Noballast schreef :
Nee. Het is alleen niet bedoeld om hard mee aan de grond te lopen. Net zo min als een auto is bedoeld om full speed mee de vangrail in te rijden. Dan gaat er iets kapot, niet zo gek toch.
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als je met je boot gaat toerzeilen, dan raak je de grond meerdere malen gedurende het leven van de boot. Vergelijk het met het iets te hard raken van een stoeprand met je auto, dat is iets waar iedere auto wel eens aan bloot gesteld zal worden. De wielen en de ophanging kunnen daar tegen. Mischien even uitlijnen, maar structurele schade zal er niet zijn, net als met een kiel: misschien moet je later de bouten even natrekken, maar structurele schade mag er niet zijn. Als je wielen na een stoeprand "beroering" er onderuit zouden vallen, of de ophangeing moet vervangen worden, dan zou je de autofabrikant gelijk voor de rechter slepen als ze het niet direct onder garantie zouden vervangen.
Een boot, en dan vooral een toerboot, moet gewoon met volle snelheid op een steen kunnen lopen, en er zijn nog maar weinig productie jachten die daar tegen kunnen. Ik vind dat raar, want zoveel kost het niet om het goed te doen.
Als het mijn boot zou zijn geweest, dan zou het een van mijn test voorwaardes zijn: zet het ding maar met rompsnelheid op een steen, en bewijs dat de structurele integriteit niet is aangetast.
Het grootste verschil tussen een auto en een boot, is dat je bij een auto uit kunt stappen en weg kunt lopen. Bij een boot kun je wel afstappen, maar dan moet je een eind zwemmen. Een boot moet dus wel even wat beter in elkaar zitten als een auto.
En last but not least, een auto heeft een gigantisch veel grotere snelheid, als die niet zou indeuken of wat dan ook, dan zou de inzittende het niet na kunnen vertellen. Dat is iets dat bij een boot nooit aan de orde zal zijn.