Toxiq schreef :
Verders is bovenstaande rekensom algemen info die overal te vinden is en regelmatig klakkeloos wordt nagepapegaaid, maar er zijn wel degelijk boten die afwijkend (sneller/langzamer) varen dan die richtlijn (en dan heb ik het niet over planerende boten !)
Vorm van het onderwaterschip is zeker ook een hele belangrijke factor.
Uiteraard gaan de standaard sommetjes over een "gemiddelde romp".
Overigens is het helemaal niet zo makkelijk om je rompsnelheid in de praktijk te bepalen, al helemaal niet onder zeil.
Want je zou precies zo hard moeten gaan zeilen dat de top van de golf onder het achterschip precies onder de spiegel zit.
En hoe ga je dat vaststellen?
Uiteraard varen veschillend gevormde rompen niet even hard met hetzelfde tuig en bij dezelfde wind maar dat heeft minder met de rompsnelheid te maken.
Wnt hoe dan ook , zodraa de spiegel eer beint te zakken zit je boven de rompsnelheid en dat wordt enkel en alleen door de golfafstand en de waterlijnlengte bepaald.
Of dus de rompvorm
alleen ook invoed heeft op de rompsnelheid vraag ik me af.
Dat uiteraard afgezien van de
kracht die er nodig is om een willekeurige romp op rompsnelheid te krijgen.
En die hangt af van de
golfweerstand (niet de lengte) die uiteraard
wel afhankelijk is van de rompvorm.
Ad