Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: totaal gewicht etap 22

totaal gewicht etap 22 16 dec 2013 20:26 #467850

Weet iemand het totaal gewicht van een etap 22, hefkiel uitvoering?

In de papieren staat 1250 kg, maar dit zal waarschijnlijk leeg gewicht zijn. Is er iemand die de zijne al eens in de haak of op de brug gehad heeft en het totaal gewicht weet?

Dus gewicht van een etap 22 inclusief tuigage, roer en toebehoren?


Ow, en grapjes of rekensommen over nat schuim: Dat heb ik er al uitgesneden, geen nat schuim in die van mij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 16 dec 2013 21:06 #467862

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
race-eend schreef :
Weet iemand het totaal gewicht van een etap 22, hefkiel uitvoering?

In de papieren staat 1250 kg, maar dit zal waarschijnlijk leeg gewicht zijn. Is er iemand die de zijne al eens in de haak of op de brug gehad heeft en het totaal gewicht weet?

Dus gewicht van een etap 22 inclusief tuigage, roer en toebehoren?


Ow, en grapjes of rekensommen over nat schuim: Dat heb ik er al uitgesneden, geen nat schuim in die van mij!

Ga maar uit van die 1250 kg uiteraard minus het gewicht wat het schuim woog toen het nog droog was.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 17 dec 2013 07:29 #467935

Wat wel fors scheelt is de uitrusting.
Want verkijk je niet op het gewicht wat er bij elkaar kan komen als je alles optelt.Touwwerk , anker , accu('s) motor (zit bij niet standaard inboard er nooit bij) potten en pannen en zelfs de zeilen zitten er vaak niet bij.
200 kg heb je zo bij elkaar.
En als het om zeilklaar gewicht gaat, vergeet de bemanning niet!
Trouwens , er zijn denk ik maar weinig boten die wegen wat er in de folder staat. Vooral de oudere zijn vrijwel altijd , soms flink, zwaarder.
Overigens zegt het geicht van een zelfde type niet zo veel tenzij het een modern schip is wat m.b.v. de vacuüm injectie techniek is gebouwd.
De oudere zijn allemaal hand lay-up en daar gebruikten de lamineerders echt niet allemaal dezelfde , laat staan precies de voorgeschreven hoeveelheid hars voor een laag glas.
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2013 07:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 17 dec 2013 17:00 #468186

Etaps 22 wegen die 1250 kg met een marge van 25 kg. met grootzeil en fok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 17 dec 2013 19:30 #468246

Die 1250 is dus juist een aanname die ik niet wil doen, vandaar mijn vraag wie z'n etap al eens in de haak of op de brug heeft gehad.

Ik wil hem wellicht op een trailer zetten, iemand daar wellicht ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 17 dec 2013 19:36 #468253

race-eend schreef :
Die 1250 is dus juist een aanname die ik niet wil doen, vandaar mijn vraag wie z'n etap al eens in de haak of op de brug heeft gehad.

Ik wil hem wellicht op een trailer zetten, iemand daar wellicht ervaring mee?

ik wil je er even op wijzen dat saeftingen wel een expert is op het gebied van etaps, als er een ie die dat kan weten is hij het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 18 dec 2013 10:31 #468426

Etap was daar zeer nauwkeurig mee.

Etap nr 1 was iets lichter, nummer 2 iets zwaarder.
De rest vrijwel gelijk.

Heb ze regelmatig vervoerd en een aantal malen over de weegbrug omdat ik het in eerste insantie ook niet geloofde.

Het gaat dus om de standaard Etap 22, ga ik van uit.
Er zijn er ook enkele met wat langere mast, voor de Zwitserse meren, en ook een aantal, "sport" , die hadden geen raampjes, dat was om net onder een bepaald bedrag te kunnen leveren.
Een meter mast en de raamlijstjes zal niet veel veschil maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 18 dec 2013 11:49 #468441

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
race-eend schreef :
Die 1250 is dus juist een aanname die ik niet wil doen, vandaar mijn vraag wie z'n etap al eens in de haak of op de brug heeft gehad.
Toch maar doen. Al zal iedere Etap 22 verschillen omdat iedereen niet hetzelfde weegt. X en Y hebben nooit hetzelfde aan boord. Hou rekening met een marge van 25 tot 50 kg.

Edit: was eigenlijk allemaal al gezegd. Zie het als bevestiging.
Laatst bewerkt: 18 dec 2013 12:17 door Tist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 18 dec 2013 11:50 #468442

Die van mij is van 1975, waarschijnlijk een van de eerste van de tweede versie: met alu stootlijsten, genua rails op dek (ipv verzonken), twee afvoergootjes in het voor luik en een dubbel bed.

De 1250 is dus zeilklaar gewicht, met zeilen, tuigage en roer?

M'n gereedschapskist, reserve onderdelen, en "altijd handig" voorraad zal inderdaad nog wat kilo's toevoegen.

@ Saeftinghe: achter wat voor auto vervoerde je ze?
Laatst bewerkt: 18 dec 2013 12:12 door race-eend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 18 dec 2013 12:20 #468448

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
race-eend schreef :
De 1250 is dus zeilklaar gewicht, met zeilen, tuigage en roer?
Inderdaad ik denk dat je het zo moet zien. Voor mij zit de buitenboordmotor van 6 Pk er ook nog bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 18 dec 2013 15:13 #468497

De trekauto was een Renault 16 TX, de trailor Mator 2 assig.
Dat ging heel makkelijk, ik denk dat een wat kleinere auto het ook nog kan.

Het gewicht was zonder motor en zonder water in de tank/kan. Het minimale wat je nodig had om te kunnen zeilen. Kussen en zo zat er wel in.
Laatst bewerkt: 18 dec 2013 15:16 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 19 dec 2013 18:03 #468808

Saeftinghe schreef :
De trekauto was een Renault 16 TX, de trailor Mator 2 assig.
Dat ging heel makkelijk, ik denk dat een wat kleinere auto het ook nog kan.

Het gewicht was zonder motor en zonder water in de tank/kan. Het minimale wat je nodig had om te kunnen zeilen. Kussen en zo zat er wel in.

Dat die auto het best kan trekken geloof ik best hoor.
De vraag is alleen of je dat mag!
Ik reed met mijn Mondeo 1,8 liter ook altijd mijn vorige boot van 2300kg op een trailer van 300 kg probleemloos naar huis.
En met de auto daarvoor (een Subaru Legacy dus 4-wiel met hoge en lage gearing) was het helemaal het bekende fluitje.
Leuk trouwens , heb je 10 versnellingen... :lol:
Maar ja , dat was maar 800 meter over een binnenweggetje met 30-40kmh en een oranje zwaailicht achterop..
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 19 dec 2013 19:21 #468844

Er was helemaal geen discussie over kunnen of mogen met die 16 TX.

Ben niet helemaal zeker van de gewichten omdat die RUIM hoger waren.

Staat me iets bij dat ik ruim 3 ton als aanhanger gewicht mocht hebben.
Wel geremde trailer natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 20 dec 2013 09:45 #469023

Saeftinghe schreef :
Er was helemaal geen discussie over kunnen of mogen met die 16 TX.

Ben niet helemaal zeker van de gewichten omdat die RUIM hoger waren.

Staat me iets bij dat ik ruim 3 ton als aanhanger gewicht mocht hebben.
Wel geremde trailer natuurlijk.

Ik vrees dat het totaal gewicht van de combinatie auto/aanhanger 3 ton was.
Dan zou de auto beladen 1500 kg mogen wegen en dat lijkt me wel aardig te kloppen.
Ik zou nog maar eens heel goed in de papieren kijken.
Een aanhangewicht van 3000 kg voor een Renault(neem ik aan) 16TX lijkt me in ieder geval uiterst onwaarschijnlijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 20 dec 2013 10:31 #469041

Yellow,
Je gelooft toch niet echt dat ik nog papieren heb van zovele jaren terug?
Het was RUIM 3000 kg, ik meen zelfs 3300 of 3500 kg.
De eerste keer kijk je of het kan en mag, daarna weet je het en kijk je er nooit meer naar.
En TOTAAL gewicht zou ook nog wel mogelijk zijn. Het was in ieder geval ruim binnen de wetgeving.

Destijds een paar keer gecontroleerd, moest met telkens één wiel op een weegplaat gaan staan.
"prima voor elkaar meneer, goede reis. En denk om die 80 km/h".

Een keer een aantal wat kleinere bootjes opgehaald uit Blois((?) Samen met de importeur met twee auto´s.

Hij rijdt voor me, op de Boulevard Pheripherique en gaat aan de kant.
Koppakking van z´n motor stuk. (Brits fabrikaat).
Sleeplijntje, maar net sterk genoeg, zodat het breekt wanneer iets mis gaat.
De rembekrachtiging werkend gehouden door nu en dan z´n motor even mee te laten draaien in een hoge versnelling.

Één keer de lijn moeten vervangen omdat een fransman achter mijn trailer invoegde.

We deden er niet eens zo erg veel langer over om thuis te komen. En het brandstof verbruik van de ene auto was minder dan wanneer beide wagens normaal gewerkt hadden.

Het rijgedrag was in die jaren wel heel wat minder agressief dan tegenwoordig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 20 dec 2013 12:52 #469070

Saeftinghe schreef :
Yellow,
Je gelooft toch niet echt dat ik nog papieren heb van zovele jaren terug?
Het was RUIM 3000 kg, ik meen zelfs 3300 of 3500 kg.
De eerste keer kijk je of het kan en mag, daarna weet je het en kijk je er nooit meer naar.
En TOTAAL gewicht zou ook nog wel mogelijk zijn. Het was in ieder geval ruim binnen de wetgeving.

Destijds een paar keer gecontroleerd, moest met telkens één wiel op een weegplaat gaan staan.
"prima voor elkaar meneer, goede reis. En denk om die 80 km/h".

Een keer een aantal wat kleinere bootjes opgehaald uit Blois((?) Samen met de importeur met twee auto´s.

Hij rijdt voor me, op de Boulevard Pheripherique en gaat aan de kant.
Koppakking van z´n motor stuk. (Brits fabrikaat).
Sleeplijntje, maar net sterk genoeg, zodat het breekt wanneer iets mis gaat.
De rembekrachtiging werkend gehouden door nu en dan z´n motor even mee te laten draaien in een hoge versnelling.

Één keer de lijn moeten vervangen omdat een fransman achter mijn trailer invoegde.

We deden er niet eens zo erg veel langer over om thuis te komen. En het brandstof verbruik van de ene auto was minder dan wanneer beide wagens normaal gewerkt hadden.

Het rijgedrag was in die jaren wel heel wat minder agressief dan tegenwoordig.

Het is heel goed mogelijk dat er in de loop van jaren wat is veranderd. lk ben pas begin 80er begonnen te auto te rijden (legaal dan.....).Daarvoor had ik simpelweg geen auto nodig.
Overigens staat , tegenwoordig tenminste, op je kentekenbijs wat je trekken mag.Mijn Mondeo 1.8 mag bijv. maximaal 1500 kg geremd trekken.
Als ik jou was zou ik e.e.a. toch maar eens natrekken.
Nog afgezien van de bekeuring is het zien te krijgen van een juiset trekauto als je ergens in de rimboe staat geen pretje.
Ad
Laatst bewerkt: 20 dec 2013 14:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 20 dec 2013 17:01 #469124

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Yellow,
Je gelooft toch niet echt dat ik nog papieren heb van zovele jaren terug?
Het was RUIM 3000 kg, ik meen zelfs 3300 of 3500 kg.
De eerste keer kijk je of het kan en mag, daarna weet je het en kijk je er nooit meer naar.
En TOTAAL gewicht zou ook nog wel mogelijk zijn. Het was in ieder geval ruim binnen de wetgeving.

Destijds een paar keer gecontroleerd, moest met telkens één wiel op een weegplaat gaan staan.
"prima voor elkaar meneer, goede reis. En denk om die 80 km/h".

Een keer een aantal wat kleinere bootjes opgehaald uit Blois((?) Samen met de importeur met twee auto´s.

Hij rijdt voor me, op de Boulevard Pheripherique en gaat aan de kant.
Koppakking van z´n motor stuk. (Brits fabrikaat).
Sleeplijntje, maar net sterk genoeg, zodat het breekt wanneer iets mis gaat.
De rembekrachtiging werkend gehouden door nu en dan z´n motor even mee te laten draaien in een hoge versnelling.

Één keer de lijn moeten vervangen omdat een fransman achter mijn trailer invoegde.

We deden er niet eens zo erg veel langer over om thuis te komen. En het brandstof verbruik van de ene auto was minder dan wanneer beide wagens normaal gewerkt hadden.

Het rijgedrag was in die jaren wel heel wat minder agressief dan tegenwoordig.


Zal denk ik jaren 70 zijn geweest.......vroeger toen er nog veel kon!!! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 20 dec 2013 19:00 #469137

Yellow,
De zin gemist over het staande houden en op een weegschaal moeten staan? En dat ik vóór ik de eerste ophaalde wel even gekontroleerd heb wat wettelijk geregeld was?
Op m´n huidige rijbewijs staan geen toegestane gewichten. Op ´t kenteken staat dat het toaal maximaal 2855 kg mag wegen. En dat is met een véél kleiner autotje.


Sleen 42,
Het doet me deugd dat iemand leest wat er staat en bedoeld word,
Het was inderdaad in de jaren 70.
Het was véél minder druk en (om die reden ?)veel minder agressief.
En inderdaad, er was veel meer mogelijk, politie was ook niet eropuit om zoveel mogelijk te incasseren.

Hier in zuid Iberica is het nog steeds zo, weinig verkeer, heel relaxt rijden.
Meestal rijd ik behoorlijk rustig, maar soms zijn er dwingende redenen om flink wat harder te rijden.
De politie heeft hier een heel wat ruimere marge dan men in Nederland kent. En is véél redelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: totaal gewicht etap 22 21 dec 2013 08:18 #469193

Tja , dat jij het over Spanje had had ik niet begrepen uit je eerdere postjes hoor.
Hoewel ik me wel afvraag of de regels daar echt , zeker tetgenwoordig , zo anders zullen zijn.
Maar ik neem eigenlijk aan dat race-eend het heeft over rijden in Nederland.
En daar gelden deze regels:
www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php
Er is dus een kans dat zijn auto meer mag trekken dan het lege autogewicht als dat op het kenteken en de trekhaak staat.Bij sommige autos kun je nl door het aanbrengen van speciale versterking het maximum aanhanger gewicht verhogen.Dat moet dan wel ok in het kentekenbeijs worden gewijzigd.
Maar meestal is dat ook niet meer dan het leeggewicht plus maximum lading.Daarom is het bijv. bij mijn Mondeo 1.8 van 1206 kg leeggewicht precies `1500 kg.
Die zou dus die Etap niet eens mogen trekken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl