Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hurley 800 club

Hurley 800 club 14 juli 2019 11:49 #1063388

  • Arthur
  • Arthur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Waar een en ander om gaat is het volgende.

Hurley's hebben volgens mij in de loop der tijd wel bewezen geschikte boten te zijn om mee op zee te zeilen. Aangezien het merendeel van de Hurley's is uitgerust met kiel van 1.40 vraag ik me echter wel af in hoeverre dit ook op gaat voor de versie met een 1.25m kiel. Alle gegevens over stabiliteit van de Hurley 800 die ik kan vinden hebben volgens mij allemaal betrekking op de versie met een diepe kiel. Ik zie ook de 1.25m versie aangeboden worden met CE B keurmerk, maar dit is uiteindelijk ook maar een zeer beperkte indicatie als het gaat om stabiliteit.

Uitgaande van bovenstaande posts ben ik er wel van overtuigd dat door het vervangen van gietijzeren ballast door loodballast bij de 1.25m versies de ondiepe kiel niet minder stabiel is dan een diep stekende Hurley met een gietijzeren kiel (de diepstekende hurley met loden kiel moet helemaal een superschip zijn). Dit neemt echter niet weg dat ik toch wel heel erg benieuwd ben naar wat concrete stabiliteitscijfers zoals AVS, maximaal oprichtend moment en inderdaad de capsize screening formula van de Hurley met 1.25m kiel en deze het liefst wil vergelijken met diezelfde cijfers van een Hurley 800 met 1.40m kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 14 juli 2019 12:41 #1063412

Jepraat over een 15 cm verschil in diepgang, ik denk dat dit te verwaarlozen is of ben je van plan op het randje te varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 14 juli 2019 13:13 #1063417

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Arthur schreef :
Uitgaande van bovenstaande posts ben ik er wel van overtuigd dat door het vervangen van gietijzeren ballast door loodballast bij de 1.25m versies de ondiepe kiel niet minder stabiel is dan een diep stekende Hurley met een gietijzeren kiel (de diepstekende hurley met loden kiel moet helemaal een superschip zijn). Dit neemt echter niet weg dat ik toch wel heel erg benieuwd ben naar wat concrete stabiliteitscijfers zoals AVS, maximaal oprichtend moment en inderdaad de capsize screening formula van de Hurley met 1.25m kiel en deze het liefst wil vergelijken met diezelfde cijfers van een Hurley 800 met 1.40m kiel.

Ik ben geen natuurkundige maar mijn gevoel zegt dat het verschil tussen 1.40 en 125, zelfs bij gecorrigeerde ballast voor de kortere lengte/diepte.... beter gezegd volume dit, maar een deel van de som is.
De kielen onder de Hurley series hebben best een goede vleugel vorm. 1.40 diep heeft een beduidend groter oppervlak en zal meer lift/druk/kracht of hoe je het in de som kan invoeren en wilt noemen, geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 14 juli 2019 17:56 #1063483

Arthur schreef :
Waar een en ander om gaat is het volgende.

Hurley's hebben volgens mij in de loop der tijd wel bewezen geschikte boten te zijn om mee op zee te zeilen ...

... Dit neemt echter niet weg dat ik toch wel heel erg benieuwd ben naar wat concrete stabiliteitscijfers zoals AVS, maximaal oprichtend moment en inderdaad de capsize screening formula van de Hurley met 1.25m kiel en deze het liefst wil vergelijken met diezelfde cijfers van een Hurley 800 met 1.40m kiel.

Lijkt bijna een studieopdracht! Maar wanneer je een Hurley 800 aan wilt kopen, hoe bezwaarlijk is een diepgang van 1.40? Het kan natuurlijk van belang zijn, maar uitgaande van Friesland en Overijssel kun je met 1.40 meter diepgang goed terecht. Wij kijken vaker naar de masthoogte / beweegbare bruggen in deze wateren dan naar de diepgang :)
Laatst bewerkt: 14 juli 2019 17:57 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juli 2019 05:20 #1064794

  • Ballys
  • Ballys's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Gisteren ben ik bij een hurley 800 wezen kijken, de boot leek verder in orde maar er zat wat osmose op de kiel. Is dit een bekend probleem bij hurleys?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juli 2019 05:27 #1064796

Welkom hier! Rondom de Hurley 800 hoor of lees ik nauwelijks iets over osmose.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juli 2019 05:53 #1064799

  • Ballys
  • Ballys's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Dank je, ik hoopte dat wij binnenkort ons ook Hurleyzeiler mogen noemen :)

We hebben een aantal hurleys bekeken
Bij 1 hurley had ik het idee dat ik de blazen op de fotos al zag zitten en bij die van gisteren zat de kiel er vol mee. De ander die we hebben bekeken stond al een tijd op de kant dus ik denk dat je dan nog weinig blazen kan zien. Maar geen bekend probleem, nog even verder zoeken dus..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juli 2019 07:25 #1064805

De meeste ‘Hurleyzeilers’ zijn tevreden zeilers die de Hurley een gemoedelijk zeilend scheepje vinden. In vergelijk met een zeilboot met een vinkiel gaat een Hurley 800 wat trager overstag, waarbij ook de waterverplaatsing/het gewicht van 3200 kilogram merkbaar is, een Hurley 800 is wat zwaar.

In hoeverre osmose zich voordoet bij de ‘800’, wij hebben dit niet aangetroffen bij onze zoektocht naar een Hurley, maar dat is vanzelfsprekend geen garantie, er zijn verschillende cascobouwers door de jaren heen geweest: de Deense bouwer in Storebro, Conyplex in Medemblik, Harpol bij Harlingen, de Eemhof bij Harderwijk en Flevo Mouldings uit Emmeloord, dus welke Hurley 800 wel of niet osmosegevoelig is blijft een vraag.

Waar wij op hebben gelet: de mastondersteuning, er zijn een aantal Hurleys gebouwd met een houten ondersteuning onder de mast boven het mastschot, wij wilden een uitvoering met een stalen dwarsbalk. Deze kun je meestal wel zien zitten als je langs het schot kijkt.

Waar wij ook op hebben gelet is de gellcoat aan dek: op de hoekige randen van kajuitopbouw, voetrail en kuiprand kan deze opmerkelijk beschadigd zijn. Dat zou ons aandachtspunt zijn bij aankoop.

Verder: algemene indruk van boot. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juli 2019 07:30 #1064806

Ik heb op de kiel vermoedelijk 2 blazen van 3 cm groot en wat kleinere op het roerblad. Is zelf heel goed te behandelen als je wilt. Op dit moment geen probleem voor mij.

Bj 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juli 2019 13:24 #1064899

Zeg Hurleyzeiler, ik zag op je site dat je bouwnummer 237 heb, laat ik nu 235 als bouwnummer hebben. hebben ze toch gelijktijdig op de helling gestaan

Laatst bewerkt: 20 juli 2019 13:28 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 20 juli 2019 13:44 #1064907

Dat zou zomaar kunnen Ruud! Mooie werfplaat trouwens, die is bij ons nergens aanwezig. Uit de documentatie weten we wel dat de ‘237’ ook in Harderwijk is afgeleverd, en dat de Deense komaf is af te lezen aan de raamprofielen, het (v)luchtluik en de watertank, allen met Deense opschriften. De ‘in bedrijfstelling’ van de Vetus dieselmotor staat op 1990, ook in Harderwijk. Wellicht is ook het interieur ‘uit hetzelfde hout gesneden’ als jou ‘235’ . Johan
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 13:46 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 25 juli 2019 12:04 #1066311

Je weet pas zeker of het echt osmose is wanneer de blaas wordt doorgeprikt en het vocht dat er dan uit komt zuur is (even op de tong, of met lakmoespapier). Er zit ook wel eens een blaas tussen alle lagen antifouling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 29 juli 2019 20:19 #1067363

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Mede Hurley zeilers,

IK heb het vermoeden dat op mijn hurley niet de orginele fok aanwezig is.
De fok is gemaakt bij de vries.
Nu heb ik het vermoeden dat mij fok te groot is. Als ik de fok om hoog trek aan de onderste lijn , dan heb ik zeg maar fok over








als ik de fok via de bovenste lijn laat lopen, die volgens mij normaal voor je hoes is, dan heb ik niks over.

Bij alle zeilen boten die ik bekijk, zit de fok altijd op de onderste en niet op de bovenste.

Heb ik het nu verkeerd?
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 20:24 door jossie67.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 29 juli 2019 21:02 #1067381

Duidelijk een te lang voorlijk en de rest ook denk ik dan maar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 29 juli 2019 21:29 #1067393

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
thanks voor je antwoord,
Weet jij de maten van het voor en onderlijk
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 30 juli 2019 04:22 #1067409

Zo niet direct maar mogelijk heb je hier iets aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 30 juli 2019 04:36 #1067411

Die fok is te groot inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 01 aug 2019 20:06 #1068249

  • Robbie
  • Robbie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Hoi,

Ik overweeg om een Hurley 800 te kopen.
Ben een goede valk zeiler en wil graag overstappen naar Kajuitboot zeilen.
De hurley ziet er mooi uit.
waar moet ik op letten bij de aankoop ? Speciale dingen ?
Is de Vetus 2.06 betrouwbaar ?
Ik zie er 1 uit 1994, op botenbank. en 1 uit 1997, beide ronde de 18.5k
Graag zie ik jullie reactie tegemoet !

Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 01 aug 2019 21:21 #1068268

Dag Rob,

Een Hurley 800 is een ‘gemoedelijke’ zeiler, beweegt zich rustig in golvend water, gaat in vergelijk met een boot met een vinkiel wat langzamer overstag maar gedraagt zich ook koersvast door de vorm van het onderwaterschip.

Je bent gewend een Valk te zeilen: wanneer je met een houten ‘wedstrijdvalk’ vertrouwd bent is een Hurley iets heel anders, maar een Hurley 800 is best trimgevoelig: door de 7/8 tuigage met verstelbare achterstag kun je veel doen om de boot vlakker en vlotter te laten zeilen, zoals ook met de neerhouder en onderlijkspanner van het grootzeil.

De Hurley 800 is degelijk gebouwd met onderlinge verschillen in de betimmering, rond of schuin gezaagd, kommaliewant met luiken of borden- en mokkenrekken, Buck- en Vetusmotoren in verschillende grootten, de meeste hebben een stalen mastondersteuning maar een enkele een houten, de vroege exemplaren hebben een polyester vluchtluik voor de mast, de latere een aluminium luik.

Of er specifieke ‘Hurley-problemen’ zijn vraag ik mij af, als je goed oplet is de Hurley een ‘eerlijke boot’ die weinig verhullend is. Geen binnenschalen of onbereikbare plekken, alles is van binnen en buiten te zien. Wil je zeker zijn van de zaak kun je altijd een ‘expert’ inschakelen.

Succes!
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 21:23 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 aug 2019 05:31 #1068287

Beste Rob,
Ik sluit me aan bij de beschrijving van Hurleyzeiler. De Hurley 800 is een heel fijn stabiel schip waar mijn vrouw, aanvankelijk geen zeilster en geen ‘waaghals’, zich heerlijk thuis voelt, ook bij flinke wind.
De Vetus M2.06 is zéér betrouwbaar. Doet het altijd en dat geeft vertrouwen. Ook is de motor ruim sterk genoeg om met flinke golfslag en wind tegen echt voortgang te maken.
Mijn Hurley is uit 1998, nr 374. Stond te koop voor €21k. Heb daar echter aanzienlijk minder voor betaald. De eigenaresse was inmiddels al naar Zwitserland verhuisd en wilde er vanaf ... Altijd proberen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 aug 2019 06:06 #1068290

18k is vet overpriced - daar koop je een veel leuker zeilende modernere boot voor, wss ook nog jonger. Zoek eens naar Dehler 28, 31...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 aug 2019 06:57 #1068298

Robbie schreef :

Ik zie er 1 uit 1994, op botenbank. en 1 uit 1997, beide ronde de 18.5k
Graag zie ik jullie reactie tegemoet !

Rob.

Wat mijn aandachtspunt ook zou zijn is de wijze waarop apparatuur en extra’s zijn aangebracht. Dat kan heel netjes zijn aangebracht maar soms ook rommelig. Zoals de aanleg van bedrading bijvoorbeeld en de achterzijde van instrumenten. De enkelschaligheid van de Hurley 800 brengt juist dat soort zaken aan het licht.

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 aug 2019 07:58 #1068332

Vraagprijzen zijn indicatief. Kan zeker over onderhandeld worden. De keuze voor een Hurley is een bewuste keuze als je voor eenvoud en degelijkheid gaat en vergeet niet, de kiel is een geheel met de romp en dus geen spookverhalen over roestige kielbouten enz. Je kunt anders gerust ff komen kijken bij mij in Hellevoetsluis

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 08:02 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 aug 2019 08:48 #1068353

Wat ik er over lees is het ook een “kwaliteitsboot”, afgezien van de verschillen daarin mbt de verschillende werven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 aug 2019 18:50 #1068586

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Ik heb nu 1.5 jaar een Hurley en nog geen spijt van mijn aankoop, alles is redelijk simpel en dus prima zelf oplosbaar, ik heb mij binnenkant zelf geschilderen en meteen ziet het er weer fris uit. Mijn Hurley stond te koop voor 9500, ik heb mijn Clever 23 ingeruild.

De Fok is nu een stukje kleiner

Ps wie ligt er in Huizen met hun Hurley, ik heb een foto gemaakt met 3 Hurley op de foto
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl