Over het algemeen kent de Hurley 800 geen typische / veelvoorkomende gebreken. Wat mij betreft dus een veilige keuze, waar je niet snel 'nat op gaat'.
De boot is door de jaren heen door verschillende werven (af)gebouwd. Dat zorgt voor kleine variaties in constructie en materiaalgebruik. De enige m.i. te vermijden variant is de variant met een houten draagbalk onder de mast (in plaats van een stalen draagbalk). Dat kun je bij bezichtiging makkelijk constateren (magneet meenemen en tegen aftimmering van draagbalkje houden). Natuurlijk is alles op te lossen, maar er komen genoeg H800s voorbij zonder dit issue.
Als (tevreden) eigenaar van een H800 kan ik je verder nog het volgende meegeven:
- Schotten / kastjes / ander plaatmateriaal zijn (afhankelijk van werf / wel of niet door de werf ingetimmerd) niet altijd even grondig vastgelamineerd aan de romp. Bij mijn bootje op veel plekken slechts één laagje weefsel en (daardoor?) was op sommige plaatsen dat weefsel gescheurd. Dat maakt het geheel minder stijf (en stijver is m.i. altijd beter) dus heb ik dit inmiddels (op de meeste plaatsen) hersteld. Geen grote klus, want een kwestie van opnieuw inlamineren, maar wel iets om even naar te kijken bij aankoop.
- De meer recente bouwjaren hebben een (moderner) transparant vluchtluik. Oudere bouwjaren een luik van polyester. Dat oogt een stuk gedateerder. Ik zou voor de wat latere bouwjaren gaan.
Verder wil ik nog meegeven dat ik me niet herken in osmose als veel voorkomend issue. Sterker nog: over osmose bij de Hurley 800 hoor ik juist opvallend weinig.
Lichte roestvorming op de stalen draagbalk herken ik wel, maar heb 't nooit zodanig gezien dat ik me zorgen zou maken over het dragende vermogen van dat balkje.
Tot slot: hele fijne boot. Natuurlijk een wat conservarief onderwaterschip en ze heeft wat wind nodig. Maar ik lees dat je het karakter van de semi s-spant (net als ik) waardeert. Dus: doen!