Beste Rens,
De spear kwam ik idd ook tegen via o.a. Marktplaats. Ziet er echt super uit, is zeker ook een optie.
De optima wordt inmiddels wat gedateerd vind ik. Wel goede zeilers, het grootste minpunt vind ik het stuurwiel wat volgens mij een sta inde weg is op een boot van 9 meter. De Bavaria stond een paar maanden geleden in de waterkampioen. Hoewel ik er nog niet aan had gedacht lijkt het mij een aardige boot. Alleen: zeilt het niet veel minder dan een pion?
Die test waar je het over hebt: die ontvang ik graag!! ik kijk uit naar de mail. Ik heb een pb naar je gestuurd met mijn email adres erin.
Dan nog even over mijn bezichtiging van afgelopen zaterdag: De betreffende pion zag er redelijk uit. Al een tijd niet gebruikt, en dat zie je terug in groene uitslag op vallen, vlonders, buiskap etc. Allemaal niet onoverkomelijk. Ook binnen behoorlijk netjes. De huidige eigenaar heeft er nog van alles inliggen, zo ook stroomatlassen, boeken en rollen toiletpapier. Uit ervaring weet ik dat dit spul water aan lijkt te trekken, en dit was allemaal kurkdroog. Positief dus! Mijn grootste "zorg" is het feit dat de kielbouten in de epoxy of polyestherhars zijn gegoten. Dit lijkt mij niet bepaald standaard. Mijn eerste gedachte: speling bij de kiel-romp verbinding, en geprobeerd met fixatie va de kielbouten op te lossen. in de omkapseling zitten geen scheurtjes oid, dus als er daarna nog mee gevaren is, dan zit het wel goed vast nu. Heeft iemand ervaring met dit soort verschijnselen?
Durk-Jan
Of het bij een Pion gebruikelijk is om de kielbouten in te gieten weet ik niet maar het zal van de werf afhangen waar de boot is gebouwd. Bij mijn vorige boot, een Contest 30, en mijn huidige boot, een Contest 33, zijn de moeren ook ingegoten dus het gebeurde in de 'early seveties' wel vaker.
Maar zoas Trotti al zegt: als er geen noodzaak toe is, niet loshalen !