Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hurley 800 club

Hurley 800 club 11 mrt 2025 18:15 #1615276

Hurley Ruud schreef :
Gewoon zelf doen met Kiwi-grip



Heel erg netjes en een zeer mooie kleur! ;)

Maar ik overweeg in de toekomst ook de kajuit en kuip zelf te laten herlakken, het is ooit door de vorige eigenaar al eens laten doen, maar door het veelvuldig poetsen, merk je dat de lak toch fragieler wordt.

En zelf alles lakken zit er niet in, ik woon niet in de buurt en met risico dat er vuil of insecten invliegen ... dan liever overdekt laten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 05 mei 2025 18:56 #1623796


Klusje van de dag, extra dwarsbalken onder de kuipvlonder, om de langslatten te versterken. Aanleiding was een lat die op breken stond. Vandaar.
Laatst bewerkt: 05 mei 2025 20:10 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 30 mei 2025 17:03 #1628899

  • jossie67
  • jossie67's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Hallo allemaal,
Ik ga toch afscheid nemen van mijn Hurley 800.
Nu wil de toekomstige koper een BWT verklaring hebben.
Nu is mijn boot van 1984. Maar hoe kan ik dat aantonen?
Hurley 800 Nr 91 Raspi OpenPlotter / Domoticz op de boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 30 mei 2025 17:50 #1628903

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4748
jossie67 schreef :
Hallo allemaal,
Ik ga toch afscheid nemen van mijn Hurley 800.
Nu wil de toekomstige koper een BWT verklaring hebben.
Nu is mijn boot van 1984. Maar hoe kan ik dat aantonen?

Schepen ouder dan 40 jaar zijn niet meer BTW plichtig.
Dan moet je wel kunnen aantonen dat je Hurley van 1984 is.
Je zou ook contact op kunnen nemen met de douane in Vlissingen.
Die hebben zeker een antwoord op je vraag.

Team Jachten Vlissingen,
Telefoon 088- 1575355.
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 30 mei 2025 17:50 door AdB. Reden: stijl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 15:04 #1629318

Ik heb nu ruim een jaar een Hurley. Onlangs heb ik de watertank uitgebouwd om goed schoon te maken en dat was ook hard nodig. Gelijk maar alle slangen vervangen.
Maar nu viel mij op dat de slang van de bilgepomp , is de zwarte slang op foto, op het "vloertje " ligt direct onder het vloerluik, maar het diepste punt van de bilge ligt hier nog onder. Nu zou eerst mijn hele bilge vol moeten lopen tot boven mijn watertank voordat de pomp aanzuigende. Dan zou er al ruim 30 cm water in de boot staan!
Hoe is dit bij andere Hurleys ?
Ik zit er over te denken om een gat te boren en de slag hier door te steken naar beneden.
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 15:48 #1629324

Bij ons bevindt zich de aanzuig van de handlenspomp achterin de kiel (bij de kajuitingang). Met de zuigmond op het diepste punt. Evenals de elektrische bilgepomp. Zie: www.waterrimpels.nl/uitrusting...blp-12500-bilgepomp/
Laatst bewerkt: 02 juni 2025 15:51 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 15:52 #1629325

Bij mijn vroegere Hurley 800 zat het net als bij Waterrimpels, dus op het diepste punt van de bilge. Nu had mijn Hurley een loden balast ipv gietijzer, dus die bilge was verrekte diep (>60cm). Daar kon ik op het diepste punt nauwelijks bij.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 02 juni 2025 15:53 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 16:00 #1629327

Dus zoals op de foto is niet goed.
Bijlagen:
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 16:07 #1629330

De (positie en vorm van de) watertank is afhankelijk van werf en bouwjaar is mijn ervaring (na het bekijken van meerdere Hurleys). Bij onze Hurley idem als bij Waterrimpels: aanzuiging van handlenspomp / bilgepomp op 't diepste punt, dus zo dicht mogelijk bij de kajuitingang. Zo zou 't m.i. ook moeten (niet alleen om zo veel mogelijk water weg te kunnen pompen, maar vooral ook om te zorgen dat wanneer je water maakt, dit z.s.m. opvalt door een alarm / het aanslaan van je elektrische bilgepomp).

De bilge is bij ons 'gecompartimenteerd' met enkele dwars-schotten. Ongeveer in het midden van de bilge zit bij ons de watertank. Die dwars-schotten zijn op 't diepste punt open, waardoor eventueel bilgewater zich door de schotten heen kan verplaatsen en zodoende altijd op 't diepste punt uit zal komen.

Wanneer in jouw Hurley schotten zitten in de bilge, zorg dan dat water zich vrij kan bewegen door een doorgang onderaan ieder schot. Zou de watertank het diepste deel van de bilge volledig in beslag nemen (wat ik overigens zelf nog nooit bij een Hurley heb gezien), dan lijkt me dat onwenselijk.

PS: omdat je foto ontbreekt, is het lastig een oordeel te vellen.


Overigens: kom gerust eens kijken bij mijn Hurley; ik zou 't zelf leuk vinden eens wat te vergelijken en te leren van modificaties die anderen hebben aangebracht (ben tamelijk onervaren dus leer sowieso graag van anderen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 16:13 #1629334

Ik zie nu je foto. Die zwarte slang ligt m.i. op de juiste plek, maar water wat van vóór komt, kan zo te zien nooit dat deel van de bilge bereiken (omdat 't schot doorloopt tot onderaan).

Mijn suggestie: gat maken aan onderzijde schot / schotten en vrije doorstroom van water daarmee garanderen. Vervolgens zou ik in het compartiment (bovenste compartiment op de foto) naast de zwarte aanzuigslang van je handlenspomp ook een elektrische bilgepomp (met alarm) plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 16:27 #1629335

Er zijn 3 compartimenten met een dwarschot die allemaal onderin een doorloop hebben. In het middelste compartiment staat de tank. Het achterste compartiment heeft een soort tussenvloertje waar de slang dus op ligt. Maar onder dat vloertte zit dus het diepste punt van de bilge. Toen de tank eruit was kon ik hier nog onder komen om droog te maken. Er stond wat water waar de pompslang op deze manier nooit bijkomt. Ik denk dat die slang dus door het vloertje naar beneden moet.
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 02 juni 2025 17:03 #1629343

Ik vond je bilge al wat ondiep ogen. Je bedoelt dus dat in het bovenste deel van de foto, dat grijze vlak een 'tussenvloertje' betreft en niet de bodem van de bilge is?
Dat heb ik niet eerder zo gezien. Dan zul je door 't vloertje moeten inderdaad.

Dat tussenvloertje ziet er dan overigens wel heel netjes ingelamineerd uit. Het tussenvloertje helemaal laten vervallen is daarmee vermoedelijk geen optie? Plaatsen van een elektrische bilgepomp / vlotter / sensor wordt dan ook een stukje lastiger (maar wellicht ook geen wens).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juni 2025 13:03 #1631263

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Hoi Hurley bezitters.
Heeft er iemand van jullie info of ervaring met een kleinere Hurley ?
Ik heb in '23 onze Spirit 32 verkocht en ondertussen kriebelt het terug als ik bootjes zie. De Spirit heb ik verkocht omdat de ligplaatskosten nogal opliepen en ook de afstand naar de jachthaven begon door te wegen. Nu zoek ik dus iets kleiner dat ik wat dichter bij huis op een plas kan leggen, gemakkelijk ( alleen ) te varen is en niet teveel kost. Zo heb ik in Duitsland een Hurley Marine 18 gevonden , wat mij wel een mooi bootje lijkt te zijn. Het oog mag ook wat vind ik. Vooraleer ik de boot zou gaan bekijken vraag ik mij af of er iemand van het forum ooit in het bezit was van een Hurley 18.
Gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juni 2025 13:18 #1631267

De Engelse Hurley’s hebben geen overeenkomst -behoudens de naam- met de Hurley 800. De Hurley 800 is in feite een Nederlands vervolg op de Deense Junker 26. Het ontwerp is ook Deens. De werf/werven die de 800’s bouwden hadden ook de naam Hurley van de Engelse bouwer gekocht.

Ik heb de Hurley 18 opgezocht. Zoals de maat al verklapt is het wel een leuk kleintje. Wil je iets groter dan zijn Hurley 700’s waarschijnlijk ruimer te verkrijgen.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 13 juni 2025 13:18 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juni 2025 13:26 #1631269

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Dankjewel Sjetonneke , maar groter heb ik al gehad. Het bootje dat ik op het oog heb ligt wel in Duitsland, da' s een flink eind fietsen voor bezichtiging.
Gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 13 juni 2025 18:07 #1631292

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4950
Thuis hadden we een 24/70 Hurley Marine
Ruime boot degelijk gebouwd, kon veel wind hebben.
Inboard diesel
4 slaapplaatse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 18 juni 2025 13:58 #1632107

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Toch nog een metertje te groot.....
gr,
Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 01 aug 2025 21:02 #1640744

  • Stardust
  • Stardust's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Beste,
Bij mij zit er een opening juist onder de motor. Daar zit de slang van de bilgepomp door. Dat loopt nog onder de bodem van de bilge door.
Mvg
Stardust
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 24 sept 2025 17:55 #1651925

Betimmering fineren

De betimmering van onze Hurley 800 bestaat uit blankgelakt hout. Dat vooral bij het zichtbare hout netjes is verzorgd. Zo zijn er vrijwel nergens schroeven te zien, ook geen houtproppen die schroefwerk verhullen. Bovendien is het interieur op vlam gebouwd. Behalve dan het houtwerk uit het zicht. Zoals in de bergruimten onder het gangboord. Goedkoop hout, ongelakt en nauwelijks bewerkt. De houtnerf niet consistent. Daar heb ik wat aan gedaan. In totaal vijf tussenschotten tweezijdig gefineerd en afgelakt.

Zoals dit tussenschot was:
Laatst bewerkt: 24 sept 2025 19:52 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 okt 2025 20:05 #1654384

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Over een aantal jaren kan ik veel minder werken en misschien wel stoppen.
Mijn oog valt al wat langer op een Hurley 800. Dan kan ik wat langer weg, de 700 is wel erg klein voor langere tochten.
Geen haast, het moet op m'n pad komen.

Met mijn huidige Hurley 700 heeft het de naam, de semi s-spant en dus de goedmoedige zeileigenschappen als overeenkomst.
Verder is het natuurlijk een andere boot, ander ontwerp.

Er kunnen enkele punten zijn bij de 800 die ik oa hier lees en zie bij deze Duitse Hurley bezitter:

- Inwatering roer en skeg
- Osmose
- Roest in de draagbalk onder de mast
- Dek onder spanning bij de mast

Goede punten oa de verbinding dek/romp (net als bij de 700), geen aangeboute kiel, roer achter skeg en 50% ballast, zodat je nog eens een zeetje en windje kan pakken. En, voor een relatief kleine boot, best veel ruimte en netjes geconstrueerd.

Welk bouwjaren moet ik laten liggen en welke bouwjaren zijn goed?
Wat zijn (op hoofdlijn) zwakke punten en de sterke qua constructie?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 08 okt 2025 20:14 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 okt 2025 20:58 #1654396

H700 schreef :
Welk bouwjaren moet ik laten liggen en welke bouwjaren zijn goed?
Wat zijn (op hoofdlijn) zwakke punten en de sterke qua constructie?

De bouwwijze van Hurley 800 staat algemeen bekend als degelijk. Zowel het Deense Holstebro Plastværk als het Nederlandse Conyplex leverden goede casco’s. Eigenlijk alle essentiële punten welke je bij vergelijkbare boten zou bekijken gelden ook voor de Hurley 800: romp, dek, roer, mast, verstaging, motor, zeilen. Verder algehele staat van onderhoud.

Omdat de Hurley 800 geen binnenschalen heeft is het een eerlijke boot. Zowel van binnen als van buiten is vrijwel alles te bekijken, wanneer je luiken opent en deksels optilt. Door meerdere Hurley’s te bekijken merk je al gauw de verschillen.

Johan
Laatst bewerkt: 08 okt 2025 21:00 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 08 okt 2025 21:06 #1654398

Over het algemeen kent de Hurley 800 geen typische / veelvoorkomende gebreken. Wat mij betreft dus een veilige keuze, waar je niet snel 'nat op gaat'.
De boot is door de jaren heen door verschillende werven (af)gebouwd. Dat zorgt voor kleine variaties in constructie en materiaalgebruik. De enige m.i. te vermijden variant is de variant met een houten draagbalk onder de mast (in plaats van een stalen draagbalk). Dat kun je bij bezichtiging makkelijk constateren (magneet meenemen en tegen aftimmering van draagbalkje houden). Natuurlijk is alles op te lossen, maar er komen genoeg H800s voorbij zonder dit issue.

Als (tevreden) eigenaar van een H800 kan ik je verder nog het volgende meegeven:
  • Schotten / kastjes / ander plaatmateriaal zijn (afhankelijk van werf / wel of niet door de werf ingetimmerd) niet altijd even grondig vastgelamineerd aan de romp. Bij mijn bootje op veel plekken slechts één laagje weefsel en (daardoor?) was op sommige plaatsen dat weefsel gescheurd. Dat maakt het geheel minder stijf (en stijver is m.i. altijd beter) dus heb ik dit inmiddels (op de meeste plaatsen) hersteld. Geen grote klus, want een kwestie van opnieuw inlamineren, maar wel iets om even naar te kijken bij aankoop.
  • De meer recente bouwjaren hebben een (moderner) transparant vluchtluik. Oudere bouwjaren een luik van polyester. Dat oogt een stuk gedateerder. Ik zou voor de wat latere bouwjaren gaan.

Verder wil ik nog meegeven dat ik me niet herken in osmose als veel voorkomend issue. Sterker nog: over osmose bij de Hurley 800 hoor ik juist opvallend weinig.

Lichte roestvorming op de stalen draagbalk herken ik wel, maar heb 't nooit zodanig gezien dat ik me zorgen zou maken over het dragende vermogen van dat balkje.

Tot slot: hele fijne boot. Natuurlijk een wat conservarief onderwaterschip en ze heeft wat wind nodig. Maar ik lees dat je het karakter van de semi s-spant (net als ik) waardeert. Dus: doen! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 09 okt 2025 08:03 #1654433

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Dank voor de reacties.
Ik heb er twee gezien op de wal vorig jaar met wat osmose. Eentje lag in Monnickendam, de ander te Hoorn, bouwjaar weet ik niet.
Dat was dan toeval want ik lees er inderdaad weinig over.

Mijn huidige boot had ook wat osmose, daar was de prijs naar.
Het fixen duurde vele weken (naast talloze andere klussen) en daar heb ik nu geen zin meer in.
Wat onderhoudswerk is prima, maar geen refit meer.

Mbt de motorisering wil ik voor een recente motor gaan, en sowieso geen 1 cilinder.
Voor mij is het grote nadeel van een grotere boot de inboard diesel, dus die moet goed zijn.

Nogmaals; geen haast. Met een 40 urige werkweek en nog 3 a 4 jaren werk voor de boeg is het m.i nu niet echt aan de orde, tenzij er eentje op mijn pad komt.
Ook in de haven waar ik nu lig is geen plek voor een iets grotere boot.

Prijzen variëren nu tussen 5K en 24k en ik zie ze regelmatig te koop aangeboden.
Op afstand (puur afgaand op de advertentie) zie ik niet altijd de verschillen in prijs terug, wel is een recent bouwjaar uiteraard duurder. Scheepsmakelaars vragen uiteraard ook meer.

Is er iets bekend over het gebruik van balsa in het dek?
Schuim was meen ik de standaard.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 08:06 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 09 okt 2025 10:10 #1654464

Waterrimpels schreef :
...algemeen bekend als degelijk. Zowel het Deense Holstebro Plastværk als het Nederlandse Conyplex leverden goede casco’s.

Ze zijn ook een tijdje in Hengelo gebouwd: is de bouwkwaliteit daarvan vergelijkbaar?
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 10:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 800 club 09 okt 2025 12:01 #1654493

@ Nachtvlinder, Jachtbouw Twente in Hengelo maakte gebruik van casco’s gebouwd door Conyplex uit Medemblik, dacht een korte periode ook van Flevo Mouldings uit Harderwijk. Deze casco’s zijn witter van kleur dan die van de Deense bouwer, of er verschil in kwaliteit is weet ik niet.

@ H700 Bij de Hurley 800 wordt inderdaad schuim gebruikt in het voordek, het kajuitdak en in delen van de kuip. Balsahout wordt niet gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl