Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ?

BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 25 okt 2008 21:33 #47592

  • RdB
  • RdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
hoi allen,
wie kan mij wat advies geven :
Ik wil binnenkort een zeilboot kopen en ben mij aan het orienteren.
Ik ben erg gecharmeerd van de Marieholm IF, IFe en 26. Ik wil graag op ruim water en op zee kunnen varen. De 26 en de IFe hebben meestal inboard motoren. Maar de IF heb ik gezien met een BB-motor aan de spiegel, maar ook een BB-motor in een bun.

Wat zijn de voor- en na-delen van de BB-motor aan de spiegel, de BB-motor-in-bun en de inboard motor ?

Zelf heb ik al het e.e.a. overwogen :

Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat je met een beetje golfslag de kans loopt dat je schroef uit het water komt ; loop je dat risico ook met BB-motor-in-bun?
De BB-motoren zijn weer gemakkelijker te servicen dan een inboard-diesel.

Kortom: wie kan mij nog meer voor- en nadelen van deze opties noemen?
groeten, Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 25 okt 2008 22:06 #47594

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Buitenboordmotor draaien vrijwel altijd op benzine (er zijn wel diesel en elektrische apparaten te vinden) en dat betekent dat je (nog) een snel ontvlambare stof aan boord hebt. Niet iedereen vindt dat even prettig.

Een diesel (inboard dus, voor het gemak) is een simpeler motor dan een benzineding, minder kans op storingen en eenvoudiger te onderhouden. Je komt er misschien wat lastiger bij (hangt heel erg van het type boot af) maar je hoeft er ook niet zo vaak te wezen ;) Bovendien zit de diesel vaker vlak achter de kiel in plaats van aan het hek, dat is een veel gunstiger ligging.

Tot zover de bijdrage van een dieselfan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 25 okt 2008 22:46 #47596

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ook ik ben een Diesel fan maar even een vraagje wat ik altijd al wilde weten. Het kan regenen dus het hoeft geen probleem te zijn, maar stel je krijgt een echte breker op de kont en je BB staat even geheel in het zoute/zoete nat, kan zon ding daar tegen?

Je hoeft niet gelijk op zee met zwaar weer te varen hoor voor zoiets. Wij werden eens verrast door een zware binnenvaart bak op smal vaarwater met bijna windstil weer. 2 hekgolven stijl en kort na elkaar en we hadden echt een bak water op de spiegel. Moest er even aan denken in deze.

Waarom voor mij binnenboord? (wellicht subjectief want ik heb nooit een BB gehad:

- stiller in de kuip (comfort)
- betrouwbaarder (subjectief)
- nauwelijks onderhoud
- niet diefstal gevoelig
- geen benzine aan boord (reeds genoemd)
- volgens mij een lager verbuik bij gelijk aantal PK's maar dat kunnen anderen wellicht beter vertellen. Dus ik meen er langer mee te kunnen pruttelen. En da's best handig van Hindelopen naar Brunstbuttel met 60 liter zonder wind gedurende 36 uur. :wink:

Ik kan ook zeker wel voordelen bedenken voor een BB maar ik heb er gewoon het schip niet voor. Als dat wel zo was zou ik er toch niet snel voor gaan. Alleen op bijvoorbeeld een Sprinta Sport voor binnenwater voor wedstrijden etc, dan alleen een zeer lichte BB.

Ben benieuwd

gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 07:13 #47606

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Een voordeel van een buitenboord is dat je bij problemen snel tot een oplossing kan komen. Motor eraf en naar de monteur brengen. Leenmotr mee terug en je kan blijven varen. Als je veel in gebieden met behoorlijk wat golfslag vaart is een buitenboord wat minder prettig, je loopt kans dat de schroef boven water komt en het gewicht aan de spiegel zorgt voor meer stampen. Marieholms 26 hebben volgens mij altijd een binnenboard, de IF's zijn in beide uitvoeringen bekend. Benzine is minder veilig dan diesel, maar laat je niet afschrikken. Zorg voor een goede plaatsing van je benzinetank (liefst in een afgesloten ruimte die naar buiten toe ventileert) en veel ventilatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 09:14 #47610

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
het bovenstaande is helemaal waar. Dit is ook nog een invalshoek:

Het hangt een beetje van het doel af waarvoor je de boot koopt. Wil je snel, harder dan een ander, wedstrijden? Of wil je degelijk, betrouwbaar, vaar je veel op groot water, maakt snelheid wat minder uit?

De BB is in de regel lichter van gewicht, je kan hem vaak opklappen aan de spiegel (geen weerstand in het water), en als je er echt voor gaat kan je hem bij een wedstrijd op de steiger laten liggen.

Diesels zijn duurder dan BB motoren. Dat zie je terug in de tweedehands prijzen. Toen ik een boot zocht had ik een bepaald budget. Kocht ik een boot met diesel, dan had ik een kleinere of oudere, minder uitgebreide boot. Ik koos voor zo veel mogelijk zeil-boot met een spi, wind-diepte-snelheidsmeter, verschillende voorzeilen een oude BB. Maar dat is persoonlijk.


Succes moet kiezen.
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 10:03 #47613

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Heb voor dezelfde keus gestaan.
Heb gekozen voor een inboard diesel en heb nog geen moment spijt.
Voordelen:
- Een echt motor geluid :D
- Stiller. (dit is niet tegenstrijdig met bovenstaand) :wink:
- loopt rustiger (heb gevarenmet zowel 2 takt als viertakt bb motoren. Even gaat wel maar na langere tijd word je(ik) lichtelijk geiriteerd van het geluid van de bb motor (zeker de 2-tak) ik weet het je koopt een zeilboot en geen motor boot) maar wij zijn met windstil weer het ijsselmeer over gestoken en dan is z'n inboard diesel gewoonweg heerlijk. 1 litertje per uur en tuffen maar)
- vaak beter manouvreerbaar. Schroef zit in lijn achter je roer.
- onderhouds arm
- simpele techniek (kan er al snel zelf veel aan doen)
- zoals je zelf al aangeeft is de kans dat je schroef uit het water komt een stuk kleiner.
- had ik al dat "mooie" geluid genoemd :wink:

Nadeel:
- duurder

verder sluit ik me aan bij de bovenvermelde voor en nadelen.

Succes met je keuze.
:wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 10:46 #47615

Hoewel een diesel mij ook prettiger lijkt, varen wij al geruime tijd met een 2-takt BB-motor (mercury). Wij hebben een waarschip 1/4 ton.

Nadelen zijn genoemd, en grotendeels gaan die ook voor ons op. Alleen vind ik de herrie wel erg meevallen. Vergelijk onze 9.9 met een yamaha 8 pk, en het verschil is enorm. Ik wil maar zeggen dat de hoeveelheid herrie ook weer erg afhankelijk is van merk en type bb-motor.

Tweede nadeel is het verbruik. Klopt, en ik wil daarbij ook gelijk het nadeel van de lagere gemiddelde snelheid noemen. Wij zijn een aantal keren van Hollandsch Diep via de staande mastroute naar Amsterdam geprutteld, en je moet echt erg veel moeite doen om het konvooi te blijven volgen. Diesels motoren denk ik al gauw 6 knopen, en een bb-motortje 5 knoop. Wij verbruiken, als we het konvooi wel willen blijven volgen op dit traject 50 liter.

Als je een langstaart hebt, vind ik het wel meevallen met het boven water komen van de schroef. Dat gebeurt echt zelden, en alleen bij gevalletjes als de Maasmond oversteken op zee.

Komen we bij het zoute water. Ik heb geen ervaring met de hele motor onder water, ook al hebben we het inmiddels wel eens wat te bond gemaakt op zee. Bij ons is het gebleven tot water tot aan de onderkant van het blok. Dat geeft geen problemen.

Het gewicht achterop in onmiskenbaar een flink nadeel. Evenals het feit dat de schroef ver achter het roerblad zit. Maar volgens mij hebben marieholms een aangehangen roer, dus heb je dat nadeel minder. Zeker als je een motor in bun hebt. Ik denk dan dat je ook niet je schroef uit het water krijgt. In veel gevallen kun je trouwens ook direct met je motor sturen.

Dan de voordelen: Geen schroef onder water bij het zeilen.
Verder breng je je motortje weg in de herfst en haalt 'm in april weer volledig geserviced op. Of je doet dat zelf thuis in je garage. Daarnaast heb ik vorig jaar 2 keer een plastic zak in de schroef gehad: motor uit (als dat al niet gebeurd was), motor om hoog, zak eruit en starten weer. Groot voordeel!
Maar bovenal: In kleine bootjes als een kwarttonner is het gewoon veel praktischer en handzamer dan een inboard op een onbereikbare plek ergens onder de kuip.

Ik zou mijn keuze er niet vanaf laten hangen. Kwaliteit en hoeveelheid zeilen, staat van het schip, betaalbaarheid en de betrouwbaarheid van de motor, wat voor type dan ook, zijn voor mij belangrijker.


groeten,
Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 12:45 #47621

Hoi Rdb, Ik heb een Marieholm IF-e en een 26 gehad.
Realiseer je dat een Marieholm if&26 lang kielers zijn, dus manuvreren is nie handig zowel met of zonder inboord diesel, ik had bij beide een met inboord. Grootst voordeel is als je langer op de motor moet varen: geluid en brandstof.Verder een geweldige zeiler en het blijft een fantastisch ontwerp.
Kijk ook een op www.marieholmvereninging.nl 8)
groet,
Hilko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 15:22 #47628

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Kleine misvatting, niet elke inboard is een diesel!

Als ervaringsdeskundige, heb beiden gehad. inboard stuurt beter, de schroef zit voor het roer dus een beetje gas en je hebt controle over de boot (tenzij je een bb motor hebt die kan bewegen, maar dan heb je weer 2 soorten besturing)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 19:27 #47639

Een overweging die ik destijds mee heb gekregen naast boven genoemde voor en nadelen...
OP zee heeft een motor in een bun het nadeel dat je een gat in het achteste deel van het boot vlak hebt (geldt dan weer nier vooe r een complete buitenoord motor) Het nadeel doet zich gelden bij achter oplopenmde golven... Deze tillen de boot achter op en de golf loopt onder de boot door... een bun verstoort dit oppervlak met een groot gat.... de motor kan er mischien wel tegen maar dat gaat wel ten koste van het dragende oppervlak... Geldt dus minder op binnenwater...
Verder vond ik zelf de inboard wel een degelijk idee.... (Maar daarvoor hebben we weer andere gebreken op de koop toe genomen..)
Het manouvreren met een langkieler is een overweging wanneer je veel op binnenwater vaart (en relatief veel manouvreert..) op zee geeft het daarentegen wel goede zeileigenschappen (zeewaardig..)
succes met een van de leuke fases in de bootaankoop.. fantaseren verkennen... het werk komt later...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 26 okt 2008 21:07 #47652

Als er de keuze is zou ik voor een inboord diesel gaan,
er is al van alles gezegd, voor het merendeel helemaal waar.

Wat ook een aspect is dat het gewicht van een binnenboord diesel
zich centraler in de scheepsromp bevindt: altijd gunstiger
dan een gewicht in de uiteinden van een romp,
met het oog op langscheepse bewegingen.

Verder ligt een binnenboordmotor lager/deels onder de waterlijn,
wat de dwarsscheepse stabiliteit weer ten goede komt.

Dit is de moeite waard om te bekijken (niet mijn boot):

http://www.mijnalbum.nl/Album-JBIYBGLY-Foto's-in-Leusden-Foto's-van-Vervoersmiddelen-Boot.html

Johan

(Die erg tevreden is
met een dieselgebruik
van nog geen 1 liter per draaiuur)
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 28 okt 2008 07:19 #47833

Zomaar even wat overwegingen die in me opkomen:

Boten met een diesel zijn duurder, maar behouden daardoor ook beter hun waarde.

Een buitenboordmotor is makkelijker te repareren en ook makkelijker en goedkoper te vervangen. Er is een levendige handel in tweedehands exemplaren.

Met een goedgeplaatste bun zit je schroef ook voor het roer, net als bij een inboard.

Buitenboordmotoren maken meer lawaai, en dat geldt zeker voor een exemplaar in een bun!

Een bun verstoort de stroomlijn van je schip, tenzij de bun van onderen min of meer afgesloten kan worden, zoals bij de kleinere Etap's.

De motor in een bun kan niet opgeklapt worden, zodat ie altijd in het water hangt. Dat heeft gevolgen voor bijvoorbeeld corrosie en aangroei (denk aan koelwaterinlaat).

Diesels zijn een stuk zuiniger dan buitenboords, en benzine is een stuk duurder dan diesel.

Volgens mij had de IF oorspronkelijk een bun, maar hebben heel veel eigenaren die dicht gemaakt en de motor achterop gehangen. Waarschijnlijk vanwege de verstoring van de stroomlijn en het lawaai.

Veel succes, Marieholms zijn mooie schepen!
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 28 okt 2008 09:48 #47853

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Vroeger achter mijn houten Spanker had ik een Britisch Seagull outboard motor. Het ding was een eeuwigheid oud en haperde nooit. Wat er niet opzat ging ook niet kapot. Er zat ook niets op. Cilinder en kop uit één stuk gietijzer. Glijlagers, 1:15 mengsmering, géén achteruit, koperen tankje, geen repeteerstarter maar hij startte in één rukje. Ooit heb ik hem overboord laten vallen, in de Grevelingen. Effe de puntjes droogmaken en lopen!
Als ik ooit nog eens een buitenboordmotor nodig heb koop ik weer een Seagull.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BB-motor / inboard-motor / bb-motor-in-bun ? 09 nov 2008 11:07 #48926

  • Hoppe
  • Hoppe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Gezien jou keuze van vaarwater (en de lengte van je boot) zou ik er niet over peinsen om een buitenboord motor of een motor in een bun te overwegen.

Tuurlijk kun je overal komen met een buitenboord motor maar op ruimer water is een inboard diesel 10 x makkelijker en wel zo veilig. Al was het maar omdat je niet op het achterschip hoeft te hannesen om de bb te starten.

Een bun is een beetje raar compromis tussen inboard en buitenboard en past totaal niet bij het onderwaterschip van een Marieholm. Dan nog liever hannesen op het achterdek.

Een langkieler manuvreert inderdaad niet al te best (met name achteruit) maar gezien de beperkte lengte zou ik me daar niet door laten weerhouden.

Succes bij je keuze!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl