Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria 30

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 05:37 #481646

Koezt schreef :

Kom eens met tegenargumenten; zo blijft het bij Welles - Nietes.

Het is geen welles nietes, maak je daar maar niet druk om. Het strooien met voor- en tegen argumenten dient maar 1doel: aantonen dat er een verschil is in kwaliteit van boten. Die is er. De beste kwaliteit op het water is het zeilen zelf en kies daarvoor de kurk waarbij jij jezelf prettig voelt. Mocht je van mening zijn dat zeilers met bepaalde merk boten daardoor in gevaar verkeren, dan zijn tips om dit te verhelpen altijd welkom natuurlijk. Tot nu toe begrijp ik dat TS op het punt staat te kiezen voor een prima boot.
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 05:38 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 05:45 #481649

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Snap de discussie ook niet helemaal. Aan de ene kant zie je topics over 40% van de boten die de haven niet uitkomt. Vragen of het wel veilig is om zonder CWO in een kano te gaan zitten. Maar zodra het woord bavaria valt zijn we spontaan allemaal wereldreizigers die orkanen trotseren.

Maar dan wel commentaar leveren op een 70 jarige Spanjaard die solo doet waar wij van dromen.

Rare jongens die forumleden.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 06:59 #481669

Sea Force One schreef :
Nu alleen nog een keer baasklusje aan boord zien te krijgen om te laten ervaren dat qua kwaliteit zijn spirit zeker wordt geëvenaard...

ok, dan kom jij ook even een dagje op de spirit en schrijven we samen de verschillen in de constructie op.

Als voorbereiding voor jou: een tijdje geleden heb ik een hele grote spreadsheet gemaakt waarin je de z.g. scantling numbers (allerlei metingen aan de constructie) kan invullen. Kost je wel een paar uur metingen doen.
Als jij dat nou doet voor je Bavaria (ik heb het al gedaan voor de spirit) dan hebben we een mooi startpunt voor de vergelijkingen.
Ik mail je de spreadsheet wel, als je wilt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 07:00 #481670

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Erikdejong schreef :
zivojan schreef :
Zelfs met een groepje ZF-ers op het ijsselmeer in mei 2010 hebben we Bagheera met 8 knoop op een uitloper van het vrouwenzand gezet :blush:

Dat zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Ik heb, tot mijn schaamte, mijn mini 6.50 met ongeveer vergelijkbare snelheid op het enkhuizerzand gezet (was vroeg in het voorjaar, boeitjes lagen er niet en dacht wel ff op de drom te kunnen sturen. Er ligt daar echter nog een staartje :blush: ).

Schade, een paar cracks in het laminaat. De architect erbij gehaald, die was zich lam geschrokken. Na tests bleek het een bouwfout. Er waren 5 lagen minder glas in de kieldoos ingelamineerd.
Mijn conclusie, alle boten moeten dit met gemak kunnen handelen. Okee, op een aantal kantelkielers na dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 09:38 #481726

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Erikdejong schreef :
Dat doen we helaas verschillende malen per jaar omdat de kaarten in het noorden zeer slecht zijn
Erikdejong schreef :
Zelfs met een groepje ZF-ers op het ijsselmeer in mei 2010 hebben we Bagheera met 8 knoop op een uitloper van het vrouwenzand gezet
Gelukkig is die Ijsselmeerkaart inmiddels wel bijgewerkt :P

En als ik dit allemaal zo lees ben ik blij met mijn houten one-off van tachtig jaar oud: die is ongetwijfeld stukken zeewaardiger dan alle Bavaria's :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 10:15 #481756

Apae schreef :
En als ik dit allemaal zo lees ben ik blij met mijn houten one-off van tachtig jaar oud: die is ongetwijfeld stukken zeewaardiger dan alle Bavaria's :dry:
zolang hij binnen in een loods staat kan er niets gebeuren behalve in de fik vliegen! :P
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 10:42 #481769

Baasklusje schreef :
Sea Force One schreef :
Nu alleen nog een keer baasklusje aan boord zien te krijgen om te laten ervaren dat qua kwaliteit zijn spirit zeker wordt geëvenaard...

ok, dan kom jij ook even een dagje op de spirit en schrijven we samen de verschillen in de constructie op.

Als voorbereiding voor jou: een tijdje geleden heb ik een hele grote spreadsheet gemaakt waarin je de z.g. scantling numbers (allerlei metingen aan de constructie) kan invullen. Kost je wel een paar uur metingen doen.
Als jij dat nou doet voor je Bavaria (ik heb het al gedaan voor de spirit) dan hebben we een mooi startpunt voor de vergelijkingen.
Ik mail je de spreadsheet wel, als je wilt.
Hoi Thomas, zou je deze willen mailen? Kan niet garanderen dat ik direkt kan gaan meten, maar mooi om inzicht te krijgen in de bootconstructie. Heb destijds ook een spirit 36 bekeken. Van buiten mooi. Wel helmstok. Heb persoonlijk liever stuurwiel.
Van binnen viel deze mij tegen. Was minder comfortabel, minder praktisch tov van een 370. Heb deze destijds bij Kats bekeken. Prijs ongeveer hetzelfde als de 370. Uiteraard is dat grotendeels subjectief. Objectief is de spirit een snellere zeiler.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 10:46 #481772

zivojan schreef :
Maar wordt je niet zeeziek als je zo navigeert? Of heeft dit geen invloed op het zeeziek zijn?
Ik heb zelf eigenlijk geen last van zeeziekte, dus dit kan ik niet uit eerste hand bevestigen of ontkennen. Mijn vrouw heeft er echter wel last van, en die heb ik nooit gehoord over een evrschil in zeeziekte of ze nu aan de navigatie tafel zit of aan de salontafel (bij de een kijk je naar voren, bij de ander naar achteren.
Theoretisch kan het volgensmij ook geen verschil maken, de acceleraties en rotaties zijn gelijk, ongecaht welke kant je op kijkt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 10:49 #481773

Jedre schreef :
Dat zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel. Ik heb, tot mijn schaamte, mijn mini 6.50 met ongeveer vergelijkbare snelheid op het enkhuizerzand gezet.
<knip>
Mijn conclusie, alle boten moeten dit met gemak kunnen handelen. Okee, op een aantal kantelkielers na dan.
Klopt, het zou ook helemaal niets moeten zeggen. En dat is nu juist de strekking van mijn betoog, want heden ten dage kunnen veel boten die niet meer zonder schade op te lopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 11:14 #481783

mgbgt1975 schreef :
Maar zodra het woord bavaria valt zijn we spontaan allemaal wereldreizigers die orkanen trotseren.
Dat is niet de clue.
IEDERE boot, ongacht hoe die gebruikt word en door wie en onder welke omstandigheden, zal gedurende zijn leven de grond meerdere keren met de kiel beroeren, of met het roer for that matter.
De insteek is dat men dat tegenwoordig maar normaal vind en accepteerd dat boten daar structurele schade door oplopen. Of dat men het normaal vind dat een boot lekt als het regent en zo nog een paar van dat soort fratsen.
Dat heeft niets met wereldreizen of orkanen te maken, gewoon windje 0 op de kaag varend op de motor kan ook een goede situatie omschrijving zijn.

Uiteindelijk zijn we wel wat afgedwaald van de oorspronkelijke vraag, en dat was of de bavaria 30 uit de late jaren 80 een goede boot is. En dat kunnen we bevestigend beantwoorden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 11:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 11:20 #481785

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Hee, mijn boot lekt niet, dat is condens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 12:02 #481810

Erikdejong schreef :
zivojan schreef :
Maar wordt je niet zeeziek als je zo navigeert? Of heeft dit geen invloed op het zeeziek zijn?
Ik heb zelf eigenlijk geen last van zeeziekte, dus dit kan ik niet uit eerste hand bevestigen of ontkennen. Mijn vrouw heeft er echter wel last van, en die heb ik nooit gehoord over een evrschil in zeeziekte of ze nu aan de navigatie tafel zit of aan de salontafel (bij de een kijk je naar voren, bij de ander naar achteren.
Theoretisch kan het volgensmij ook geen verschil maken, de acceleraties en rotaties zijn gelijk, ongecaht welke kant je op kijkt.
Niet helemaal juist. Ons lichaam is gewend aan vooruit bewegen, onze hersenen maken daar ook berekeningen op. Ga maar eens in een auto op de achterbank zitten, draai je om, en blijf achterwaarts kijken. gegarandeerd dat je vrouw daar misselijk van zal worden.
Echter, en dat ben ik wel met Erik eens, het effect van achterwaarts navigeren, zal minimaal zijn, maar het is er wel. Moet even thuis kijken waar ik dit gelezen heb. meen in een scriptie van een van de studenten hier aan de RU.

En inderdaad, de bavaria 30 uit 86-89 is een goed schip! Waar moet je op letten bij aanschaf?
De saildrive seal! Jaartal staat miniscuul klein in het rubber, maar wel belangrijk. Ouder dan 7 jaar? Zeker 1000 euro van de prijs af!
Verstaging. Kan de eigenaar geen onderhoud aantonen de laatste 10 jaar, ook van belang.
Let op de ramen, deze kunnen na al die jaren behoorlijk gecraqueleerd zijn.
Kijk ook goed naar de bedrading van het electriciteitscircuit. Werf af was dat prima in orde, echter goedbedoelde amateurs maken er soms een zooitje van.
Laat je schip keuren! Kost wat, maar geeft je:
a: overzicht van de waarde
b: overzicht van eventuele reparatie / verbeter kosten
c: een heldere waardebepaling voor je verzekering.
d: een helder 0 punt, vanwaar jij verder kunt met verbeteren en uitbreiden. Bij een eventuele verkoop kun je dan laten zien hoe het schip was, welke verbeterpunten je hebt aangepakt, welke materialen, verven etc je hebt gebruikt.

O, ja. Voordat ik het vergeet. Wordt lid van de bavariazeilclub. Zij hebben een besloten forum, waar wel enorm veel kennis aanwezig is over iedere bavaria, ook de jouwe!
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 12:03 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 12:10 #481816

Sea Force One schreef :
Niet helemaal juist. Ons lichaam is gewend aan vooruit bewegen, onze hersenen maken daar ook berekeningen op. Ga maar eens in een auto op de achterbank zitten, draai je om, en blijf achterwaarts kijken. gegarandeerd dat je vrouw daar misselijk van zal worden.
Maar een auto beweegt zich voort met 100km/h, en een boot maar liefst met 8 tot 14 km/h. Ik denk dat het effect van de snelheid volledig verwaarloosbaar is, zeker omdat rollen, stampen en de verticale en horizontale versnellingen in een boot zoveel groter zijn als in een auto.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 12:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 12:10 #481818

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
In een trein of bus maakt vooruit of achteruit rijden mij niets uit, maar sommige andere passagiers wel. Ik denk, dat je daaraan best kunt afleiden of je achteruit eerder gevoelig voor zeeziekte zult zijn.
Overigens ben ik dat laatste wel enigszins, maar ik denk niet dat voor- of achteruit daarin verschil maakt bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 12:21 #481823

Erikdejong schreef :
Sea Force One schreef :
Niet helemaal juist. Ons lichaam is gewend aan vooruit bewegen, onze hersenen maken daar ook berekeningen op. Ga maar eens in een auto op de achterbank zitten, draai je om, en blijf achterwaarts kijken. gegarandeerd dat je vrouw daar misselijk van zal worden.
Maar een auto beweegt zich voort met 100km/h, en een boot maar liefst met 8 tot 14 km/h. Ik denk dat het effect van de snelheid volledig verwaarloosbaar is, zeker omdat rollen, stampen en de verticale en horizontale versnellingen in een boot zoveel groter zijn als in een auto.
Echter, en dat ben ik wel met Erik eens, het effect van achterwaarts navigeren, zal minimaal zijn, maar het is er wel.
Aan de andere kant, je lichaam in een boot moet al veel meer informatie qua stabiliteit verwerken, waardoor een op het land klein effect, op een schip relatief groter kan zijn. (hier heb ik geen wetenschappelijke onderbouwing voor)
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 14:06 #481862

  • zivojan
  • zivojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Erikdejong schreef :
IEDERE boot, ongacht hoe die gebruikt word en door wie en onder welke omstandigheden, zal gedurende zijn leven de grond meerdere keren met de kiel beroeren, of met het roer for that matter.

Snap ik niet. Je hebt toch een dieptemeter aan boord en dan weet je toch hoe diep het is? ALs het een rots is die onderwater uitsteekt of een ander voorwerp dat niet op de kaart staat oke, Maar in de meets gevallen weet je toch hoe diep het is en kun je dit toch voorkomen? Of denk ik nu te simple?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 14:11 #481864

Ken jij een zeiler die nog nooit aan de grond gelopen is? (Ik niet...)
Of het voorkomen kan worden is een ander verhaal natuurlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 14:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 14:23 #481868

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
zivojan schreef :
Of denk ik nu te simple?

Ja. Aan een dieptemeter heb je in feite heel weinig. Immers voordat jij kan reageren zit je al vast of tegen het obstakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 14:32 #481872

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Erikdejong schreef :
Ken jij een zeiler die nog nooit aan de grond gelopen is? (Ik niet...)

Ik wel, maar die komen ook maar zelden de haven uit en hebben de grootste verhalen elders ;)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 16:55 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 15:58 #481888

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5170
Jedre schreef :
Mijn conclusie, alle boten moeten dit met gemak kunnen handelen. Okee, op een aantal kantelkielers na dan.

Kantelkielers raakt meestal niet met de kiel als eerste de grond, daarbij is de constructie van een kantelkiel als het goed is wat sterker, omdat er grotere krachten op vrij komen dan een kiel die niet beweegt (iets met kracht*arm).

Met gemak op vrij zachte grond vastlopen moet wel lukken, maar heb ook boten gezien en gerepareerd die met wat golfslag op een stukje steen zijn gezet. Daar zaten wrangen meer vast. Die kwamen uit verschillende bekende fabrieken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 16:49 #481896

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Wallaby schreef :
Erikdejong schreef :
Ken jij een zeiler die nog nooit aan de grond gelopen is? (Ik niet...)

Ik wel, maar die ook maar zelden de haven uit en hebben de grootste verhalen elders ;)

He, ken jij die ook dat is ook toevallig zeg, of zouden er meerdere kunnen zijn die dat doen ?
Ik sta in ieder geval nooit te lachen als er iemand aan de grond zit want ik heb zelf ook wel een paar keer op een flinke rots gezeten en ben razend trots om mijn scheepje hoe ze dit allemaal overwint zonder de bemanning ook maar 1 moment in gevaar te hebben gebracht. :huh: :huh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 16:58 #481899

svalk schreef :
ben razend trots om mijn scheepje hoe ze dit allemaal overwint zonder de bemanning ook maar 1 moment in gevaar te hebben gebracht. :huh: :huh:

inderdaad brengen de bemanningen de boten vaker in gevaar dan dat de boten de bemanning in gevaar brengen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 17:46 #481910

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Erikdejong schreef :
Ken jij een zeiler die nog nooit aan de grond gelopen is? (Ik niet...)
Of het voorkomen kan worden is een ander verhaal natuurlijk.

Ik ken er twee.
De een kwam nooit de haven uit en de ander is een consequent leugenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 17:58 #481915

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik ben niet een keer vastgelopen.



Maar veel meer dan 1 keer
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bavaria 30 31 jan 2014 19:30 #481931

Een nieuwe Bavaria kopen? nooit wéér.
Het jaar 2006. Op zoek gegaan naar een nieuw schip met meer ruimte. Het wordt ons vijfde kajuitzeiljacht. Maar Bavaria stond niet op ons verlanglijstje. Vele schepen bekeken nieuw en gebruikt. Maar toen mijn vrouw zonder het te weten op een Bavaria stapte was zij verkocht door de ruimte het lichte interieur en comfort. Ik niet! wie wil nou zo'n bak. Wij hebben maar eens proef gevaren en een Bavaria gehuurd en later nog eens onder minder gunstige omstandigheden nog eens om van het idee af te komen. Dit is ons niet gelukt. Het werd een nieuwe Bavaria. Met dit schip varen wij inmiddels al weer ruim 7 jaar. Spijt? geen moment. Er zijn best dingen die wij liever anders had gezien hoofdzakelijk cosmetisch. Zo hebben wij het mooie teak interieur van de Friendships moeten inruilen voor waaibomenmahonie.

De gebruikservaringen: Wat niet goed ging en ons tegen viel. We hebben nogal wat problemen gehad met de Raymarine apparatuur. Op de radar na is alles defect geweest. Het meeste is onder garantie gerepareerd maar of je dit dit de werf kunt aanrekenen ik denk van niet.

De boot zelf: na de oplevering nu ruim zeven jaren geleden. Er is nooit een defect aan de boot geweest wat de werf aangerekend kan worden. Haarscheuren, pinholes, osmose loszittende onderdelen zijn haar vreemd. Er is nooit een monteur aan boord geweest om iets aan de boot te repareren of te vervangen. Dat hebben wij wel anders meegemaakt bij onze Friendships. Voor ons voldoet het schip boven verwachtingen zeker wat het zeilen betreft. Op het forum van de Bavaria (950 leden) zijn geen structurele problemen te vinden over de constructie van welk type Bavaria dan ook. Slechts een lid heeft een Bavaria Match een 35 maargeen problemen. Dat de werf tussen pakweg 2000-2005 lichter heeft gebouwd dat is waar. Deze schepen waren minder stijf ondanks de exotische weefsels als kevlar en koolstof. De schotten zatten in sponningen in de binnen mal en waren niet vast gelamineerd. Hierdoor ontstonden er kleine vervormingen met ongewenste geluiden in golfslag tot gevolg. Deze bouwwijze daar is men van terug gekomen. De series van vanaf 2005 en later zijn stijf gebouwd. Zo is de waterverplaatsing van een Bavaria 34 van 2004 4500kg en een Bavaria 34 van 2009 5700 kg. Daarmee wil ik niet zeggen dat een licht schip per definitie slechter is.
Als je iets tegen Bavaria hebt om een of andere reden dat kan en mag,dan zou ik mij er vooral niet in verdiepen door naar tegenargumenten te zoeken. Dat geeft alleen maar frustraties.

Op Boot Dusseldorf hebben we de nieuwe Bavarialijn bewonderd. Dikke rijen voor de nieuwe  Bavaria 37 cruiser. Dit hebben wij bij geen enkele andere stand gezien!

Nee wij kopen nooit meer een nieuwe Bavaria. Waarom zouden wij:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl