kan worden door in de trapeze te hangen.

Daarnaast bereikt hij zijn snelheid door de geringe wrijving doordat je met een drijver net boven het water zeilt, het z.g. "kissing the waves", en het weinige natte oppervlak van die ene drijver.

Als het goed is hebben je roeren een constructie waarbij ze opklappen als ze de grond raken, om op het strand te kunnen varen, weet niet of dat bij de dart zo is, maar bij mijn nacra en prindle was dat wel zo.

Heb je dan nog teveel roerdruk zou je eens naar je mastval kunnen kijken, en deze wat meer voorover zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 17 sept 2008 18:58 #43503

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
@jouzers: Hoe zou je het dan willen omschrijven? De cat gaat sneller dan op basis van de golfformule waarbij de waterlijnlengte de snelheid van de boot gaat bepalen. Een cat is geen waterverplaatser maar meer een glijder. Is het dan sneller varen plane of gewoon een hoge snelheid glijden? Ben gewoon nieuwsgierig hoe je dit dan eigenlijk moet noemen. Ik zie toch heel veel cat een bepaalde lift krijgen, de lijdrijver komt toch ook omhoog (loefdrijver net boven het water). Het zal wel een verschil in terminologie zijn waarschijnlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 17 sept 2008 19:30 #43516

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Waterlijnlengte is in verhouding ook smaller dan een enkelromps boot, omdat het een rechte sigaar is i.p.v de ronde rompvorm van een jol die dus een langere lijn heeft.

Loefdrijver komt inderdaad omhoog, door hetzelfde effect als dat jou boot schuin gaat, dat staat los van planeren


Bekijk dit filmpje eens, dan zie je duidelijk het duiken bij halve wind en snelheid, waarbij een jol gaat planeren, ze gaan zelfs kont over kop door het duiken, heb het zelf ook een x gehad, best heftig hoor :D .

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 17 sept 2008 20:22 #43523

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Komt dat duiken niet door teveel druk voor in het schip wat je niet kan compenseren door het gewicht achterin te brengen? Dit doe je namelijk ook met een enkelromper op voor de windse koersen om de boot niet te laten duiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 10:03 #43596

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lijkt me dat een cat op 1 oor nooit kan planeren en het behalen van de hoge snelheid komt denk ik meer door de lift van de zeilen dan door het planeervlak van de drijvers. Bekijk ze maar eens goed, heel anders van vorm dan bij een planeerboot of surfplank om maar wat te vergelijken.

Groet , Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 10:05 #43597

als wij met ze twee zeilen we zitten goed achterin dan gaat hij nooit duiken.. dus volgens mij kan je het wel (deels) compenseren met meer gewicht achterin.

Bij de dart 18 heeft ie volgens mij een soort "slot" dat als ie helemaal naar beneden zit dat het roer daar in klapt.. ik weet niet zeker of hij eruit springt alsie de grond raakt maar durfde dat niet te proberen? weet iemand dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 10:11 #43598

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een naar achter geklapt roer geeft een veel zwaarder stuurgedrag dan een diep stekend roer. Houdt gewoon in niet op ondiep water varen of snelheid inleveren als je de boel heel wilt houden en ook je wederhelft het roer kunt toevertrouwen zonder te grote krachtsinspanning.

Gr. Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 10:28 #43599

ja dat is dus een beetje jammer daar bij t veluwemeer is ongeveeer alles ondiep en tja me wederhelft is niet sterk genoeg om bij bij een windkracht 3 of hoger t roer te handle dus dat is beetje jammer. maar het probleem is ook dat als ik t roer zo diep mogelijk doe.. hij vanzelf omhoog kruipt? volgens mij komt dat doordat t roer toch niet helemaal goed is afgesteld..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 12:27 #43606

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat je nog wel eens ziet is, dat men een elastisch koord aan het roer heeft waardoor de diepstand beter blijft zitten en het toch kan opklappen. Als je dan ook nog een lijntje achter op je roer maakt met een kikker of beter een clamcleat op je niet beweegbare deel kun je ook nog de diepstand vastzetten op de positie die je wilt. Een beetje experimenteren voor de juiste bevestiging
en niet wakker liggen van wat meer weerstand van een lijntje door het water.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 13:31 #43611

kijk daar heb ik wel wat aan! bedankt.. dat ga ik zeker proberen... ik heb trouwens ook soms problemen met overstag komen.. de eene keer gaat het soepel en daarna lukt het weer helemaal niet.. kheb wel al fok vast houden en oploeven daardoor gaat t wel makkelijker maar soms lukt het nog steeds niet? heeft iemand nog een paar tips?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 13:57 #43616

Heb nooit een cat gezeild maar bij een monophull met langkiel:
Grootzeil goed aanhalen(traveller in het midden)(zeildruk houden om geen snelheid ten verliezen)vlot doorsturen, fok zo lang mogelijk strak houden, niet lossen, fok bak houden( lijschoot iets vieren, niet los, fok net voorbij de mast laten komen.
Als het grootzeil over is fok lossen en vlot aan halen aan de nieuwe lijzijde.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 14:05 #43618

Troewens nog een leuk verhaal gevonden:
www.twolefthands.nl/bootjes/de...atamaran%20page2.htm
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 14:10 #43620

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Grappig dat je de fok strak houdt... ik ga hoog aan de wind varen (fok strak), bij Ree gaat de fok los, boot gaat vanzelf oploeven & door de wind, als ik net door de wind ben kan de fok nog even bak (vooral bij langkieler handig, hoef ik tegenwoordig niet meer te doen) en zodra het grootzeil vol valt gaat de fok strak.
Vetgedrukt om het verschil te benadrukken, niet om mijn gelijk te halen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 14:29 #43623

Of je bij een cat de fok moet losgooien als je overstag gaat of niet, daar zijn de meningen over verdeeld. Probleem is dat een cat alle snelheid verliest bij het wenden, dat zou ervoor pleiten om de fok zo lang mogelijk aan te houden. De kunst is om zoveel mogelijk voorwaartse snelheid om te zetten in draaisnelheid, zodat de boot zover in de wind draait dat de fok bak kan. Vanaf dat moment ga je eerder achteruit dan vooruit, maar dat is niet erg. Om de boot snel te laten draaien, zou je de fok wel willen losgooien.
Het hangt in de praktijk van de boot af en van de omstandigheden (windkracht, golslag). Gewoon uitproberen dus. Op mijn eigen Hitia 14 cat gooi ik de fok niet los. de Beatrix (zie www.catamaranbeatrix.nl) gaat slecht of helemaal niet overstag als de fok of genua niet lost en de bezaan aantrekt.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 14:40 #43625

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Kijk, dat wist ik dan weer niet! Dank voor de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 14:42 #43627

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
op een nacra F18 kon mijn stuurman zo hard draaien dat ik eens voor de mast geslingerd werd. Daar ging de fok wel los , de nieuwere versie had al een self tacking fok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 15:22 #43629

Ik laat de fok pas los als hij gaat klapperen
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 18 sept 2008 16:30 #43633

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het overstag gaan is inderdaad een probleem bij een zwaardloze cat, fok bak houden is inderdaad een erg handig trucje daarvoor. Ook beide zoveel mogelijk naar achteren, zodat het gewicht de punten eruit laat gaan maakt het makkelijker.

Wat je zegt met duiken is ook de bedoeling, bij halve wind gewicht wat naar achteren, en zorgen dat de punt een vuistbreedte boven water blijft voor de beste snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 19 sept 2008 11:18 #43728

Wat een ijzersterk verhaal over Hildo, mijn nieuwe held!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 19 sept 2008 11:34 #43730

Mijn ouders willen een jacht kopen ze hebben alleen niet echt een goed idee wat ze moeten kopen. ze willen er graag met ze 2e tot 6e op kunne zeilen, en ze willen er graag mee op de noordzee en waddenzee kunne varen. Ze willen ook graag een platbodem heeft iemand tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dart 18 19 sept 2008 11:40 #43731

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Een kleine aak zou dan passen. Een kleine Lemsteraak of een Vissermansschouw bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl