Roland27 schreef :
douwe schreef :
Je moet de korte kiel(vinkiel) zien als kort t.o.v. de lengte van de boot.
Je hebt dus korte kielen die diep steken en korte kielen die ondiep steken.
Hoe dieper de kiel steekt des te korter hij meestal is.
Een te ondiep korte kiel is vaak een concessie om de boot geschikt te maken voor een breder vaargebied. De aandewindse eigenschappen van deze uitvoering zullen wat slechter zijn.
Een langne kiel is lang t.o.v.de lengte van de boot. Meestal klassiekere boten.
Ik neem aan dat TS de diepgang bedoeld bij z'n vraagstelling.
Zeileigenschappen bij diverse kiel- en roerconfiguraties is een complex verhaal en ook zeer afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
Ja, helemaal correct. Veel productieboot producenten bieden deze 2 of 3 kielvarianten aan: een standaard kiel en een ondiepe kiel (dus ook wel korte kiel genoemd) en soms een performance (diepere) kiel.
Wel vind ik dat Douwe zegt over de aandewindse eigenschappen, dat die "wat slechter zijn" iets te kort door de bocht. Aanzienlijk slechter lijkt mij meer op zijn plaats. We praten gemiddeld over rond de 10 graden minder hoog aan de wind en soms nog wel meer.
Daarnaast is ook het manoevreren in bijvoorbeeld een marina (langzaam varen en korte bochten maken) vaak moeilijker, als de ondiepe kiel een langere plaat (fin) heeft. Heb je een boegschroef, is dat probleem natuurlijk niet echt een probleem.
Ik wou me een beetje op de vlakte houden wat de aandewindse eigenschappen betreft.
Anders had ik weer andere mensen over me heen gekregen.
Zelf vaar ik met boten met de diepst stekende standaardkiel.
Friendship 26 met 1,50 en Maxi met 1,75.