ik hoorde altijd
"ik wil niet dood onder een bavaria gevonden worden"
maar nu opeens wel levend in de kuip gezien worden!
ik heb trouwens geen mening, ik weet het niet
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
@rsv: onze Optima 101 ( 1986 )woog 3800 kg. Onze huidige Bavaria 33 cruiser 5500 kg. Verschil 1700 kg.
Het blijkt nog minder dan 1000 kg verschil te zijn volgens de meetbrieven die baasklusje opgezocht heeft
Van de Dehler wist ik dat ze gewogen +/- 4500 kg wegen.
onze Optima 101 ( 1986 )woog 3800 kg. Onze huidige Bavaria 33 cruiser 5500 kg. Verschil 1700 kg.
ongetwijfeld allebei volgens de folders. wel eens de meetbrieven vergeleken?
Beide werven hebben een verschillende marketingstrategie.
Dehler wil de indruk wekken dat ze snelle boten bouwen, dus licht.
Bavaria wil vooral de indruk wekken dat ze degelijke boten bouwen, dus zwaar....
(en heb je die dikke kont van de Bav wel eens vergeleken met het kontje van de Optima? ; het is net als bij dames...)
edit:
even een meetbrief opgezocht, Optima 101 NED 101, de Jip, 4762 kg....
Bav33 modeljaar 2005 zijn volgens diverse meetbrieven bij wwww.ORC.ORG 5346 kg...
Dan liegt Bavaria in vergelijk met Dehler nagenoeg niet.
Ik heb een verhaal direct uit eerste hand, waarbij een bavaria werd overgezeild vanuit Nederland naar Spanje. De zeilinstructeur die als bemanning meevoer werd ineens wakker in de voorhut, en moest zwemmend zijn weg vinden. De bav was platgeslagen op het water, aan een kant lagen de ruiten eruit...
Toen ik een polyester reparatie moest laten doen aan de spiegel, vertelde de reparateur met zeer veel ervaring, die ook zeer grote schades hersteld, dat hij alleen een boot zoals ik had (HR) de oceaan zou willen oversteken: .
Als je dit soort verhalen vertelt, kom dan ook met namen en feiten: Wat voor Bavaria was het, wat was de uitvoering, hoe heette de instructeur, wanneer gebeurde het en wat waren de weers omstandigheden...
Doodziek wordt ik van dit soort verhalen die moeten aantonen hoe slecht een Bavaria wel niet is, maar je komt met geen enkele feiten , alleen maar een verhaaltje die je gehoord hebt, oftewel roddels.
Antwoord mijn vragen maar eerst en dan kunnen we een objectieve oordeel vellen.
En wat betreft de reparateur betreft, heb je hem het verhaal verteld van een Nederlandse echtpaar die via de azoren naar Nederland wilde zeilen, in een 62 voets zeiljacht, een Koopmans ontwerp en spoorloos verdwenen zijn?
En iedereen die weer een verhaaltje over een Bavaria wil vertellen, kom AUB met feiten en niet met een verhaaltje die je via via gehoord hebt.
Vaar eens naar de jachthaven van Den Oever en maak eens een praatje met de eigenaar van de "Rode Draak". Je wilt nooit geen Bavaria meer uit de generatie van 2000 tot 2010. En zo ken ik er nog wel een behoorlijk aantal uit eerste hand.
Maar ik heb daar al eens een heel draadje met feiten over aangehaald, en behalve dreigementen van de importeur lijkt niemand een drol om die argumenten te geven. Dus zal ik ze voor me houden.
Inmiddels heeft bavaria hun kwaliteit weer wat meer prioriteit gegeven, dus over de nieuwe boten zul je me niet horen, net als over de oude generaties die ook gewoon prima zijn.
Overigens is dat niet alleen bij Bavaria zo, er zijn wel meer boten in productie met ernstige gebreken. Maar goed dat het merendeel niet al te vaak gebruikt worden en boven windkracht 5 in de haven blijven liggen...
Vaar eens naar de jachthaven van Den Oever en maak eens een praatje met de eigenaar van de "Rode Draak". Je wilt nooit geen Bavaria meer uit de generatie van 2000 tot 2010.
Kan moeilijk vanuit Amerika. Maar als je een verhaal vertelt over een Bavaria die problemen heeft, moet je gewoon met feiten komen.
Airgead vertelt een verhaal zonder enige feiten te noemen. En dat kan dus niet, dus is zijn verhaal gewoon van hear say en dus niet serieus en objectief te nemen..
En iedereen die weer een verhaaltje over een Bavaria wil vertellen, kom AUB met feiten en niet met een verhaaltje die je via via gehoord hebt.
ok! feiten!
hier de Bav 42 kiel bevestiging voor en na de modificaties die nodig waren na 2 dode zeilers wegens afgevallen kielen:
Na de modificaties (waarbij ook het bodemlaminaat 3 maal zo dik moest worden, te zien aan de resterende hoogte van de wrangen, ziet het er als volgt uit (links oud, rechts verbeterd):
Bijlage bav42voorna1.jpg niet gevonden
als je met de Scantling Rules uit The Elements Of Boat Strength even rekent aan de linker (originele) constructie kan je zien dat er GEEN ENKELE veiligheidsmarge in die oplossing zit, terwijl normaal een aantal malen sterker geconstrueerd wordt dan de berekeningen aangeven. Hier is de reserve 0, nada, zero, nul. Resultaat dus: 2 doden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 17:09 door Baasklusje.
Dit bedoel ik nu. Dit zijn feiten waar we iets mee kunnen. Jammer dat er eerst 2 slachtoffers moeten vallen. Maar waren dit de twee Bavaria's 42 die hun kiel verloren hadden? Dan zou het een contructie fout kunnen zijn die men nu opgelost heeft bij Bavaria en dus hebben de nieuwere modellen het niet meer..
En zo ken ik er nog wel een behoorlijk aantal uit eerste hand.
Maar ik heb daar al eens een heel draadje met feiten over aangehaald
Wacht met spanning af op al die verhalen uit eerste hand van jouw.
En dan graag ook even vermelden het model Bavaria, de problemen, de weersomstandigheden op dat moment.
Alleen op deze manier kun je tot een juiste conclusive komen en niet met al die spookverhalen zonder enige feiten. Zou iemand zoals jij toch moeten weten..
En iedereen die weer een verhaaltje over een Bavaria wil vertellen, kom AUB met feiten en niet met een verhaaltje die je via via gehoord hebt.
ok! feiten!
hier de Bav 42 kiel bevestiging voor en na de modificaties die nodig waren na 2 dode zeilers wegens afgevallen kielen:
Na de modificaties (waarbij ook het bodemlaminaat 3 maal zo dik moest worden, te zien aan de resterende hoogte van de wrangen, ziet het er als volgt uit (links oud, rechts verbeterd):
Bijlage niet gevonden
als je met de Scantling Rules uit The Elements Of Boat Strength even rekent aan de linker (originele) constructie kan je zien dat er GEEN ENKELE veiligheidsmarge in die oplossing zit, terwijl normaal een aantal malen sterker geconstrueerd wordt dan de berekeningen aangeven. Hier is de reserve 0, nada, zero, nul. Resultaat dus: 2 doden.
Dit waren dus Bavaria Match'en en totaal anders dan de meer gangbare cruiser uitvoeringen. De cruiser serie had en heeft gewoon een degelijke kielbevestiging. De Match'en zijn allemaal op advies van Bavaria aangepast. Vraag maar na bij de Zeezeilschool van Scheveningen. Zij hebben 3 Bavaria's Match en zijn zeer tevreden. Ook varen ze absoluut niet tot alleen maar windkracht 5 mijnheer Erik de Jong!
Overigens is dit al allemaal een keer voorbij gekomen op dit forum.
Nou, nou, dat sommetje zou ik dan nog wel eens willen zien, inclusief de gemaakte aannames.
Feit blijft () dat Bavarias afgrijselijke lelijk zijn en het uitzicht aanzienlijk verslechteren, denk niet dat er een enkele Bav of andere Tupperware zetpil in de topic over mooie bootjes voorkomt. Waarom varen zoveel mensen toch in lelijke boten? Zoals Klusbaasje terecht boten met vrouwen vergeleek, met een lelijkerd wil je toch niet gezien worden!
En ook over de HR ken ik een verhaal....Ik vermoed dat elke werf en elk bedrijf wel zijn maandagochtendmodelletje heeft.
Met de HR37 "Mia Maria" scheelde er ook heel wat. De naverkoopdienst van HR heeft hier wel geflaterd. Indien de uploadfunctie goed werkt is het gedetailleerde dossier voor iedereen ter beschikking. Google kan in het andere geval misschien helpen.
Beide Bavaria 38 matches zijn/waren van de zeezeilschool van Scheveningen. Daar zijn substabtiele reparaties uitgevoerd aan de kielen, roeren en puttingen want die kwamen los van romp en dek.
Binnen 8 dagen (!?) nadat dit filmpje gemaakt werd, werden alle eigenaren van de 38 match en de 35 match aanbevolen om reparaties en versterkingen aan te brengen. Blijkbaar was er niet veel onderzoek nodig....
Een Bavaria 38 Holiday uit 2002, de vrangen van de kiel waren lsgescheurd van het vlak na met 4 knopen op een zandplaat bij Lelystad te zijn gelopen. De kiel is blijven hangen, maar moest volledig opnieuw aangehecht worden wat gedaan is bij SchaapShipCare in Lelystad. Geen foto's van helaas, maar valt bij schaap na te vragen als je het niet geloofd.
Een Bavaria 42 genaamd Elise en geregistreerd in Stavanger. Na het tanken van diesel voer de boot weg van de de tanksteiger, maar door een ongelukkig toeval gleed de schipper uit en stuurde niet op tijd terug. Gevolg was dat de kiel even langs een onderwaterliggende steen is geschraapt, de vrangen aan stuurboord losgescheurt van het vlak.
Hier dan nog zomaar wat plaatjes over hoe Bavaria denkt (dacht) dat een verhaal klamp met 2 of 3 parkertjes een goede oplossing is (Bavaria 38):
Bijlage DSCN0730.JPG niet gevonden
Bijlage DSCN0731.JPG niet gevonden
Op welke planeet kunnen zulke draagringetjes voor een kiel constructie bedacht worden op een 42 voeter, een knappe RVS contra plaat kost maar liefst 14 euro...
Het archief is groot. Maar nogmaals, Bavaria is door een periode gegaan waarbij alles geoorloofd was, maar met de nieuwere geneaties boten is dat allemaal weer op orde lijkt het. En voordat het een echte massa productie fabriek werd was de kwaliteit ook goed.
Nou, nou, dat sommetje zou ik dan nog wel eens willen zien, inclusief de gemaakte aannames.
Feit blijft () dat Bavarias afgrijselijke lelijk zijn en het uitzicht aanzienlijk verslechteren, denk niet dat er een enkele Bav of andere Tupperware zetpil in de topic over mooie bootjes voorkomt. Waarom varen zoveel mensen toch in lelijke boten? Zoals Klusbaasje terecht boten met vrouwen vergeleek, met een lelijkerd wil je toch niet gezien worden!
De Match'en zijn allemaal op advies van Bavaria aangepast. Vraag maar na bij de Zeezeilschool van Scheveningen. Zij hebben 3 Bavaria's Match en zijn zeer tevreden. Ook varen ze absoluut niet tot alleen maar windkracht 5 mijnheer Erik de Jong!
Precies, na de versterkingen die ze aangebracht hebben (twv ruim €25.000 gaat dat ook prima
Overigens is dit al allemaal een keer voorbij gekomen op dit forum.
Daarom wilde ik het ook allemaal niet nog een keer gaan aanhalen, maar blijkbaar toch nodig...
Nou, nou, dat sommetje zou ik dan nog wel eens willen zien, inclusief de gemaakte aannames.
Feit blijft () dat Bavarias afgrijselijke lelijk zijn en het uitzicht aanzienlijk verslechteren, denk niet dat er een enkele Bav of andere Tupperware zetpil in de topic over mooie bootjes voorkomt. Waarom varen zoveel mensen toch in lelijke boten? Zoals Klusbaasje terecht boten met vrouwen vergeleek, met een lelijkerd wil je toch niet gezien worden!
Op boot düsseldorf viel mij op dat steeds meer grote merken op elkaar gaan lijken. Vind het er allemaal niet mooier op worden.
De een een gelemet zwart boot , de ander een rode boot. De een een Bavaria, de ander een Hallberg Rassy..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Zullen we ons gewoon weer houden aan de beginvraag van de TS, een Bavaria 30 vanuit 1989. Is dit een goede boot? Al het andere lijkt me zo langzaam aan een beetje buiten het perspectief te komen.
Ja, met beneteau heb ik zelf griezelverhalen beleefd die binnen een week leidden tot grootschalige inspectie en reparatie door mensen van de werf, later gevolgd door verregaande wijziging van de roer(koning) constructie en terugroep van eerder geleverde boten.
Volgens mij doen of deden de Franse confectiebouwers het niet veel beter of slechter als Bavaria (in de slechte tijd dan?)